Vervanging Saildrive

Er is ongetwijfeld veel over geschreven.

Mijn D30 dateert uit 2000 en nog steeds is de originele saildrive aanwezig.

Wanneer ga je nu over tot vervanging? Ga je preventief een nieuwe plaatsen. Want als het fout gaat, gaat echt goed mis lees ik overal. Of wacht je op een ‘teken’?

Als ik de zaklamp er op zet zie ik niets maar toch is de saildrive dus 16 jaar oud.

Wat zouden jullie doen?

Mocht je ooit een probleem krijgen dan kan de verzekering moeilijk doen als hij niet tijdig vervangen is.
Wat is tijdig ? Die van mij heeft er denk ik 14 jaar onder gezeten en toen vervangen.Je ziet eigenlijk geen slijtage.
Het is zelf te doen als je handig bent maar best een klus. Laten doen kost mogelijk € 1000 of wat meer.
Het arbeidsloon is de grootste post.

Ik neem aan dat we het hier hebben over het vervangen van de seal (afdichting) van de saildrive en niet de hele saildrive.
Wij hebben dit vorig jaar laten doen. Dus na circa 13 jaar. Veel later dan staat voorgeschreven. Ook bij ons was er weinig of niets te zien in de vorm van slijtage of veroudering. Maar ja … eens moet het toch gebeuren.

Monteur Hans van de Zande van Jachthaven Noordschans liet ons nog enkele foto’s zien.
Als de saildrive weggenomen wordt, om de seal te kunnen plaatsen, dan is er ook zicht op en inspectie mogelijk van koelwaterdoorvoeren. Bij enkele saildrives blijken die verstopt te zijn met allerlei schelpdiertjes zoals mosseltjes.
Dus het vervangen van de seal van de saildrive biedt meer voordelen. Je kunt ook onderhoud plegen op plaatsen die normaal niet toegankelijk zijn.

Ja inderdaad dat bedoel ik ook. Vervanging van de rubberen manchet.
Sorry voor verkeerd woordgebruik

Bedankt voor de reactie