Verwarming op de Dufour 30

Beste forumleden,
Heeft ??n van jullie ervaring met het (laten) inbouwen van dieselverwarming op een Dufour 30 Classic. Wat zijn hierbij de ervaringen (waar en hoe weggewerkt) en de kosten van het laten inbouwen.
Groet, Jeroen

Onze Webasto is door de werf ingebouwd. Wat mij betreft een paar tips:
De plaats van de kachel is bij ons onder de gasbun gekozen. Dit blijkt een kwetsbare plek te zijn. Meer naar achteren of een afscherming zou wenselijk zijn.
De doorsnede van de stroomdraad dient groter te zijn dan standaard. de piekbelsting is te fors. Dit geeft startproblemen.
We hebben twee uitblaasmonden; ??n in de natte cel (wat ik onzin vind) en ??n in de kajuit (onder het kaartentafelbankje). Ik ga de plekken veranderen door een uitblaasopening meer naar voren toe te brengen. Ook een uitblaasopening in de achterkajuit is het overwegen waard. Met het deurtje open wordt achter en voorin voldoende warmte aan het interieur toegevoegd indien het echt koud is. Nu heb ik de uitblaasopeningen vlak bijelkaar zitten. Daarbij; is de deur naar de natte cel open dan wordt een uitblaasopening door de deur afgedekt. Is de deur dicht dan is de natte cel bloedheet en de kajuit maar net warm… 

Wij willen ook een verwarming inbouwen, en hebben interesse voor de ervaring van anderen:

• Webasto 2000 of 3500?
  • aanvoer van verse lucht of enkel uit bakskist?
  • welke weg volgen voor de slangen?
  • ervaring met dieselaansluiting in de tank?
    Johan

Johan,
We hebben begin 2006 een webasto 3500 laten inbouwen in de bakskist, luchtaanzuiging uit de bakskist. We hebben 3 uitblaasmonden, 1 naar de achterhut via de bakskist, 1 naar het toilet en 1 in de kajuit, de slang gaat via het toilet langs de afsluiters door het zitje van de kaartentafel door het kastje onder de kaartentafel naar de stuurboordbank en komt naast de audio speaker naar buiten.
De diesel komt gewoon uit de dieseltank van de motor, wel via het grof brandstopfilter. De kachel is trouwens direct op de accu aangesloten en niet via de hoofdschakelaar, dit wordt bewust zo gedaan, omdat de motor van de kachel goed moet kunnen afkoelen. Als de hoofdschakelaar omgezet zou worden dan zou de kachel onvoldoende afgekoeld zijn en kapot gaan.
Het werkt heel goed en de boot is heel snel warm, ik weet niet of ik in de toekomst weer 3 blaasuitgangen zou laten maken, ??n is eigenlijk genoeg als je de deuren open laat staan, de ruimte is natuurlijk klein en snel warm. Elders op het forum heb ik foto’s staan van de boiler en vuilwatertank, hier zie je ook de kachel zitten.
Wat wel een belangrijk aandachtspunt is bij Webasto is dat de kachel regelmatig moet draaien. We hadden in de zomer de kachel niet aangehad en dan moet je de kachel een paar keer uit en aanzetten voordat het goed aanslaat. Als je regelmatig de kachel gebruikt (iedere maand) dan gaat dit in ??n keer goed.
Het prijsverschil tussen de 3500 en 2000 is niet zo groot en wij wilden ook in de winter kunnen varen. Vandaag toevallig de kachel weer aangehad en het werkt perfect.
Groet, Jeroen

Dag Jeroen,
Toen wij de DF30C kochten zat er al een Webasto kachel in. Deze is onder/achter de gasbun geplaatst. Een logische en goed gekozen plaats. Een hechthouten plank geeft bescherming en steun. Doorvoeren voor verbrandingslucht en afgassen zijn zo gemakkelijk in de spiegel te maken. 

Bij het opstarten trekt de Webasto inderdaad circa 8 a 10 amp?re stroom. Na enige tijd loopt dit terug tot circa 2 a 3 amp?re. Dikke draden (2,5 a 4 mm2) worden aangeraden. Ook moet de Webasto na het uitschakelen een afkoelcyclus doorlopen. Dat duurt circa 5 a 10 minuten. De werf had de Webasto dan ook direct aangesloten op de akku. 
Ik heb de Webasto aangesloten op het nieuw door mij gebouwde schakelbord. Ik heb dit zodanig gedaan dat de Webasto separaat gezekerd is in zowel de plus als de min leiding en dat de stoom (eveneens) loopt via een shunt zodat ik de stroom kan aflezen op het schakelpaneel. 

Uitschakelen na gebruik: “Gewoon je kop er bij houden” en de kachel eerst even na laten blazen om af te koelen.  
De uitstroom van warme lucht zit in het bankje van de kaartentafel. De thermostaat in het bedieningspaneel en de temperatuursensor net in de buurt van het lampje van de kaartentafel.  
E?n uitstroom is meer dan voldoende. De boot is in 10 minuten heerlijk warm. Meer uitstromen zijn in een 30 voeter echt niet nodig. Inderdaad, de deur van het toilet hindert de luchtstroom als deze openstaat. Oplossing hiervoor … deur dicht doen.
In twee vaarseizoenen hebben wij de kachel pas 3 a 4 keer gebruikt.

De Webasto is gemonteerd aan een hechthouten plank.

De kachel leiding.

Start akku. schakelpaneel, shunt en zekeringen. Het relais is voor de stuurautomaat.  mariposa39425,8574189815
2007-12-09_200803_webasto-1.jpg
2007-12-09_200824_webasto-2.jpg
2007-12-09_203118_webasto-3.jpg

Dag Johan,
In onze Dufour 30 zit een Webasto 2000 met ??n uitstroomopening in het stoeltje achter de kaartentafel. Dat laatste is niet handig want als de deur van de toiletruimte open is blaast hij tegen de deur. Deze Webasto heeft voor ons ruim voldoende capaciteit. De diesel komt uit de tank, en gaat via een hele dunne kunstof leiding naar de kachel. De kachel is in het achteronder op een stukje multiplex gemonteerd achter de gasbun. Bij onze montage lekt de overgang tussen de kunstofslang en de normale brandstofslang een heel klein beetje, aandraaien van de slangklem wilde niet helpen. Ook ik overweeg de uitstroomopening te verplaatsen, naar de voorzijde van het zitje bij de kaartentafel en dan een schuinstaande uitblaasmond monteren. Verder doet hij het prima, de problemen die Jeroen kende heb ik nog niet ervaren, maar als ik hem aanzet laat ik hem ook altijd minimaal een uur draaien. Misschien dat dat helpt. Succes, Jan Willem

Jeroen,
nog een vraagje; zo te zien aan de foto’s van de vuilwatertank komt de uitblaasmond van de achterkajuit (via bakskist) ergens uit aan het hoofdeinde naast de motorkap? Dat lijkt ons niet zo praktisch - beter aan het voeteneinde? Maar 's nachts laat je de verwarming misschien niet blazen.
Johan 

Johan,
De uitblaasmond in de achterhut zit inderdaad aan het hoofdeinde naast de motorkap. Je kan dit wel dichtzetten. De enige uitblaasmond die je niet kunt dichtzetten zit in de kajuit.
Bij de aanleg van de kachel wilden wij 3 uitblaasmonden, achteraf is dat niet echt nodig. Een uitblaasmond aan het voeteneinde is inderdaad een goede oplossing als je in de achterhut slaapt en 's nachts de kachel aan wilt houden.
Wij slapen trouwens in de voorpiek, we laten ook de kachel 's nachts niet aan staan. De kachel is vrij stil, maar om bij te slapen maakt hij toch aardig wat geluid.
Ook is de exacte plek een stuk pragmatisme van de inbouwer. Doordat het dubbelschalig is op de D30 was het inbouwen een aardige klus.
Groet, Jeroen

Ook wij hebben geen enkel probleem met een kachel die je maandelijks zou moeten laten draaien. We gebruiken hem amper en als dat dan een keer nodig is gaat de kachel gewoon aan … ook als deze vele maanden aaneen niet gebruikt is.   

Nog enkele vraagjes/opmerkingen:

• op de foto’s van het forum zie ik geen condensafvoer aan de uitlaat (uitlaat stijgt); ik neem aan dat het niet nodig bij de meegeleverde korte (<2m) uitlaat?
  • de dieselpomp zou dicht bij de tank moeten gemonteerd worden, is dat bij jullie zo?
  • Bij Jeroen is de diesel via het groffilter aangesloten. Volgens de handleiding van Webasto kan dat problemen geven met de onder/bovendruk, heb je hier last van ondervonden? b.v. gelijktijdg gebruik motor en verwarming? Volgens de handleiding kan je wel aansluiten op de retourleiding met een T-stuk als er geen terugslagklep in zit ?n die leiding diep genoeg in de tank zit. Is dat bij iemand het geval? (De bijgeleverde tankplug in de scheepsset lijkt me niet bruikbaar voor de Dufour met plastic tank.)
  • voor zover ik kan zien op de foto’s van Jeroen is onder de wastafel en aftakking voor het toilet, maar ook een vernauwing (van 9 naar 6 cm?) op de hoofdleiding te zien? Normaal moet de hoofdleiding de 9cm doorsnede behouden (3500ST) met een open eindstuk om voldoende afvoer van warmte te verzekeren. Misschien was er onvoldoende plaats om met 9cm verder naar voor te komen?
  • ik begrijp dat de “externe” temperatuursensor in de te verwarmen ruimte moet geplaatst worden (aanvoer verse lucht vanuit bakskist)
    Johan

Bij ons id de webasto dieseltoevoer direct geplaatst in de webasto tank. E?n en ander conform de handleiding en met gebruik van het standaard materiaal.

Wij maken geen gebruik van een extra filter. De standpijpaanzuigopening bevindt zich enkele cm’s boven de bodem van de dieseltank. We hebben geen last van verstoppingen.
[size=9]Overigens tank ik vrijwel altijd via jerrycans van de gewone autopomp. Daar ben je verzekerd van kwaliteit en is de doorzet groter (in tegenestelling tot tanks langs waterwegen (condens / roestdeeltjes / minder vaak verversen).[/size]
[size=12]De aanzuighoogte is zodoende gering < 0,5 meter. E?n en ander conform de handleiding.
   [/size]mariposa39448,6009027778

2008-01-01_142331_webasto-1.jpg

Johan,
Bij gaat inderdaad het laatste gedeelte in een kleinere slang verder, we wilden het uitblaaspunt in de kajuit zover mogelijk naar voren. Dit bleek bij het inbouwen lastig qua slanggrootte, daarom is een vertakking naar een kleinere slang. Dit levert in de praktijk geen probleem. We laten de uitblaasmond in de natte cel ook altijd open staan. Met de aansluiting op het groffilter lijkt er ook geen probleem te zien, tenzij de problemen die ik heb gehad met de verwarming (als deze lang niet gedraaid heeft, moet deze een paar keer aan en uit om te gaan) hiermee te maken hebben.
Groet, Jeroen

Piet,
onze aansluiting voor de dieseltank (3500) is blijkbaar een ander model, dat niet geschikt is voor plastic, enkel in ijzer via een 6 mm boring.
Volgens de instructies mag je het toestel niet dwars inbouwen in een zeilboot, maar in de lengterichting, omdat het maar in ??n richting 90 graden kan hellen. Maar dat is geen probleem als je de verwarming enkel in de haven of op motor gebruikt.
Johan

Dag Johan,
Het klopt, wij hebben een Webasto air heater model 2000. Ik denk dat dit een goede keus is. De 2000 geeft een vermogen af van 0,9 tot 2,0 kWatt. De 3500 daarentegen 1,5 tot 3,5 kWatt. Met de 2000 wordt het toch al snel te warm aan boord dus energie genoeg. 

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt en ik ben gaan zoeken naar technische documentatie van de Webasto 3500ST. Dat is niet zo gemakkelijk heb ik gemerkt, doch uiteindelijk lukte het via de site:  techwebasto.com/ en vond ik bij marine de beide verwarmingen top heater model 2000 ST en 3500 ST

Ik heb de workshop manuals van deze beide modellen vergeleken. Beide beschrijvingen over de aansluitingen op een brandstoftank zijn volkomen identiek. En, je hebt gelijk, bij de tekening Webasto Tank Extraction Device staat “tank extraction device only to be used with metal fule tanks”. Ik heb het onmiddelijk nagekeken in mij oudere papieren handleiding, daar staat het identiek. En laat nu juist dit onderdeel bij mij gewoon gebruikt zijn op de kunststof tank. Ik kan ook geen reden bedenken waarom dat niet zou kunnen.  

Johan, hopelijk heb je iets aan deze feedback.
 mariposa39474,9139814815

Piet,
De ST uitvoering heeft een verbeterde temperatuur regeling en kost daardoor iets meer dan de klassieke uitvoering.

O,ja Piet.
Gevonden op
dewatersportwinkel.nl/Webast … chtverwarm ing/Air-Top-3500/?leesverder=ja#17319

Wellicht een goedkoop alternatief: De keramische straalkachel op walstroom

Afgelopen koud weekend (nachttemp 5 graden) uitgeprobeerd en is goed bevallen. We hebben er ??n bij George Kniest gekocht voor 50 euro en deze heeft 3 standen (koude lucht ventileren, 600watt en 1200watt).
Met name de 600watt is handig voor havens waar je moet betalen voor de stroom of waar een maximumafname geldt. Met 600 watt kom je prima de nacht door (ongveer 16.5-17 graden in de kajuit). Met 1200 watt heb je de kajuit binnen korte tijd opgewarmd (20 graden of meer).
Enig nadeel is dat het niet werkt gedurende het varen.