Beste forum-leden,
Sinds eind oktober 2005 zijn wij in het bezit van een Dufour 30 Classic (1999). Ik ben druk bezig om alle handboeken door te nemen. De eerste eigenaar was een Duitser, dus het neemt wat meer tijd in beslag dat ik gedacht had.
Bij de afbeelding van het aansluitplan van de accu’s, zag ik dat de accu’s (2x 75 Ah) aan elkaar gekoppeld zijn, het viel me ook al op dat de 2 hoofdschakelaars niet zo zijn aangesloten dat er ??n hoofdschakelaar per accu wordt gebruikt. Omdat het in het Dufour handboek staat, neem ik aan dat dit de standaard manier is waarop 2 accu’s op een Dufour 30 zijn aangesloten. Ik vraag me echter af of op deze manier de lichtnetaccu ook de motor accu kan leegtrekken als bijvoorbeeld de koelkast een paar dagen aanstaat, zonder dat de accu’s worden bijgeladen.
Groet, Jeroen
[size=15]Beste Jeroen,[/size]
[size=15] <?:namespace prefix = o ns = “urn:schemas-microsoft-com:office:office” /><o:p></o:p>[/size]
[size=15]Bij de Classic 30 staan de accu?s parallel, dwz het stroomverbruik wordt verdeeld over de 2 accu?s.[/size]
[size=15] <o:p></o:p>[/size]
[size=15]Er is dus geen verschil tussen de start- en de licht accu. Ze worden gelijktijdig ontladen.[/size]
[size=15]M.vr.gr,[/size]
[size=15]Walter Been[/size]
Walter, Jeroen,
hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Ik heb op de 30 ooit de schakelaar van het motorpaneel een nachtje laten opstaan. De startbatterij was quasi leeg, de huishoudbatterij niet. Heb hem dan zonder problemen gestart met startkabels van de ene op de andere batterij.
Anderzijds, als het wel zo is, zet je er best een diodebrug tussen.
mvg Peter.
Hallo Jeroen,
Ik heb direct na aanschaf een acculader geplaatst inclusief scheidingsrelais. Je moet dan de bekabeling wat aanpassen. Ik heb een derde schakelaar geplaatst, zodat als wij aan boord zijn de moteraccu uit kunnen schakelen en de verzorgingsaccu aan. (anders kunnen ze de moter starten als je van boord bent.) Eventueel kan ik je het schema wel mailen.
De scheidingsschakelaar staat normaal gesloten. Als de spanning daalt tot onder een bepaald niveau (iets van 10,7 volt) schakelt deze uit. De moteraccu blijft dan deze spanning houden. De andere accu kan je nog verder leeg trekken. Kan altijd aangeloten blijven, gaat vanzelf over in druppel lading. Ik heb een lader type TBC, o.a. verkrijgbaar bij Nauticring.Niet super goedkoop, maar nog wel stukken goedkoper als bv Victron.
Peter
Jeroen,
wij hebben ook sinds vorig jaar een Dufour 30 Classic van 1999, en op sommige vlakken is de (nederlandstalige) handleiding niet up-to-date met de uitrusting.
De situatie van de accu’s is identiek met jouw verhaal, ??n schakelaar per accu; de accu’s zijn effectief gescheiden voor motor en service. Er is wel een TBC lader toegevoegd, die enkel aan de service is gekoppeld.
Ook b.v. de olie van de keerkoppeling/saildrive is anders dan in de Volvo handleiding: geen motorolie 15W40 gebruiken maar transmission oil 80-90.
Johan
Johan,
De acculader bij mij is een Tecplus II van Tecsup, deze is samen met de walstroomaansluiting door de eerste eigenaar bij de aanschaf van het schip erop gezet, destijds voor 2711 DM. Ik zal binnenkort eens een foto maken van de accubak en plaatsen op het forum.
Jeroen
Bijgaand foto van de accubak, ervaren elektro-mannen/vrouwen zien waarschijnlijk direct hoe het aangesloten is.
Groet, Jeroen
Jeroen,
jouw accu’s zijn duidelijk gekoppeld en dus samen vol en samen leeg.
Geen scheiding van motor en service, dus zoals de originele plannen in de handleiding. Dit is uiteraard niet zo veilig.
Johan
Johan,
Bedankt voor je reactie. Als de portemonnee weer vol is zal ik eens gaan nadenken over een alternatief. Ik las op vaartips.nl/tipa.htm dat er diverse oplossingen zijn, scheidingsdiode, scheidingsrelais of speciale accuschakelaar.
Groet, Jeroen
Dag Jeroen,
Ik zie op jouw foto dat er op de accu plus nog twee rode draden, 1 met zekering, aangesloten zijn en op de min pool een bruine en blauwe draad. Ik vermoed dat je een Webasto diesel kachel hebt en dat de werf dit heeft aangelegd. Bij onze DF30C is dit namelijk identiek aangesloten. Dit betekent dat bij het uitschakelen van de beide stroomschakelaars de Webasto kachel nog steeds op de accu’s zijn aangesloten. Je kunt de kachel schakelaar S1 dus gewoon vergeten uit te zetten. Zo hoort het niet. De plus en min moeten achter de schakelaars zijn aangesloten, maar ja … die zijn door de werf weer erg goed verstopt.
Beste Piet,
Ik heb inderdaad een Webasto diesel kachel en daar zijn de extra draden ook van. Door het inbouwbedrijf is kachel bewust buiten de hoofdschakelaars gezet, omdat bij uit het uitzetten van de kachel Webasto toch nog wat extra minuten nodig heeft om helemaal uit te gaan. Zou de pomp geen stroom meer hebben dan zou de pomp onnodig snel slijten. Er zijn blijkbaar veel mensen die de kachel uitzettten en direct van boord gaan. In eerste instantie klonk mij dit raar in de oren, maar heb er verder geen bezwaar tegen gemaakt. Volgens de werf is de standaard methode van inbouwen.
Het is inderdaad minder veilig.
Groet, Jeroen
Heren,
De elektrische voeding van de kachel wordt bewust direct van de accu gehaald. De reden is dat de kachel tijdens de verbranding door middel van lucht wordt gekoeld (natuurlijk ook voor verwarming). Als de hoofdschakelaar wordt uitgezet en de kachel staat achter deze hoofdschakelaar aangesloten zou het geheel oververhit kunnen raken en eventueel brand veroorzaken omdat de luchtstroom ook stopt. Nu blijft de luchtstroom intakt, als de tempratuur tot een bepaalde waarde is gedaald wordt de stroom uitgeschakeld. (thermostaat) Als de kachel goed is aangesloten is hij apart gezekerd en dus ook veilig.
Groet,
Henk