Vervangen rubber saildrive

Beste dufourvaarders,
Ik moet dit jaar het rubberen manchet van de saildrive vervangen. Heeft iemand dit al eens laten doen en zo ja, wat waren de kosten en hoelang duurde het vervangen.
Groet, Jeroen

Jeroen,
Ik heb het manchet in 2006 bij onze toenmalige D30 laten vervangen. De kosten bedroegen in totaal 1052 euro. Twee man zijn bijna een ochtend bezig geweest, ongeveer van 9 tot 12. Het grootste gedeelte van de kosten zijn dan ook arbeid, op de rekening staan 8 uur incl reistijd. Het manchet zelf kost zo’n 300 euro ex BTW. Om het nieuwe manchet te kunnen plaatsen moet het staartstuk er uit en dat kan alleen naar boven. De hele motor moet dus van z’n plaats om ruimte te maken zodat het staartstuk er langs kan. Alles moet dus nagenoeg los van de motor omdat de meeste slangen etc niet lang genoeg zijn om met de motor mee naar voren te bewegen. Ik heb het door Mulder Motoren uit Ridderkerk laten doen. Ik had ook offerte aangevraagd bij Noordschans en zij rekenden exact dezelfde prijs dus blijkbaar zijn het min of meer standaard Volvo prijzen.
Gr Raymond 

Hoi Jeroen,
Vanwege omstandigheden hebben ze bij onze ex-Dufour 36 Clasic ook de saildrive vervangen en ik kan mij aansluiten bij Raymond. Mulder heeft het bij ons toen ook gedaan, netjes en vakkundig.
Ciao,

Raymond en Hans,
Bedankt voor jullie reacties. Mijn boot ligt te koop, dus het is even afhankelijk of ik dit zelf nog ga laten uitvoeren of door de nieuwe eigenaar. Waarbij dit punt waarschijnlijk een onderhandelingskwestie qua prijs kan worden met een eventuele koper. Nu ben ik in ieder geval op de hoogte wat het kost.
Groet, Jeroen

Jeroen,
Te koop? Wat wordt de volgende? een Dufour 34P zeker?
Ciao,

Hans,
De 34P is net boven mijn budget, dus of doorsparen of toch eerder de D30 verkopen? Ik heb gekozen voor het laatste. Ik denk dat het nu nog een goed moment is (nog geen 10 jaar oud) om mijn boot te verkopen. Dit zal over een paar jaar moeilijker worden. Ik heb oa de Elan 333 en Hanse 341 op mijn lijstje staan. Ik moet zeggen dat het toch wel moeilijk zal worden om afscheid te nemen van het Dufourvaarder zijn.
Groet, Jeroen

Hoi Jeroen,
De Elan zou ik schrappen. De dekconstructies zijn daar zeer mager van. Een Hanse 341 is toch ongeveer net zo duur als een 34P. Ik weet wel dat de zeilprestaties van 341 niet slecht zijn. Ik heb een vergelijking van Henk Bezemer waarin deze boot goed naar voren komt. Als je die wilt zien, moet je me even een e-mail sturen. Ik weet ook nog een Dufour 32 classic te koop, ook een mooie boot. Interesse, dan hoor ik het wel.
Ciao,

Heren,
Het vriendelijke verzoek om wel bij het onderwerp te blijven, we hebben een speciale afdeling ditjes en datjes (zeilpraat), ook zijn de priv? berichten hiervoor te gebruiken.
Richard  

is geregeld, thanks

Ook wij hebben de rubber seal van de saildrive in 2014 door de Volvo monteur van jachtwerf Noordschans laten vervangen. Dat is netjes en vlot gedaan. Compliment!

Opmerking:
Ik ontving via via een pdf document met foto’s en tekeningen. Daarin een uitleg hoe je deze klus zou kunnen doen. Ik zou er niet over denkene om het zelf aan te pakken. Ziet er erg technisch en omslachtig uit. Maar ja … wie weet zijn er liefhebbers met meer werktuigbouwkundige ervaring … ? :laughing:
Het pdf document is net te groot (5mbyte) om op dit forum te kunnen publiceren. Voor de liefhebber … stuur mij een PM (personal mail).

Hallo Jeroen,

Inspecteer het staartstuk op corrosie, want dit is de gelegenheid om dat te herstellen.
Het staartstuk is er dan toch bijna helemaal uit.

Groet,

Guus

Staat een filmpje op you tube hoe je dit stap voor stap zelf kunt doen.
Stelt niet heel veel voor als je een beetje handig bent,en jezelf dit klusje toevertrouwd.

Hoi Piet,

Ik heb het ook in Noordschans laten vervangen. Zeer nette prijs en vlot gedaan. Ik ben erg tevreden over deze uitgevoerde werkzaamheden. Voor dat geld ga ik niet zelf 2 dagen klussen en daarna maar hopen dat alles waterdicht is als de boot te water gaat…

Groet,
Loet