vragen bij aankoop dufour 24

Beste lezers,

Ik sta op het punt om mijn kajuitbootje (6mtr) in te ruilen voor een dufour 24. Over dit scheepje is echter vrij weinig informatie te vinden op internet en de enige zeiltest die ik heb kunnen vinden (via deze site!) is van duitse makelaardij. Ik heb een aantal vragen waarvan ik hoop dat er mensen zijn die de antwoorden weten, aangezien iedereen op deze site ervaring heeft met de dufour 24. Ik steek van wal…

De mast is vrij ver naar voren geplaatst en ik zie berichten over lijgierigheid. Hoe ernstig is dit probleem? En zijn er manieren om dit te verhelpen, zonder de aankoop van een uitgebouwd grootzeil?

De boot waar ik naar kijk heeft maar één stag en deze is aan één punt bevestigd uit het midden van de boot. Is dit gebruikelijk? Ook zit er geen spanner op, deze is natuurlijk wel simpel te maken, maar is de mast goed trimbaar en maken mensen hier gebruik van?

De 10pk yamaha zit met een stevige rvs constructie aan de steven, nu heb ik bij andere boten enkel inboard motoren of motortjes in een bun in de kuip gevonden. Zou dit problemen op kunnen leveren?

Er zit geen buiskap op, mijn vorige bootje was een enorm natte zeiler en daar vond ik het een groot gemis. De dufour is vrij hoog en ik verwacht hier minder problemen, maar kan iemand dit bevestigen?

In de boot staat water. Nu heeft het schip een dubbele schaal en ik zie geen vochtplekken. Komt het voor dat de scepterpotten lekken? Of valt het eerder te verwachten dat het uit het luik gekomen is.

Er staat een scepter los, maar ik kan niet bij de bevestiging komen. Heeft iemand een idee hoe ik deze vast kan krijgen?

Ik hoop dat er lezers zijn die mij iets kunnen vertellen over de bovenstaande vragen, of over de zeileigenschappen en positieve of negatieve ervaringen. Ook over de geschiedenis is niet erg veel te vinden…
Het schip heeft een rode lijn over de romp, een zwarte over de kajuit en BBmotor. Wellicht dat iemand haar kent, ze ligt nu in het boerengat in Rotterdam en is van de zomer naar zeeland afgedaald met de huidige eigenaar.

Alvast bedankt! Met vriendelijke groet,

Hallo aspirant Dufout 24 vaarder. De boot heeft erg veel kuipruimte en is aan de hoge kant, dus problemen met buiswater hoef je niet te verwachten. De meeste problemen zijn wel oplosbaar denk ik en niet al te groot. :wink:

Geachte heer / mevrouw Vos,

Voor uw informatie, mijn dufour 24 met inboard motor 8 pk renault diesel, staat nog te koop.

Indien U geïnteresserd bent stuur ik u graag vrijblijveend wat foto’s toe. Het scheepje is in zeer goede staat en is helemaal origineel. Er ziet verder een stallings wagen bij en een automatische helmstok (autohelm), dieptemeter, 3 fokken, 1 grootzeil Huikje, gastoetel en nog meer…

Mijn Dufouur is helemaal droog onder vlonders, geen lekage van het dek of luiken. Verder zit de originele brochure uit 1978 er nog bij!

Indien u interesse heeft hoor ik graag van U,

Met vriendelijke groet,

Hugo Verspuij