volvo - storingen - bedieningspaneel

De indicatielampjes van het bedieningspaneel gedragen zich niet zoals de handleiding dit aangeeft. Soms brandt er 1 of branden er meerdere spontaan.

Voor het starten: testen van de lampjes door de kantelschakelaar naar beneden te duwen. Volgens de handleiding: Allen gaan aan. Bij ons: Er zijn er al enkele aan / niet allen gaan aan.
Na starten: Volgens de handleiding: geen van de lampjes is aan. Bij ons: Soms is er even ??n aan. Die gaat dan vaak later weer uit.
Draaiurenteller: geeft uren aan. Bij ons is deze blanco

Ik heb het geheel eens geopend.

Op zich zien de contacten er niet eens zo slecht/gecorrodeerd uit. Van het paneel loopt een meervoudige kabel naar de motor. Zo te zien is er een doorverbindingsconnector net achter het paneel. ls ik daar aan rommel gaan lampjes spontaan aan en uit. Deze connector ga ik eerdaags eens openen en reinigen.

Het paneel is direct met 4 schroeven en zonder pakking op het polyester geschroefd. Van achteraf was er flink met kit gewerkt, echter zonder het geheel waterdicht te maken. Ik denk dat het maken en plaatsen van een rubber pakking effectiever is.

De urenteller lijkt onbereikbaar. Nog een vraagteken hoe die gerepareerd kan worden. Een nieuwe module? 

Wie van jullie heeft hier ervaring? 
  mariposa39616,2736111111


2008-06-17_062651_paneel-indicatie-01.jpg

Dag Piet, uit mijn oude-studentenauto tijd (fl. 300,- gaat nog minstens ??n veldwerk mee, zo was dat toen…) weet ik dat dit soort zaken heel vaak neerkomt op massaproblemen, en dat komt weer vaak voort uit slechte contacten. Ik heb er geen last van en een verklaring kan zijn dat ik heel vaak de kuiptent over de kuip heb, dan kan er minder vocht inwerken. Ik zou gaan voor goed schoonmaken, ik heb vaak succes met een oud spuitbusje contactspray van Philips, in een weekeinde met stralende zon de boel lekker laten drogen, vaststellen dat alle lampjes het weer doen, en dan de boel weer dichtschroeven. Een rubber pakking lijkt een goed idee. Misschien is een dun reepje Sikaflex ook een idee, halfvastzetten, lekker laten drogen en dan een slagje erbij. De urenteller is hier vaker aan bod geweest. Ik geloof dat de algemene conclusie toen was om deze te laten voor wat het is.
Succes gewenst, enne… hoe is dat nieuwe tuig???
Jan Willem 

Hallo Piet,
Mijn urenteller is al enige tijd defect, geeft af en toe enkele streepjes. Ik heb bij (ik zie deze naam wel erg veel) Conrad een losse 12 volt urenteller gekocht en die binnen in het instrumentenpaneel geplaats. Functioneert prima. Een nieuwe Volvo urenteller kan je niet los kopen dus ben je honderden euro’s kwijt voor een nieuwe meter.
Peter

Hallo Piet en andere forumleden,
Ik heb hetzelfde probleem gehad met het Volvo paneel op onze 30 classic. Na een enorme regenbui (zicht < 100 meter) en een redelijke laag water in de kuip en de regen vol op het paneel gaf het paneel de volgende dag het alarmsignaal. Daarna ging af en toe het olielampje branden. Oliepeil en pomp gecontroleerd, na contact met de dealer doorgevaren. Bij onspectie bleek het stukje electronica in het paneel aangetast te zijn door het (teveel) aan vocht. Vervolgens is bij onze boot het stukje electronica van het paneel vervangen.
Ook onze urenteller ging van onjuiste symbolen op de display op helder. In de winter heb ik deze eruit gehaald en op de verwarming (convectorput) enkele maanden laten drogen. Doet het weer prima. Overigens tellen de uren netjes door tijdens het onleesbaar zijn van de display.
Groeten,
Xander Nieuwenhuysen (Xenos)  

Hallo allemaal bij mijn boot word het bedieningspaneel afgeschermd door een stukje tentdoek met twee drukkers net voor de gasbun en twee drukkers onder het paneel als ik ga varen rol ik het op en stop het onder de bakskistklep mijn boot is van 98 alles werkt nog optimaal zelfs mijn urenteller m v g roelof