Voorluik op 34p

Op de 34p hebben ik twee kleine voorluiken. Vanuit verschillende oogpunten zou ik dit graag willen aanpassen.
Ik vind het toch een veiliger gevoel om een groot luik te hebben waar ik makkelijk uit zou kunnen in geval van een calamiteit. Deelt iemand dit gevoel?
Ik zou het qua zeilvoering toch heel prettig vinden om de spinnaker in de punt te hebben en vanuit het luik te hijsen. Is geen optie met het hoofdluik achter de mast.
Mijn genua schoten blijven regelmatig achter de luikjes hangen. Ik zou graag een “flush mounted” dekluik plaaten op de plaats van de huidige luikjes.
Heeft iemand hier ervaring mee of soortgelijke gedachten?
Gr
Nick
 

Nick,
Je redenering vind ik helemaal kloppen maar de uitvoering lijkt mij spannend! Wat zegt Dufour hierover? Hebben Muiden en Messink een zelfde mening? Je zou ook eens bij Schaap Shipcare in Lelystad kunnen informeren, heel goede werf met laminaten.
ben benieuwd…
Groet, Menno

ps. als je nog een goede spi zoekt, ik heb er 1 in de aanbieding…

Nick,
Ik heb hetzelfde gevoel. Echter ik heb zo eens binnen zitten kijken, of dat kan. Maar…, ik denk dat het lastig wordt. Ten eerste moet je een luik vinden dat past op het formaat van deze 2 luiken. Kan je dan zomaar het tussenstuk er tussen uit zagen? Een flush-dek luik is mooi, maar geeft wat nu aan de buitenkant zit, binnen. Dus je hebt een flinke verlaging van je plafond, en volgens mij is dat niet zomaar in te passen, zonder een nieuwe dekmal te maken.
Trouwens een luik op maat laten maken, kost flink wat (denk ik).
Mijn vallen blijven er ook achter hangen. Ik zit er aan te denken om een oogje of zoiets op het uiteinde van de kajuit opbouw te maken, waar ik dan mijn spi-boom neerhouder door laat lopen, waar vandaan ik dan een lijntje (laag) naar de mast laat lopen die de schoten min of meer vrij van het dek, dekramen houden.
Ik vind de raamjes ook wel een voordeel hebben met bijvoorbeeld het slapen. Als de wind van de ene kant komt, kan je de andere open zetten op een kier, regent het niet in.
Ik vind eerder het ventilatie probleem een issue. Ik wil eigenlijk zo’n schilpad plaatsen voor de voorhut, voor permanente ventilatie. Deze kan ik nu niet op zo’n luik zetten, want die zijn te klein. Om zo’n ding (grijs of andere contrasterende kleur) op het witte dek te zetten, uit het midden, vind ik niet mooi.
Tja, wat nu?

Nick,
Inderdaad zijn de 2 kleine luikjes geen ideale situatie. Ik ben heel benieuwd naar de oplossing en nog meer naar de kosten die dat met zich mee gaat brengen.
Vriendelijke groeten, Rob  ( D 34 P “Zoute Zoen”) 

[size=12]Heren,[/size]
[size=12]Ik heb dit eens even haarfijn voor u uitgezocht. Het is als volgt:

  • de twee luikjes moet je helaas bijna wel laten zitten omdat het luik wat er in zou moeten gaan veel te groot zou worden.
    Ik heb een luik van een 52 voeter er even opgelegd maar dat ziet er niet uit. Constructief kan het wel zonder al te grote aanpassingen. Wel zou je geen flush luiken kunnen toepassen omdat er vanwege de bolling van het dek een (teak)frame gemaakt moet worden om het recht te maken, en als je dan toch een frame moet maken, dan heeft een flush luik ook geen zin. Bovendien houden veel producenten nu rekening met flush luiken in hun huidige modellen vanwege de afwatering van deze luiken. Flush luiken kan men niet zomaar in bestaande schepen plaatsen.
    [/size]
    [size=12]- Een andere oplossing voor een vluchtluik en een luik voor de “spi-drop” is om een luik, n?t voordat je opbouw gaat beginnen, te installeren. Dit zal niet goedkoop zijn aangezien je hier wel met een versteviging te maken krijgt. denk dan aan wat lamineerwerk een frame maken en het luik plaatsen. Wij zouden zulke werkzaamheden over het algemeen op “nacalculatie” uitvoeren omdat je geen idee hebt wat je gaat tegenkomen. Bovendien moet het ?cht perfect gebeuren want je kan in ??n actie je hele schip om zeep helpen.[/size]
    [size=12]In elk geval, als je serieus bent kan ik wel eens wat dieper kijken wat de mogelijkheden zijn maar vooalsnog ziet het er niet heel positief uit.[/size]
    [size=12]MVG[/size]
    [size=12]Robin van Egmond[/size]

Hoi Robin,
Hier was ik dus al bang voor. Dan maar een lijntje om te zorgen dat de schoten niet klem komen te zitten tuusen de luikjes.
Ciao,

Hoi Robin,
Dank voor je snelle reactie. Ik laat alles bij het oude. Daar kan ik prima mee leven. Ik heb trouwens geen last van schoten die vast komen te zitten.
Vr. gr. Rob

ik ben het met jullie volkomen eens …het ontbreken v/e volwaardige luik heeft me zelfs laten aarzelen bij de aanschaf van de 34.
Qua ventilatie is het handig in gebruik de 2 luikjes…maar daar houdt het voordeel op he. En het grote luik op het bovendek wordt gehinderd door de neerhouder…je zal maar moeten ontsnappen in geval van nood?
Want de hakende schoten betreft ik heb er enkel last van tijdens het eerste overstag gaan wanneer de schoten nog te los op het voordek liggen na ontrollen van de genua. al zeilende hebben we er geen probleem mee
Ik volg met aandacht de verdere ontwikkelingen betreffende dit onderwerp.
nog een mooi najaar voor ieder
Guy
 
 

Guy,
Hoi, dat probleem met het grote luik, heb ik ook al gezien. Ik heb al gedacht om het om te draaien, dus openen naar achteren.
idee?
Ciao,

Enne,…
…al eens aan een 365 gedacht?  Gaat ook goed vooruit, en heeft grote luiken waar niks achter blijft haken… (en nog v??l meer!)
Ik weet er nog ergens 1 te koop…
Veel plezier,
Peter.
 

Hans ,
Dat heb ik ook op die manier al zitten bekijken, omdraaien is inderdaad een oplossing…de praktische uitvoering daar ben ik nog niet uit…eerst nog wat lekker zeilen dit najaar en dan deze winter ff mijn hoofd verder breken over dat omdraaien.
 
 

Allen,
Bedankt  voor de reacties. Het geeft mij niet veel hoop voor een oplossing. Ik zal ook nog wat verder gaan denken en als ik ergens mee kom laat ik het weten.
Gr
Nick

Maar een 365 kopen? Hij staat zeker niet voor niets te koop?
Wat bevalt er niet?

Wie heeft zijn 34P te koop staan? Maatskip39344,4321296296

Ik deel het gevoel over de veiligheid mbt de twee kleine luikjes in de voorhut maar aan de ander kant is het niet onveiliger dan in de achterhut en dat geldt eigenlijk voor alle boten. In de achterhut ontbreekt immers nagenoeg altijd een voldoende groot luik. Als reden voor het ontbreken van een luik wordt vaak gezegd dat de ingang dichtbij is. Bij problemen met de motor, accu’s of fornuis, wat vaak toch de veroorzakers van calamiteiten aan boord zijn, lijkt me deze vluchtroute ook geen pretje en heb je vanuit de voorpunt in ieder geval nog de keus, het grote luik of de ingang. Feit is dat we statistisch gezien weinig risico lopen en daarom slaap ik erg goed op de boot.
Gr Raymond    

Raymond,
Ik had de zelfde gedachten, bij het zien van de kleine luiken. Maar het omdraaien van het grote luik staat wel op mijn lijstje.
Ciao,

Waarom 2 kleine luiken? Omdat in een uitvoering met 3 cabines voorin de natte cel komt. Mij lijkt het het beste om niets te doen en gewoon de situatie accepteren zoals die is. Ook voor het grote luik. Ga lekker genieten van je 34P. Ik vraag me af hoeveel mensen het vluchtluik ook daadwerkelijk moeten gebruiken om hun leven te redden. Volgens mij lopen we op de weg een veel groter risico. Diegene die toch gaan verbouwen. Veel succes ermee. 

Hoi,
Het staat op mijn lijstje. Ik heb nu nog geen intentie om het te gaan doen. Veel te veel werk met kit etc. en voorlopig, het is wat je zegt, hoe vaak en wanneer? Maar ja, je zal het maar nodig hebben.
Ciao,

Mensen,
Ik snap de discussie niet zo, afgelopen weekend geprobeerd en mijn luik gaat gewoon open onder de vang door. Dus waarom omdraaien?
Groet, Menno

meneer,
Dan staat je giek zeker hoger dan die van mij, of is de hoek van de vaste giekophouder zeker anders.
Ciao,