Vochtmeting

Nadat we onze DF30C helemaal kaal hebben geschuurd en nadat deze enkele maanden heeft kunnen drogen heb ik vandaag een vochtmeting uitgevoerd. Het polyester blijkt kurkdroog. Het vochtpercentage blijkt beneden de 4 a 5%. Vlakvoor de saildrive en vlak naast de kiel blijkt de uitslag heel hoog. Ik wijt dit aan interferentie van de meting door aanwezigheid van staal. Op de kiel blijkt de meter immers eveneens heftig te reageren en deze is van staal.

Ik voel me nu zeker om te beginnen met het aanbrengen van de diverse lagen coating etc.
Is er iemand de kan bevestigen dat staal/metaal dat in de romp is ingelamineerd de vochtmeting be?nvloedt?
     mariposa39533,9486574074
2008-03-26_185727_vochtmeting-01.jpg
2008-03-26_185745_vochtmeting-02.jpg

Piet,
Ik heb nog geen antwoord op jouw vraag maar heb wel een vraag aan jou.
Wat ga je erop smeren en kan je de vochtmeter ergens huren ?
 
Jan Faber
 

Dag Jan,
Ik ga eerst het onderwaterschip afnemen met een reiniger, dan met aceton ontvetten, dan 6 lagen Primocon opzetten en dan 2 lagen harde antifouling type koperhoudend intespeed en vervolgens twee lagen koperhoudend micron.
Het is een smak geld en heel veel werk.
Gekocht met leuke korting bij Watersportcentrum Lage Zwaluwe (Crezee) en als tegenprestatie deze meter mogen lenen. Prima service bij deze winkel!mariposa39533,9480324074

Piet
bedankt voor je snelle reactie.
Ook ik heb mijn boot kaal gemaakt en ga er 6 lagen primocon opsmeren. Wat me wel opvalt is het grote aantal lagen antifouling  dat je aanbrengt
Jan

Piet,
Primocon? Dat is geen 2 componenten sealer hoor! Als je echt tegen osmose wil beschermen moet je bijvoorbeeld VCTar nemen of gelshield. Dat zijn 2 componenten epoxy materialen, die tevens beschermen tegen vocht insluiping.
Ik ben bang dat je nu geen afdoende bescherming meer hebt tegen vocht! Of zit je gelcoat er nog op? Zo ja, is dat dan niet te dun door al dat schuren e.d.?
Ik zou als ik jou was geen 6 lagen Primocon er op smeren, maar 3 lagen VCTar en dan je harde anti-fouling, dan garandeert tegen osmose, dat is een perfecte combinatie.
Veel succes,

Dag Hans,

Ik heb me deskundig en uitstekend voor laten lichten. Edoch, bedakt voor de tip.
Nu komt er vast weer een enorme lawine van input op gang met productadviezen met ongekende eigenschappen: VCT-tar, coppercoat, 2-componenten en noem maar op.
Ik houd het simpel. 6 lagen Primocon dicht uitstekend af, is gemakkelijk te verwerken, is nog betaalbaar ook en een uitstekende ondergrond voor diverse producten, nu en later.  mariposa39534,7427314815

Piet,
Je moet het zelf weten, maar 6 lagen primocon is net zo duur als 3 lagen vctar. VCtar (of ander 2 componenten spul) is gewoon veel en veel beter. 3 lagen smeren of 6 lagen smeren, uitstekende ondergrond voor nu en later, je noemt precies de voordelen op die VCtar ook heeft. Maar ik begrijp dat je het al gekocht hebt, misschien kan je ruilen. Echt doen hoor, want primocon is niet osmose werend!
Wat dacht je van Ecoline, 2 componenten met koper erin, ben je gelijk klaar voor 10 jaar! Osmose werend en anti-fouling tegelijk
Je hebt nu echt een ouderwets systeem gekozen! En dus niet simpel.
Ciao,

Ik heb een soortgelijke operatie enkele jaren geleden bij onze dufour 31 uitgevoerd. Over het type vochtmeter dat jij gebruikt hebt heb ik geen specifieke informatie, maar in het algemeen werken ze met electromagnetische straling. die wordt door aanwezig materiaal dat afwijkt van polyesther inderdaad beinvloed, metaal zeker. Maar ook bijvoorbeeld de aanwezigheid van een waterzak/tank achter het polyesther kan een afwijking van de meter veroorzaken, als deze watervoorraad niet al te ver van de huid af ligt (dit weet ik uit ervaring). Ik begrijp dat de keuze voor het materiaal al gemaakt is, dus het volgende is vooral voor andere geinteresseerden: steek vooral ook je licht eens op bij “polyservice” (polyservice.nl/), ze verkopen geen “watersport” merken, maar ze hebben alles wat je voor reparatie, osmosebehandeling of preventie en “nieuwbouw” nodig hebt, maar buitenal weten ze heel veel over de verwerking, en geven graag uitgebreid advies over alle aspecten, inclusief vochtmeting. Zelf ben ik daar destijds laat, maar net op tijd achter gekomen. Ik heb sindsdien al meerdere malen zaken met ze gedaan, en ben z??r tevreden over ze. Ook het materiaal van hun dat ik destijds gebruikt heb (o.a. pansercoat=epoxy verfsysteem) doet het nog steeds uitstekend.

Piet,
Ik zou toch mijn licht nog eens opsteken. Zeker gezien het verhaal van P. Heuts.
Ciao,
 

Gewoon doen waar je zin in hebt Piet.  Iedereen weet het toch beter. Succes ermee.
Vriendelijke groet, Zoute Zoen

Beste zeilers,
Peter, vriendelijk dank voor jouw inhoudelijke reactie. Inderdaad, metaal be?nvloedt de meting. Ik maak me dus geen zorgen over deze high spot metingen. De rest lijkt aardig droog.

Verder zet ik mijn plan door. Na overleg met International kan ik als volgt concluderen:

  • Een 2-componenten systeem kan ik pas aanbrengen als de temperatuur gestegen is, over een week of 2 a 3. Wachten stuit me tegen de borst, Ik wil werken aan zo snel mogelijk varen.
  • Een twee componenten afdichting is volledig gesloten. Indien zich in het polyester toch nog vocht bevindt, dan kan dit niet weg. Blaasvorming is dan juist te verwachten. Met een winter zonder strenge vorst (dus niet kurkdroog), mag ik verwachten dat er zich in het polyester toch nog wel vocht kan bevinden.
  • 6 lagen primocon is inderdaad niet 100% dicht, dus nog enigszins in staat vocht af te voeren. Min of meer nog ademend.
  • Ook zal het bijwerken van plaatsen onder stempels en dwarssteunbalk, die nu onbereikbaar zijn voor behandeling, een volgens siezoen gemakkelijker zijn met een 1-componenten systeem. Het sluit beter op elkaar aan en is in kleine hoeveelheden gemakkelijk te verwerken.
  • Een mede-zeiler in Noordschans heeft deze manier van behandeling in 2007 net zo aangepakt en het ziet er (nu na 1 seizoen) perfect en degelijk uit.
Morgen nog een keer afnemen met aceton en dan gaan de eertse twee lagen primocon (van de 6) aangebracht worden.

Allen bedankt voor de adviezen.  De tijd zal het leren. mariposa39541,3512037037

Piet en andere geinteresseerden,
Ik kreeg ook precies hetzelfde advies van vd Rest in Kats.!!
Ook het polyester van mijn boot is nog te vochtig om er een volledig afsluitende laag op te smeren.
De Primocon is nog enigszins ademend waardoor dit vocht nog een uitweg heeft zodat blaarvorming wordt voorkomen