Vlaggenmast

Dufourvaarders,
Ik wil mijn Dufourvaardersvlag hijsen, maar op mijn D30 zit geen vlaggenmast aan de zaling. Heeft een van jullie dat wel of tips hoe dit te monteren?
dank alvast,
Ewald

Dag Ewald,

Ook ik heb de Dufourvlag gereed liggen en mis op dit moment het/de vlaggemast lijntje/katrol. Ik ben van plan aan de zaling, ergens halverwege, aan de onderzijde een oog of katrol te bevestigen. Ik zal deze monteren via boren & poppen of via boren & tappen & schroeven (aan bakboordzijde). Misschien monteer ik aan beide zijden een katrol want ook voor het hijsen van een ankerbal etc. is het handig zo’n voorziening te hebben.

Overigens krijg ik veel meer mastklussen:

  • bevestigen nieuwe aluminium plaat op de masttop t.b.v. de diverse instrumenten.
  • verplaatsen ST20 windsnelheids/richtingsmeter. Nu staat deze regelmatig stil of draait tegengesteld omdat de windmeter in de luwte van de toplichten komt. Handige locatie gekozen door de werf !!
  • Verplaatsen windex zodanig dat de pijl niet vastloopt tegen de marifoonantenne. Wederom zo’n compliment voor de de handige locatie die de werf koos.  
  • Controleren van de aansluitingen van het 3-kleuren toplicht en/of vervangen door een led-lamp. Er is een slecht contact of i.d. want de lamp brand sms wel, soms niet. Overigens is de bedrading naar de verlichting uitgevoerd in “huis, tuin en keuken elektra verlengsnoer 3x 0,75 mm2”. Misschien is het nodig om dit te vervangen door kabels met 1,5 mm2 . Wederom een fantastisch compliment aan de werf voor de kabelkeuze.  
  • de radarreflector verplaatsen zodat deze met wind harder dan 4 niet als een dolleman herrie staat te maken in de verstaging. Leuke locatie gekozen door de werf en niet trilvrij vastgemaakt.
  • Vervangen van de rood/groen navigatieverlichting halverwege door stoomlicht en deklicht (en de boordverlichting naar de preekstoel verhuizen).

Dus als je dan toch de mast in moet … dan maar ineens voor alle klussen gelijktijdig. Misschien kun jij ook iets combineren?    

Opmerking:
Zo’n Dufour is best een goed geconstrueerd schip en met de goede materialen gebouwd doch alles wat de NL-werf er aan toevoegt moet je met argusogen volgen. Er zijn te veel zaken die ik nu zo langzamerhand tegenkom waar ik verre van enthousist over ben.  

Het heeft echter allemaal 1 voordeel … ik hoef me niet te vervelen!  

   
 

Hoi Piet,
dat is nogal wat. Bij mij zijn  de toevoegingen goed gedaan door de NL werf. Windmeter, windrichtingmeter en verlichting werken naar behoren. Vreemd dat bij jouw de boordverlichting niet op de preekstoel zit, bij zit die netjes op de preekstoel (en draden lopen door de preekstoel).
Dan toch maar eens de mast in. ik heb dat zelf nog nooit gedaan, maar ik neem aan dat je via de grootzeilval omhoog kunt laten trekken/klimmen. Heb jij een zitje daarvoor?
Over Dufour constructie heb ik niks te klagen. Ik vind het interieur erg goed in elkaar zitten en een groot pluspunt vind ik de ergonomie van de banken (binnen en buiten).
Enig nadeel vind ik het ontbreken van een stootrand en de witte kuipvloer die altijd smerig is. Binnenkort hoort dat tot het verleden, want dan gaat Schaap Shipcare daarmee aan de slag. Er komt een stootrand op zoals die ook op een Winner 950 gemonteerd is en Flexiteek op de kuipvloer, kajuitopstap en zwemtrap. 
Groet,
Ewald

Dag Ewald,

In Noordschans kun je voor 5 euro een kraan huren. Deze staat vast opgesteld onder een hoek van ongeveer 20 graden en is enkel met de hand om zijn as draaibaar. Je krijgt er een harnas bij zodat alle veiligheid gewaarborgd is. Je schip leg je vast aan de kade naast de kraan en met een lijn span je de mast wat opzij zodat er geen beweging meer in zit. Het voordeel is dat je erg snel en gemakkelijk aan de masttop kunt werken. Het nadeel is dat je heel moeilijk dichtbij het midden van de mast komt. De kraan kan niet schuiner dan de ca 20 graden en de verstaging van je schip zit dan sowieso in de weg. 
Daarvoor heb ik op dit moment ook nog geen oplossing. 

PS; flexiteek, daar ben ik heel nieuwsgierig naar.
Via dit Forum heb ik geprobeerd er achter te komen wat de (lange termijn) ervaring is van gebruikers omdat ik mij een mening probeerde te vormen over het al dan niet toepassen ervan. Helaas zonder al te veel bruikbare feedback. Niemand van ons Forum die echt reageert met een bericht als “ik zweer bij dit materiaal en heb het nu al enkele jaren in gebruik met veel succes en ik zou het zo weer doen”. Voordat ik voor dit alternatief durf te gaan zou ik eerst zo 'n gebruiker willen spreken en het materiaal na 3 of 4 jaar intensief gebruik willen zien. Wat argwanend h??

De stootrand; bedoel je rondom het schip?    mariposa39205,3955208333

Piet,
Goede tip, maar ik lig in Lelystad. Maar even kijken hoe ik dat ga doen. Misschien kan de kraan in onze haven uitkomst bieden.
Flexiteek heb ik wel vertrouwen in. Ik denk dat het zelfs beter te doen als echt teak (minder onderhoud). Maar het ziet er mooier uit en dan is hoef ik minder te poetsen op de kuipvloer. Ga jij dat nog doen?
Stootrand komt aan BB en SB zijde. direct onder de voetrail en aluminium is zelfde kleur als de voetrail. Ik ben vorig jaar met windkracht 6/7 op de zijkant behoorlijk hard tegen de boxpaal aangekomen wat een paar gelcoatkrassen opleverde. Dit wil verder voorkomen en verder is het gewoon makkelijk (mijn vorige boot had het ook). kosten ca. 1.500 Euro.
Groet,
Ewald

De vlaggenmast zit erop. De werf had deze aan SB zijde gemonteerd, terwijl ik BB zijde had aangegeven. Dus voor 0 euries hebben ze er een aan BB zijde bijgemaakt. Nu heb ik aan beide kanten een vlaggenlijn.
Komend weekend wordt eindelijk het Dufourvaardersvlaggetje gehesen!

Genoemde problemen in de mast zijn nu verholpen dankzij het gebruik van de kraan in Noordschans. Ik plaats enkele detailfoto’s. Misschien interessant om dit te zien voor diegenen die nog nooit “de mast in zijn geklommen”.

De ST40 windsnelheids- en richtingopnemer op de door mij nieuw gemonteerde alluminium strip. Nu ver vooruitstekend en vrij ver van de toplichten verwijderd zodat het windprofiel niet meer verstoord wordt door de navigatietopverlichting. Ik ben nog steeds ge?nteresseerd in een goede beschrijving van het meetprincipe van de windrichtingsmeter. De anemometer heeft 3 schoepjes waarvan er 1 is uitgevoerd met een extra “oortje”.

De windmeter en windex. Duidelijk is de oude steun te zien waarom de windopnemer voorheen was gemonteerd. Bij bepaalde windrichting viel de opnemer, in de oude situatie, geheel stil. Ook is het “oortje” duidelijk te zien.

De reefinrichting van het voorzeil.

Overigens bleek de 25 watt gloeilamp van het 3-kleurentoplicht defect. Doordat de gloeispiraal zo nu en dan toch contact maakte ging de lamp zo nu en dan wel aan. Ik dacht dus aanvankelijk aan defecte bedrading of een slecht contact. Je krijgt de glazen/kunststof kap er gemakkelijk af door even stevig, met de klok mee, een 30 graden te draaien. mariposa39261,9645138889


2007-06-28_225227_mast-03.jpg

2007-06-28_230401_mast-05.jpg

RotaVecta: gevonden op de site van Raymarine:

Can you explain the difference between the standard masthead transducer and the RotaVecta masthead transducer?
If you look at the RotoVecta transducer, you will immediately notice that it does not have the traditional vane for wind direction, only 3 cups that would normally only accommodate speed. If you look closer, one of the 3 cups has a tab on it that hangs down. It is the acceleration and deceleration of this “tabbed” cup that calculates the wind direction for ST60 wind instrument when used with the RotVecta transducer. The RotoVecta requires about 4 knots of wind to give you a good direction, and will not be as responsive to wind shifts as the traditional masthead transducer. If you are serious about wind information being in your system for tactical or navigational decisions, the standard masthead transducer is the better choice for you.

Dat is heel wat werk geweest! Mooie foto’s vanaf die hoogte!. Mijn windmeter geeft altijd verkeerde windkracht als ik voor de wind/ruime wind vaar. Hoe dat komt snap ik niet, want in windrichting zit ie niet in de luwte… Maar goed ik tel er altijd 8 knoopjes erbij op en dan zit je weer op juiste de windkracht.

Dag Ewald,

Laat ik nu verstand hebben van flowmeters omdat ik die verkoop. Juist meten kan enkel bij een goed ontwikkeld stromingsprofiel. Een meter moet daarom vrij aangestroomd worden. Zowel obstructies voor de meter als achter de meter be?nvloeden het stromingsprofiel. De zeilstand speelt ook een rol. Afgeleide wind uit het grootzeil kan van onder af naar je meter stromen. Zodoende ontstaan er allerlei turbulenties die de meter behoorlijk kunnen be?nvloeden. Daarbij is een voor de windse koers altijd moeilijker te meten. Je meet de schijnbare wind. Je zal dan al vlug in het lage (onnauwkeurige) meetgebied terechtkomen. 8 knopen erbij … voor de wind lijkt me een hele grove correctie.