Vragen over de motorruimte

Gisteren ben ik eens aan het rondneuzen geweest in de motorruimte en had daar een aantal vraagjes over.

Allereerst de schroefasafdichting. Er lekt water naar binnen. Dit was bekend, maar ik ben nu aan het kijken of dit gewoon een kwestie van nieuwe afdichting is of dat er wat meer moet gebeuren.

Het volgende mysterieuze slangetje komt uit de afdichting:

Deze loopt door tot een uitgang onder de wasbak:

En deze spuit vond ik, heeft iemand of het gewoon een kwestie is van wat vet in het slangetje persen?

Dan nog een paar andere (motor gerelateerde) vragen…

Ik verwacht dat dit het waterfilter is:

Als ik dit wil schoonmaken, moet ik dat de kogelkraan dichtzetten en hem gewoon open schroeven? Bij het winterklaar maken moet ik dan deze slang los halen en gebruiken om antivries op te zuigen? Hij lijkt mij namelijk nogal kort daarvoor :sunglasses: Kan ik hier niet beter een ander filter tussen zetten, meteen met wat meer ruimte in de slangen?

Ik verwacht dit het brandstof groffilter is en de waterafscheider:

Hierbij heb ik zo een beetje dezelfde vraag als bij het waterfilter: hoe kan ik dit onderhouden? Kan ik dit niet beter vervangen of het filter wat verplaatsen naar een wat gemakkelijkere plaats? Het zit nu direct naast de brandstoftank.

Hoi Leo,

Wij hebben bouwnummer 650, het is ook net of de foto’s bij ons aan boord zijn gemaakt.

De eerste foto’s zijn van het vetgesmeerde lager, regelmatig vet inspuiten om het lekken tegen te gaan. Bij ons al vervangen door een volvo seal.

De volgende foto is inderdaad je wierfilter. Wij hebben die al vervangen door een grotere van vetus en ook maar meteen hoger opgehangen. Op die manier ook makkelijker met antivriezen.

De laatste foto is inderdaad je brandstoffilter. Bij ons is deze net verwijderd. Ik monteer hier een grotere met waterafscheider die makkelijker te vervangen en af te tappen is. De tank ligt nu in de tuin.

Voor info of inspiratie ben je altijd welkom.

Groeten Paul

Vandaag nog even terug gegaan om te kijken naar de motor. Hij startte met de proefvaart wat lastig en enkel met een pufje start pilot. Dat willen we natuurlijk niet :sunglasses:

Helaas, toen we bij de boot waren bleek dat ik de sleutels was vergeten :open_mouth:

Wel wat andere dingen kunnen, maar wilde ook het systeem ontluchten om te zien of er belletjes uitkwamen, die mogelijk de moeilijk start verklaarden. Nu zit de schroef op het fijnfilter moervast. Iemand enig idee hoe deze los te draaien valt? Nu draaide ik de kop bijna kapot bij het eruit draaien, dat kan de bedoeling niet zijn :sunglasses:

Beste Leo,

Waarschijnlijk moet je het ‘start’ probleem niet in het ontluchten zoeken. Op de foto van jouw groffilter is een zwarte vervuiling zichtbaar. Mogelijk heb je last van bacteriegroei in jouw tank. Ik heb bij mij een laag van 2 mm dik uit mijn tank verwijderd. Dit is op te lossen met een reiniger of door net als mij de tank te verwijderen en te spoelen. Daarna moet je bij elke tankbeurt een toevoeging bijvullen om bacteriegroei tegen te gaan.
Een ander probleem kan de vervuiling van je verstuivers zijn. Deze zijn eenvoudig te demonteren. Zoals ik op de foto’s kan zien heb je een 13 pk VP md7a? In dat geval zitten de verstuivers met twee moeren per stuk vast. De verstuivers even uit elkaar (laten) nemen en ultrasoon (laten) reinigen. Zolang je de verstuivers als unieke sets bij elkaar houdt hoef je ze niet opnieuw af te stellen. Als laatste moet je de klepspeling goed controleren. De hevels van de klepbediening willen nog wel eens vast gaan zitten.

Als je toch het boutje voor de ontluchting er uit wilt hebben is een goed passende slagschroevendraaier aan te raden. Wel met beleid dwz een kleine hamer uitvoeren.

Veel succes, groeten Paul

Hoi Paul,

Ik wil de volgende keer dat ik er ben het groffilter proberen te reinigen. Ik zal dan meteen kijken wat er voor vervuiling in zit. De tank uitbouwen wou ik liever als laatste optie doen, dit had ik op de planning voor volgend jaar staan :sunglasses: Is dat een beetje te doen? In elk geval heb ik een endocoop besteld om de inhoud van de tank te kunnen inspecteren.

Is het anders niet mogelijk om de slang die de tank uitkomt in een jerrycan met schone diesel te hangen om te kijken of hij het dan wel doet?

Van dieseldokter.nl begreep ik dat het ook mogelijk is om te ontluchten door de banjobout van de uitvoer van het fijnfilter iets te lossen.

Tank uitbouwen is een klusje dat wel lastig lijkt maar toch redelijk snel lukt.
Ik zou als ik jou was niet wachten tot volgende winter, en dit dit jaar al doen.

  1. zoveel mogeijk diesel uit de tank krijgen. Bij een originele tank kan je volgens mij beste de brandstofmeter uitbouwen.
    Zit aan BB vooraan op de tank, en kan los met 3 vijsjes.
    Dan een darm in de tank via dit gat en uit laten vloeien in een of meerdere houders.
    ( Ik gebruik meestal van die 5 iiter bussen van bvb antivries )
  2. De brandstofkraan afsluiten en als de tank leeg is, de aansluitingen losmaken.
    Dan de bevesigingen van de tank losmaken.
  3. lege tank 90 graden horizontaal draaien en in de bakskist schuiven, en vandaaruit naar boven eruit halen.
    Originele tank bij mij was 40 liter.

Onderaan de tank zit ook nog een aflaatstop, maar die was bij mij niet meer gangbaar.
Ik heb die aangepast en nu zit daar een kraantje op met een slangtule en een slang.
Die gebruik ik om de tank leeg te maken, na te kijken hoeveel diesel er nog echt in zit, en ook om te kijken of er drab in de tank zit. Laat ik een liter via die slang ( weer in zo een 5 litervaatje) lopen, en kijk of er iets meekomt.
Indien niet gaat de diesel weer in de tank.

Foto’s heb ik nog ergens, moest je ze willen zien even melden, hier of via ZF.

Ik ben zeker geïnteresseerd in de foto’s

Hoi Leo,

Ik heb weinig aan het verhaal van Tony toe te voegen. Persoonlijk zou ik ook zeker niet wachten tot volgend jaar. Met een lege tank kan deze er relatief eenvoudig uit. Je hebt alleen even twee personen nodig om de 2 bevestigingsboutjes aan de voorzijde van de tank los te maken. Die zitten door het schot naar de motorruimte vast. Ik las hier meteen 2 draadeindjes aan…

Succes, en ben benieuwd naar jouw ervaring vwb vervuiling in de tank.

Groeten Paul

Vandaag weer naar de haven gegaan. Al bij het binnenkomen rook ik iets wat me niet helemaal aanstond. Motorruimte via de bakskist geopend en de volgende plas lag op me te wachten:

Duidelijk brandstof, je ziet onder de grote stukken een plasje water gevangen zitten (dat waarschijnlijk via de schroefas is binnengekomen). Voordeel is dan weer wel dat het er heel schoon uitziet :sunglasses:

Zitten zoeken en vond een aantal zaken: kraantje van de tank lekte. Ik vermoed omdat ik hem vorige week dicht en weer open gedraaid heb. Elke paar seconden een druppel diesel… Had niets om de diesel in over te pompen, dus kraan maar dichtgedraaid en een aantal handdoeken neergelegd om zoveel mogelijk op te vangen. Daarnaast was er op de rand van het fijnfilter ook diesel te vinden.

Voor de motor zelf laten we toch maar een monteur komen om te kijken wat hij er van vindt. Ik wil de verstuivers laten controleren op openingsdruk en verstuifbeeld en een compressietest laten doen. In elk geval om een algemeen beeld van de motor te krijgen, moet zeggen dat ik op het moment niet heel blij wordt van dat groene monster :confused:

De tank zullen we er uit moeten halen (die zit overigens zo goed als helemaal vol :unamused:). Ik kan zelf niet lassen of zo, is er iemand die een tip heeft hoe ik dit moet regelen? Op zoek naar een bedrijf of is er iemand die me kan helpen met het opknappen van mijn tank?
Ik wil ook direct het leidingswerk vervangen, dit is volgens mij allemaal origineel. Als we dan toch bezig zijn, kunnen we het beter meteen maar helemaal fixen. Waar ik niet helemaal uit kom is of ik het beste weer leiding kan gebruiken of dat slang ook mogelijk is. Dat laatste is natuurlijk een stuk eenvoudiger aan te leggen.

Toen ik in 2011 mijn motor heb laten vervangen werden alle slangen / leidingen van de oude motor vervangen door moderne slangen. Of je de leidingen moeten vervangen kan ik niet inschatten, misschien kan je dat best vragen aan de monteur.

Wat ik wel zie is dat de koelwaterleiding van de keerkoppeling een tuinslang is, en zoals de naam het zegt is dat niet de ideale slang om daar te gebruiken, zeker niet als er olie of diesel op komt. Die zou ik dan ook meteen vervangen.
Bij mij waren de koelwaterslangen ook zo een mengeling van oude slangen en vervangingen die ik als noodoplossingen beschouw.

Zo, hij is gestart. De monteur (Hans van der Zanden) heeft wat moeite gehad om hem aan de praat te krijgen, maar op een gegeven moment liep hij. Vervolgens Forté Motor Flush en Diesel Conditioner erin gegooid om de motor te spoelen. Ook meteen het ontluchtingsboutje op het fijnfilter vervangen, nu door een die ook met een sleutel te draaien is. Na vervangen van de olie raadde hij aan om het later opnieuw te proberen (als hij weer koud was) om te kijken of hij nu wel startte.

Gisteren was het zover: na veel moeite ging hij aan. Je hoorde duidelijk dat de startmotor telkens de motor op telkens meer toeren kon krijgen. Na een sessie of zes stond hij vrolijk te ronken alsof er niets aan de hand was. De accu ging het niet redden, we hadden duidelijk de walstroom nodig om hem aan de praat te krijgen. Eenmaal warm, startte hij ook perfect.

Ook de lekkage bij de kraan lijkt zich te verhelpen als de kraan helemaal open of helemaal dicht is. Vooral een half slagje voor helemaal open (wat ik met duiken altijd moet doen met mijn kranen :sunglasses:) druppelt hij wat.

In elk geval gisteren voor het eerst een stukje kunnen zeilen :slight_smile:

We willen dit nog even aankijken. De toevoegingen in de diesel moeten natuurlijk ook wel door de motor lopen om het systeem te reinigen. Daarom willen we een aantal keer kijken of het gaat lukken, mochten we walstroom nodig houden laten we de monteur nog een keer terugkomen.

Update:

Hij loopt :sunglasses:
Na moeilijk starten nogmaals de monteur laten komen en die startte hem zonder problemen. Blijkt dat het koudstart knopje op de CAV brandstofpomp toch best goed helpt als je hem gebruikt :slight_smile:
Toen de monteur er toch was meteen even naar de keerkoppeling laten kijken, hij sloeg niet goed in zijn achteruit. Bleek dat de kabel niet helemaal goed zat en na wat gepriegel met sleutels en schroevendraaiers werkt deze weer goed.

Inmiddels ook de wierpot vervangen en nieuwe slangen geplaatst. Deze moet ik nog netjes vastzetten, maar ik ben helemaal in mijn nopjes.

Binnenkort wil ik nog de klepspeling controleren. Wat ik wat onduidelijk vind is het moment dat je hem moet stellen. Klopt het als ik aan het vliegwiel draai tot beide kleppen van een cilinder bewegen en vervolgens het vliegwiel één volledige slag verder draai? En dan de speling meet met een voelermaat?

Beste Leo,

Voor wat betreft het kleppen stellen heb je helemaal gelijk. Zodra de kleppen op tuimelen staan moet de krukas een volledige omwenteling rond om op het eind van de compressieslag te komen. Dit is het moment dat je de meeste speling moet meten.

Volgens mij kan je wanneer de ene cilinder op tuimelen staat de andere cilinder stellen. Dit scheelt je weer een nieuwe paar keer draaien.

Let er wel op dat je meet met de stelmoer vast.

Veel succes,

groeten Paul

Wij hebben het filter van het brandstofsysteem aangepast en vervangen door een degelijker filter inclusief waterafscheider.

Het filterhuis is vast gemonteerd aan de tank door middel van een lasplaat en de leidingen worden allemaal vervangen.

Groeten Paul

Hoi Paul,

Ziet er netjes uit!Heb je twee uitgangen op het filter in gebruik voor motor en kachel? Of zie ik het verkeerd?
Ik wil zelf de kraan nog gaan vervangen door een kogelkraan, vind ik duidelijker te zien hoe de stand is.

Hoi Leo,

wij doen ons best alles in één keer goed te doen.

De kogelkraan heb ik ook overwogen. De reden waarom ik het niet heb gedaan is de volgende;

Onze bakskist ligt zo vol met van alles en nog wat dat de kans bestaat dat een lijn, een bezem, een peddel of iets anders achter de hendel van de kogelkraan blijft hangen. Dan stop je per ongeluk je brandstoftoevoer en het resultaat laat zich raden… Met de “oude” draaikraan heb je hier vrijwel geen last van. Standaard staat bij ons de kraan open.

Dit weekend gaat de tank weer op zijn plaats. De vlerken aan de boegzijde zijn nu uitgerust met 2 aangelaste m8 bouten om het monteren te vergemakkelijken. Op het filter worden inderdaad aan de ene zijde de verbrandingsmotor en aan de andere zijde de kachel gekoppeld. De retour was nog goed dus die laten we origineel.
De nieuwe tankmeter moet dan ook nog worden aangesloten.

groeten Paul

hallo ik had ook problemen met de motor en de rest er omheen ik heb vorig jaar de kogel door de kerk gestuurd en een nieuwe vetus mline 28 pk gezet dat is een verschil maar vervang nu alle slangen nieuw wierfilter en voorverseal en service de motor goed kijk wat er gebeurd het is nu eenmaal oud spul maar goed onderhoud is het halve werk willem van de voice mail