Volvo Penta Bedieningspaneel / schema's en onderhoud

Dit jaar wil ik eens aandacht geven aan het Volvo Penta MD2020 motorbedieningspaneel.

  • Kijken of ik de bedrijfsurenteller van de toerenteller weer zichtbaar kan maken
  • Uittesten of de diverse signaalfuncties nog werken / Temp en Druk alarmcontacten nog functioneren
  • Signaallampjes testen / zichtbaar maken
  • Nachtverlichting toerenteller testen
  • etc.

Ik vind de originele tekeningen van Volvo Penta (manual MD2020) behoorlijk onleesbaar. Ik heb een elektro/elektronica achtergrond, maar dan nog!!! Ik ben dus maar eens begonnen het op mijn eigen manier te tekenen (zie pdf).

Toerenteller met urenteller: Op WWW kom ik tegen dat de tachometer kit 873992 (Euro 318,23) origineel van VDO is onder het artikelnummer N02-070-109, maar daar eindigt dit spoor. Ik heb weinig zijn om een hele dure nieuwe VP tachometerkit te kopen, terwijl het display van de urenteller onder vochtinvloed defect gaat. Wie kent er een alternatief?

Hetzelfde geldt voor de Electronic Unit, VP art. 873737 (Euro 398,09). Ook deze zou van het fabrikaat VDO zijn onder het artikelnummer N03 320 789. Ook hier loopt het spoor dood.

Wie weet er goede raad?

Bijgesloten zijn de alternatieve tekeningen (PS, gebruik ervan op eigen verantwoordelijkheid!). Nummering e.d. volgens de originele handleiding (leg deze schema’s dus even naast de originele schema’s van VP).
volvo penta MD2020 bedieningspaneel.pdf (225 KB)

Hallo Piet,

Op het Zeilersforum staat een artikel om alleen het urendisplay te vervangen. Zie: zeilersforum.nl/index.php/Fo … ta-md2020d

Ik heb dit artikel met belangstelling gelezen aangezien mijn urenteller (D1-20) het soms wel en dan weer niet doet.
Hij telt wel door, alleen het display geeft soms niets weer.

Kijk maar eens of je de aanwijzingen uit het artikel kunt gebruiken.
Ben benieuwd hoe en of je het gaat aanpassen.
Het originele VP-klokkie is wel erg duur om alleen wat uurtjes te tellen…

Groet,

Loet

Ja, ik heb dat gelezen. Ook Bavaria plaatst een vergelijkend artikel.
Er wordt een display van Curtis gebruikt gebruik. In een ander artikel wordt verwezen naar een display van RS.
Als ik dat allemaal lees dan krijg ik er de griezels van (zelfs als elektronicus gaat me dit te ver)
Ter informatie: zie bijlagen

En wat levert de reparatie van de oude toerenmeter ons op. Ik verwacht dat na verloop van tijd de problemen opnieuw beginnen omdat:

  • deze toerenmeter nu eenmaal niet bestand is tegen vocht
  • het LCD niet bestand tegen veel zonlicht.

Ik ben bezig met een echte vervanger en heb al iets op het oog.

Toch bedankt voor het meezoeken.
VP MD2020 tachometer repair _ verl900.pdf (115 KB)
0900766b8001abd9.pdf (66.1 KB)
Buy Hour meters PCB mount hr meter,5mm 20-60Vac_12-48Vdc RS 701-034 MODULE 12_48D 20_60A online from RS for next day delivery.pdf (352 KB)
50023_700_Modules_RevG.pdf (856 KB)
Replace Volvo Penta Hours LCD.pdf (616 KB)

Dan ben ik benieuwd wat je in gedachte had.
Ik vond het artikel ook nogal ver gaan, en ben niet vies van wat soldeerwerk en electronica.
In mijn oude D2800 had ik een ‘ouderwetse’ analoge urenteller gebouwd, binnen. Probleem was alleen dat die begon te tellen als er spanning op kwam, en niet zoals nu, op basis van het sinussignaal van de dynamo.

Groet,

Loet

Dag Loet,

Info over de alternatieve Tachourmeter volgt zodra ik zeker van mijn zaak ben.

Vast wat foto’s van het paneel en details.
VP-MD2020-bed-pnl-03.jpg
VP-MD2020-bed-pnl-02.jpg
VP-MD2020-bed-pnl-01.jpg
VP-MD2020-bed-pnl-00.jpg

Hoi Piet,

zag mooie oplossing op marktplaats voor 18.95 en nog waterdicht ook en draadloos.


Ik heb een tekening bijgevoegd van de originele Tachourmeter (Tacho + hour = tachour).
VolvoPenta 873737. Gefabriceerd voor Volvo door VDO onder artikelnummer N 03 320 789 (deze wordt door VDO niet voor anderen op de markt gebracht). Zie pdf voor de maatvoering
Het gat in het paneel heeft een diameter van 90 mm .

Nu met elkaar op zoek naar een passend alternatief van een betere kwaliteit!!! Het zou leuk zijn als het “look a like” van het origineel is. Medard, toch bedankt voor je creatieve inbreng.

Verder zijn er enige foto’s van de voortgang bijgesloten.

MVG

Piet
APEM-647H.jpg
IMG_8151.jpg
IMG_8145.jpg
IMG_8144.jpg
IMG_8149.jpg
IMG_8148.jpg
maatvoering originele VP873992 tachometer .pdf (7.41 KB)