Vuilwatertank op de Dufour 36 CL

In het blad Zeilen staan een paar aardige verhalen over de vuilwatertank die voor bestaande schepen vanaf 2009 verplicht wordt. Dit wordt in het artikel ook bekeken voor schepen van 31, 33 36 en 41 voet, waaronder D36. Wat ze daar over zeggen,  krijg ik geen warm gevoel bij. ( in de punt onder het bed)
Mijn vraag is: waar kan je de tank nog meer kwijt? Wie heeft dit al, en waar dan en hoe bevalt dit? Waar bouwde Dufour zelf de tank in als je de optie af werf meebestelde? Wat denkenjullie ervan om 1 van de 2 watertanks als vuilwatertank te gebruiken? Ik heb 160+180 ltr water altijd al veel gevonden.
Groet, Martin(ique)martinique38808,4699768519

Ik zit er zelf al een tijdje op te studeren.

nu hebben we zelf de versie met ??n achterkajuit, waardoor er een mega stuurboordbakskist overblijft.

Onderin naast de brandstoftank had ik zelf gedacht.

Ik heb het nog niet opgemeten, maar zo’n 120 liter moet daar toch in kunnen.

Heb ook geen idee wat er met de balastverdeling van de boot gebeurt als
je de watertank (bakboord) bijna leeg hebt en brandstof- en
vuilwatertank vol. Van de andere kant, je tankt diesel en zult tegelijk
de vuilwatertank leegmaken schat ik zo in.



willem

Hi Willem,
Ik was inderdaad vergeten te zeggen dat wij de 3 cabine versie hebben en volgens mij is het in de 2 cabineversie een stukje makkelijker. Mijn bakskisten zitten hoger boven de waterlijn en daar wil ik liever geen extra gewicht. Bij jou kan het onder de waterlijn, en dat is waar het qua zwaartepunt hoort.
Zelf zit ik nu te denken aan een maattank onder in de kast van de stuurboordachterkajuit. Is wel aan de kleine kant maar wel lekker dicht bij het toilet.
Op zich vind ik de 36 redelijk gevoelig voor “tankvulling” maar het is ook wel een enorme hoeveelheid: 340 ltr water en 160 ltr diesel. Meestal streef ik er naar de tanks maar half vol te doen/houden maar da’s vooral op vakantie een heel gedoe en veel tanken. 
 martinique38808,7360532407

Hoi Martin,
Ik heb het artikel ook gelezen. Wij hebben ook de 3 kabine versie en hebben onder de bodem van het stuurboordkastje in die achterkajuit een extra accu zitten. Ik zit er wel aan te denken om het kastje gedeeltelijk op te offeren. Vlak bij het toilet, vlak bij de wateruitlaten en relatief makkelijk eventueel door het dek aan te sluiten.
Maar de boot helt al iets naar stuurboorf (? 2 graden), dus nog meer aan stuurboord…
Een chemisch toilet zou ook nog kunnen op de plek van het huidige toilet. In elke haven kan je die wel kwijt. Verder weet ik het nog niet.
Ciao,

Hoi Hans,
Heb jij dan 3 licht/service-accu’s? Wij hebben 1x75Ah start en 2x 75 Ah licht en die staan alle drie aan stuurboord naast de motor kist onder de stuurboord kooi. Dus het stuurboord kastje is leeg en er zit een valse bodem in waar een op maatgemaakt (ik schat) 45ltr tankje in past.
Overigens ken ik de 2gr stuurboord helling en ik ben er altijd kien op de zware zaken aan bak boord te stouwen zoals , bier, wijn, bier, fris, bier, fietsjes, bier, enz. kortom ben nogal een dorstig type…

Hoi Martin,
1 start- (75 Ah) en 1 service-accu staan achter de motor en 1 service-accu onder de valse bodem van het stuurboord-kastje, dus bij elkaar heb ik 150 Ah aan service accu’s, genoeg tot nu toe.
Ik denk dat 45 ltr veel is, want het is niet echt een mooie vierkante ruimte waar je iets in kan doen, ik denk zelf dat je niet veel verder komt dan 20 ltr.
Ciao,