vochtbobbeltjes op onderwaterschip

dag mensen,

Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar zin heb ik er al wel in. Bij het kaal maken van het onderwaterschip kwam ik verschillende bobbeltjes tegen die bij het kaal schuren iets vocht bevatten. Wie heeft de beste tips hoe ik die weer mooi gevuld en waterdicht krijg?

alvast bedankt.

Ik denk dat hier een groter probleem schuilgaat, als het vocht ook nog wat zurig reukt mag je al zeker zijn dat je met osmose te maken hebt en dat is een probleem dat je zelf moelijk kan oplossen omdat het onderwaterschip moet gepeeld worden en drogen en dat drogen vraagt tijd, het behandelen achteraf is niet zo moeilijk maar word over het algemeen ook door een vakman gedaan.
Willy.

Marty, Willy,

Het kan osmose zijn, maar hoe oud is je jacht? Is het nog wel de moeite. Het schip zinkt er niet van.
Openschuren, mooi rond wegslijpen, naar buiten toe, tijdje laten drogen en opvullen met epoxy.
ALs je dat elk jaar doet bij de ontstane blaasjes, prima toch.

Zo’n osmose behandeling kost een vermogen en een hoop tijd. Je zou het ook zelf kunnen doen, maar dan kan je een vaarseizoen bijna niet varen.

succes,

Toen ik mijn dufour 2800 kocht in 1982 had die een 15 tal osmoseblaasjes. Bij de koop heb ik de prijs van een osmose behandeling in mindering gebracht op de koopprijs. Ik heb me echter niet gek laten maken door allerlei commerciele bedrijven die met de meest gruwelijke verhalen kwamen. De blaasjes gewoon opengekrapt, gespoeld en een winter laten drogen. Daarna epoxy plamuur en klaar. Ik heb niet alles in één keer, maar in twee winters gedaan en daarna niets meer te zien. Een paar jaar later heb ik nog drie blaasjes gedaan en nadien nooit meer.
21 jaar later heb ik de boot voor de aankoop prijs verkocht. Uiteraard werd er gevraagd of de boot osmose had. Natuurlijk heb ik bovenstaande behandeling verteld. Of er nadien nog iets van osmose naar boven is gekomen weet ik niet maar de boot was van 1978 dus ik verwacht niet dat daar nog grote problemen mee zijn ontstaan.

Dus ik zou niet al te veel zorgen hebben. De plekken behandelen en verder niets doen. Dat scheelt in ieder geval een boel in de portemonnee.

Groeten
Zoute Zoen, Dufour 34P

dag mannen (daar ga ik gemakshalve maar even vanuit, zonder de vrouwen onrecht aan te doen),

Dank voor jullie reactie. De zware investering is het inderdaad niet waard, want de boot is uit 1979. Ik wil er nog wel een paar jaar met plezier mee varen dus ga ik inderdaad maar voor de epoxy-plamuur-optie. De stukken liggen nu bloot en ik heb nog wel wat andere klussen te doen. Daarmee krijgt het nog wel even de kans om uit te drogen.
Maakt het merk of soort epoxy nog uit?

Het maakt niet uit welke epoxy, als je maar goed oplet hoe je het moet mengen e.d.

Goed hè, die 34P zeilers?!

Succes,

dag hans en andere 34P-ers. Mocht ik onverhoopt toch nog met het plamuurmes door de romp heen prikken is hier blijkbaar de keus voor een volgende boot al gemaakt.

Voor nu toch maar even voorzichtigheid troef. Ik ga aan de slag

Thnx. allen

Hallo,

Je gaat niet zo snel door de romp heen, de D2800 heeft een dikke glasmat. Ik heb zelf een D2800 gehad met wat osmose. Elk jaar wel een paar plekjes. Gewoon openmaken, schoonspoelen met water en ammoniak, drogen en daarna vullen met epoxy. Jaren zonder problemen met veel plezier mee gevaren. Bij verkoop leverde de boot wel iets minder op dan een vergelijkbaar exemplaar zonder osmose.

Succes,

Loet

Hallo allemaal,

Sinds vorig jaar zijn wij de trotse eigenaars van een 2800 uit 1978. Vanwege de leeftijd hebben we besloten het onderwaterschip op te schuren (inclusief gelcoat) om er daarna een vijftal lagen epoxy primer op te smeren (Hempel). Het kaalhalen en schuren van het onderwaterschip was geen pretje, maar ook niet onoverkomelijk. Er kwamen her en der ondiepe blaasjes te voorschijn, die we op hebben geschuurd.

Komende week gaat de boot naar binnen en gaan we de onderkant, maar ook het dek verven. Hopelijk gaat alles lukken! Dan moet ie weer jaren meekunnen!

Hoi epoxy ververs,

Voordat je de epoxy over je romp gaat schilderen, moet je wel zeker weten of de romp droog is. Als je romp niet droog is, verval je van de regen in de drub. Het vocht moet toch naar buiten en zal dan dus weer bobbels veroorzaken. Met een vochtmeter kan je meten hoe vochtig de romp is. De leverancier van de epoxy kan je daarover vast vertellen (hoe vochtig de romp mag zijn, etc.). Dus pak op die raad!

Ciao,