Voorstellen en een vraag - werkfok dufour 32 classic

Dag Allen! Na heel veel lezen op dit prachtige forum, hebben we na een aantal bezichtigingen van, naast andere merken en typen, de Dufour 30 en 32 classic, gekozen voor de dufour 32 classic. Deze hebben we nu sinds dit weekend in ons bezit. Flink aan het poetsen geslagen en plannen aan het maken om vanalles te verbeteren.

We hebben veel gehuurd in Nederland, frankrijk en Griekenland, en nu met een eigen boot dromen we van overtochten naar Engeland, Shetland, Noorwegen… maar dat zijn nog dromen. Eerst eens Zeeland verkennen. We liggen in Willemstad, vlakbij een andere forummer waar we direct koffie hebben gedronken, leuk!

Nu de vraag; Bij onze Dufour zit een heel mooie laminaat Genua, eigenlijk te mooi om vrienden te introduceren in het zeilen, wat we graag zouden doen de komende tijd, nu dit heel laagdrempelig gaat.
De overweging is een eenvoudige Dacron werkfok (do-it-all and abuse, ook handig voor stevige wind op zee later…?) te halen, gebruikt of nieuw. Het grootzeil is overigens al “gewoon” Dacron.
Heeft iemand goede tips, wellicht juist een HA?.. of wellicht zo’n werkfok over? (op pees)

Bvd!

Gr
Tim

Hallo, toevallig net onze oude fok van onze D32 classic van zolder gehaald. Wellicht is dat is voor jullie? De fok (genua) paste bij onze vorige mast (rolgrootzeil) die wat korter was als de huidige mast. We willen hem op marktplaats zetten, maar als je intresse hebt…

Bedankt voor de snelle reactie. Dat kan wel eens interessant zijn, ik heb net de prive bericht functie gevonden of unlocked gekregen, stuur je een berichtje!

Hoi Tim,

gefeliciteerd met de aanschaf van jullie D32
Vaar zelf ook alweer 9 jaar met heel veel plezier een D32, daarvoor 6 jaar een D30 gehad.
Hoe groot is jouw laminaat genua? Heb er zelf een 130% laminaat op, die kan ik tot 17-18 knopen wind prima hebben. Als het harder waait heb ik een kleinere dacron fok van een wat zwaarder doek. Zeilt ook prima, maar je hebt wel minimaal 14-15 knopen wind nodig. Wat ben je verder nog van plan aan te passen? Als ik je plannen zo lees dan is een goede stuurautomaat wel een belangrijk iets.
Veel plezier mer de D32.

Groet Frank
Narwal

Tim ik heb je een bericht gestuurd. Ik hoop dat je het hebt ontvangen
Arnold

Ha Frank, precies zoals jij je zwaardere kleine fok gebruikt, is wat wij in gedachten hebben. Wat ik me voorstel is een fok die er tot 25- 30knopen op kan blijven en met de rolreef zonder de boel te slopen, gereefd kan worden, maar zeker ook minder gevoelig is voor mishandeling bij zwaardere wind of beginnende zeilers.

Andere aanpassingen zijn het anker en ketting… hoeveel meter gaat er fatsoenlijk onder de handlier in de bak zonder lijn?
Verder… zonnepanelen, om onafhankelijk te zijn van walstroom, en daarbij dan lifepo4 accu met victron orion 18a.

Lekkage van de rubbers van de luiken heeft eerste prio, ik moet nog even uitzoeken welke dat zijn…:wink:

Arnold, bedankt voor je bericht, kom ik snel op terug:)

Welkom Tim, gefeliciteerd met je nieuwe boot⛵️

1 like

Hierbij dan even een fotootje, van het geïnstalleerde zonnepaneel. maatwerk(zelfbouw) rvs kantelbaar ‘rekje’ dat het paneel rigide (vlak) laat kantelen, zonder dat er spanning op het paneel zelf komt. Lekker stevige massieve klemmen. (ook zelfbouw) Ongetwijfeld komt er een 2e versie, waarin verbeteringen zijn doorgevoerd, nu dit maar eens testen. tijdens varen vandaag mooi 90watt van de 100wp die het paneel kan leveren in de accu gepompt, leuk!


Op zee, voor de kust van zeeland nog net genoeg 5g om dit te posten, de bevestiging in wat meer detail voor de hobbyisten. Bij interesse kan ik anderen wel helpen met het rvswerk.

1 like