Voetrail en beschermlijst / profiel

Het is mij opgevallen dat bij oudere jachten de constructie van het dek op/aan het schip anders werd gedaan dan bij de modernere jachten. De oude trouwe voetrail lijkt terrein te moeten geven aan een houten lijst (alternatieven voor teak) op het dek en (al dan niet) houten of alluminum beschermlijsten langs de romp.

Persoonlijk denk ik dat de voetrail een oerdegelijke constructie is, een prima afwatering waarborgd, ideaal om je voet onder helling klem te zetten (tijdens akties op het dek) en tevens handig om er lijnen tijdelijk op vast te zetten.

Ik zie weinig goeds in deze nieuwe trent met houten latten op het dek en houten of aluminium profielen op de romp.

Wat is jullie mening en ervaring hierover/hiermee?

Hallo Piet,

De houten voetrail lijkt met name om esthetische redenen in zwang te zijn geraakt. Kwam ongeveer tegelijkertijd met de wat onhandige trend om boten zonder stootlijsten af te leveren. Hoewel een houten lijst, naar mijn mening fraaier is, is er ook een praktisch voordeel. In tegenstelling tot de aluminium rail met gaten, heb je bij de houten lijst slechts op enkele plekken grijze ‘afwateringsstrepen’ op de romp (namelijk waar de lijst wordt onderbroken). Bij de aluminium rail zie je regelmatig een ‘zebra-patroon’ over de gehele romp. Tenzij je natuurlijk regelmatig de romp wast :wink:

Daartegenover zijn die gaten in de rail natuurlijk wel weer erg makkelijk voor de bevestiging van het ‘peuter- en huisdiernet’. Functioneel of fraai, that’s the question …

Groet,
Frank

D34 # 113

Ook wij hebben op onze 325 GL een houten voetrail/lijst.
Het grote voordeel ligt volgens mij aan de kant van de bouwer. Hout is een stuk goedkoper dan aluminium en de mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van kortere stukken werkt ook nog eens kosten reducerend.
Deze houten voetlijst heeft als enige functie om de bouten en moeren die voor de dek-romp verbinding zijn gebruikt uit het zicht te houden. De lijst zelf zit met veel kit en een paar zelftappers op het dek gemonteerd.
Op onze boot uit 2006 begint deze lijst op bepaalde plaatsen te splijten. De schroefgaten zijn vanaf de werf duidelijk niet goed afgedopt en dus ingewaterd en daarbij zit de lijst ook nog eens onder spanning (langsscheepse rompvorm) op dek geschroefd.
Nu we het toch over hout hebben.
Het hout, of wat daar voor door moet gaan, binnen in de boot stelt ook niet veel voor. Een soort MDF met een plastic laag waarop een houtmotief is afgedrukt.
Wanneer je een potlood op de kaartentafel laat vallen zit er een buts in en de afgeplakte kopse kanten zijn zeer gevoelig voor vocht.
Op de laatste Hiswa gezien dat dit niet alleen bij Dufour het geval is, steeds meer prijsvechters boten worden uitgerust met een interieur uit een caravan fabriek. Echt hout is op dit soort boten ver te zoeken.

Peter en Anita,

Dank voor je duidelijke reactie. Dat is nu precies wat ons is opgevallen. Modern is niet altijd degelijk en zeewaardig. “trendy interieur, stahoogte, veel leefihoud (breedte)” lijken het te winnen van “zeileigenschappen, zijwindgevoeiligheid, zeewaardige kooien, goede zeileigenschappen, trimmogelijkheden enzovoorts”.
Wat deze houten lijst betreft, ik heb al gezien dat ze zonder gebruik te maken van kit op het dek zijn geschroefd (ander merk). Ertussen komt gegarandeerd water! Teak wordt zeer zeldzaam dus dan wordt er gewerkt met Iroko of andere houtsoorten. Het resultaat na enkele jaren in weer en wind laat zich raden. Kortom … zo gek zijn die oudere schepen nog niet!

Hoi Piet,

Ik denk dat je gelijk hebt v.w.b. die voetlijst. Met zeewaardigheid heeft het niets te maken. Op onze 34PP RAP zit uiteraard ook zo’n houten lijst. Ik ben er ook niet tevreden mee. Nou vond ik die aluminium voetrail ook niet alles. All die gaten gaven veel zwarte strepen op je romp, zoals Frank al schrijft. Ik vind het ook wat oubollig staan, maar dat terzijde. Ik zelf heb al eens zitten kijken hoe nu met deze houten lijst om te gaan. Je kunt hem natuurlijk lakken, of beitsen. Maar ook een mogelijkheid is om, net als op de X-yachts 34 om deze gewoon in te lamineren en wit te maken, zodat het 1 geheel wordt met de romp. Echter ik ben niet zo vakkundig met dergelijk materiaal, dat ik dat even netjes afwerk. Dus laat ik hem zo maar zitten en boen ik de rail af en toe, zodat hij weer vrij is van alg e.d. en weer een beetje toonbaar is.
Echter een mens staat vrij om te kiezen. Wil je een boot aluminium voetrail, dan moet je een merk Y kopen. Het is de trend, zoals ook bijv de grootschoot op het kajuitdak een trend is en was. Ik vind dat echt onveilig, maar ik heb gelukkig nu een 34PP met in de kuip mijn grootschoot bij de hand. Zo zie je maar weer, ieder mens is anders en stelt zijn prioriteiten anders.
Maar Piet je hebt een goed punt.
Ciao,