vragen overwinteren op de wal

Ondanks de vele goede raad die ik zo her en der vind heb ik nog een aantal vragen met betrekking tot overwinteren op de wal. Het is de eerste keer dat ik een dergelijk soort bootje (cl 32) heb dus ervaring ontbreekt:

De boot staat in Noordschans en is, ondanks sommige horrorverhalen, netjes neergezet. Ik heb de motor winterklaar laten maken en vraag me de volgende dingen af:

Moet ik iets aan het buitenkoelwatersysteem doen?

Hoe krijg ik de doucheleiding leeg, of kan daar een of ander antivries in? (druksysteem heb ik laten draaien tot er vrijwel niks meer uitkomt, boiler moet ik nog aftappen)

Hoe doen jullie dat met het naar boven halen van de vallen en dergelijke? Of liever: hoe voorkom je dat je in het voorjaar naar boven moet om ze weer terug te krijgen? Ik heb de vallen nu nog maar even beneden gelaten…

Peter S.39020,9218865741

Hallo Peter,
Een paar antwoorden:

  1. doucheleiding: Ik heb een soort antivries gekocht wat in drinkwatersystemen gebruikt kan worden (ongeveer 20 euro in het winkeltje van Noordschans) en daarmee doorgespoeld. Je kunt ook sterke drank gebruiken, dat ruikt alleen iets sterker als je het in de zomer leegspoelt - trouwens, dat kun je beter opdrinken…
  2. De vallen trekken wij altijd omhoog in de mast, daarvoor gebruiken we dunne lijnen die we vervolgens om de mast slaan. Alle lijnen die je vervolgens beneden overhoudt stoppen we in een plastic zak en binden we aan de mast.
    Richard

Hallo Peter,
Ik heb een D30 en het buitenkoelwatersysteem van de moter moet je wel doorspoelen/vullen met antivries. Bij de D30 moet je bij de motor de slang losmaken en dan de motor aanzetten en ongeveer 1,5 emmer (mix antivries en water) door de slang laten zuigen. Je kunt buiten zien wanneer er antivries uit de uitlaat komt. Dan is deze helemaal gevuld. Let wel goed op want het gaat erg snel.
Voor wat betreft de vallen. Die haal ik niet helemaal weg. Ik schiet ze op aan de mast en giek. Het is voor lijnen niet erg als ze nat worden (zoet water althans). Alleen UV licht is erg schadelijk (maar dat heb je minder in de winter).
Verder heb ik de doucheleiding, boiler en toiletpomp niet gevuld. Alleen wat antivries in toilet gegooid en in de wastafels.

@ Richard:

Als in PB: Bedankt voord de tips

@ Ewald:

Dat betekent dus dat ik de motor moet laten draaien, ondanks het feit dat ik al droog sta? Of kan ik ook antivries in het systeem krijgen door via de wierpot bij te vullen…Misschien moet ik er anders toch even iemand bijhalen. Peter S.39021,9254398148

Hoi Peter,
Ja je kunt de motor gewoon later draaien op de wal als er maar voldoende koeling is (lees water). Ik heb vorig jaar de koelslang in emmer (2 emmers) gedaan en vervolgens de motor 1 minuut laten draaien en klaar was het. Het is niet moeilijk, je hebt alleen 2 paar handen nodig (1 voor motor en 1 voor koelslang in emmer houden)
De wierpot zou ook kunnen, maar dat weet ik niet zeker. Zoals ik het gedaan heb staat het ook in de handleiding van de MD2020.

Peter,
Als je de motor winterklaar hebt laten maken dan is, als het goed is, het koelsysteem al gevuld met antivries.
Ik zou ook nog wat antivries door het toilet pompen dan heb je deze ook gelijk beveiligd tegen vorst.
Gr Raymond

Dag Raymond,

Een 34P! Hoewel we de 32 net hebben kon ik niet nalaten al te speculeren dat dat wel eens een leuk volgend bootje zou kunnen zijn .

Bedankt voor de opmerking: Ik had inderdaad al op mijn lijstje staan om nog even bij Noordschans naar binnen te lopen om na te vragen of ze het buitenwatersysteem met antivries gevuld hebben. De omschrijving van de service is wat dat betreft enigzins vaag. Antivries in de ple staat voor komend weekeinde op het programma.Peter S.39022,8711805556

Vergeet ook de bilge niet waar de pomp (electrisch en hand zit) als daar eens water heeft gestaan en dus nog in de leiding zit, kan dit ook bevriezen.
Ciao,

Peter,
Zelf blaas ik altijd de waterleidingen goed door met lucht door middel van een voetpomp. Douchekop eraf halen en pompslang in de doucheslang, alle kranen op en pompen maar, je verbaast je nog hoeveel water eruit komt. Het winterklaar maken van de motor doe ik zelf altijd via de wierpot, afsluiter dicht, motor aanzetten en netjes regelmatig antivries inschenken en als er antivries uit de uitlaat komt, direct de motor uit. Daarna de wierpot volschenken en de afsluiter even open en dicht. Dan zit er ook anti-vries in de afsluiter. Ik haal zelf de vallen niet uit mast maar doe alles lijnen opschoten in vuilniszakken en tape deze onder aan de mast.
Groet, Jeroen

Jongens,
De nieuwste Waterkampioen gezien?
Ciao,

Jeroen,
Zoals jij het beschrijft is het de beste en handigste methode. Dus antivries via de wierpot en even de motor laten draaien.
Echter, je kunt twee acties combineren. Laat de motor draaien met:
gesloten brandstofkraan en open koelwaterkraan. 
Dan, na een tijdje, de watertoevoerkraan dicht en de wierpot open totdat er een gorgelend geluid uit de wierpot komt. Motor uit. Dan de impeller controleren. Er komt nu vrijwel geen water vrij bij de impeller. Zo nodig vervangen indien haarscheurtjes gezien worden. Indien er schoepen missen van de impeller, dan deze uit het stroomafwaarts gelegen rubber kniestuk peuten. Impeller vervangen en impellerkamer weer dichtdraaien. Vervolgens het brandstof voorfilter en brandfijnfilter vervangen. Lekbakje eronder. Doordat de motor even gedraaid heeft met een dichte brandstofkraan komt er nauwelijks diesel uitlopen, immers het niveau is gedaald. Dan de moeilijkste/langdurige klus, het ontluchten en diesel met het handpompje aanpompen.
Vervolgens de brandstofkraan open en de wierpot vullen met antivries, ??n en ander zoals jij beschrijft. 
Vergeet niet voordat je bovenstaande akties uitvoert allereerst de smeerolie en het oliefilter te wisselen. Dit moet immers bij een warme motor gebueren. Ook het interkoesysteem een keer aftappen en vullen kan geen kwaad.          mariposa39033,8653819444

Onze Neeltje cl36 ligt weer op het droge uit te drogen. Dit is ieder jaar het moeilijkste moment, je boot uit het water halen. Vaak denk ook, een boot hoort in het water toch?
Uit het water geeft meer werk aan het winterklaar maken, in het water ligt ze warmer, minder last van kapot vriesende afsluiters.
Veel goede raad gehoort, hier en bij de 30 cl.
Niemand hoorde ik over de boiler! Het meest kwetsbaar onderdeel (als je zo’n ding heeft op je boot). Tap deze goed af en laat het kraantje open staan. Het kraantje zit net onder de elec. aansluitpunt. Let wel op dat je in het voorjaar dit kraantje weer dicht zet.
Als antifouling had ik het afgelopen jaar zwart van Micron extra gemengd met koperhoudend blauw van vorig jaar. Verkeerde kleur gekocht afgelopen voorjaar, zag het pas bij het openen vandaar. Prima bevallen. Schip zag er schoon uit, geen pokje te zien. Wel veel op zout en zoet gevaren.

2006-11-18_201501_Dsc00939.jpg

Leo,
Blijft er goed uitzien zo’n 36C.
Ciao,