Mijn boot is uit 2003, dus formeel tijd om het manchet van de saildrive te laten vervangen (motor is Volvo Penta MD2020). Dit zou iedere 7 jaar moeten gebeuren, dus ik ben al aan de late kant. Wat zijn de meningen hierover, doet iedereen dit netjes iedere 7 jaar, of kan het veel later. Heeft iemand dit recent laten uitvoeren en wat waren hiervan de kosten?
Je manchet gaat lang genoeg mee. Maar in je verzekeringspolis staat meestal 7 jaar, even checken, dus. Mocht de boot zinken op een lek manchet, dan zijn de kosten voor jou, mits om de 7 jaar vervangen.
Het vervangen kost ongeveer een dag werk, dus ik denk gauw € 400,-. Maar bel even met Mulder Motoren in Ridderkerk, zij voeren dit wel eens uit. Je motor moet ook helemaal los, denk ik, dus uitgebreid klusje.
Een manchet vervangen is door een ervaren monteur makkelijk te doen in 3 uur. Let goed op de nieuwe machet er staat een datum van produktie op. Het is ook zelf te doen als je een beetje handig bent. Hierbij een beschrijving van volvo voor de saildrive 120s. saildrive manchet vervangen.pdf (519 KB)
Heb je ook een instructie voor het vervangen van de pakkingsring tussen de schroefas en de saildrive. Het blijkt dat je die ook 1x in de 3-5 jaar moet vervangen. Als die ring slecht wordt, komt er makkelijk water in de saildrive. Was een tip van een monteur.
klopt als je de olie uit het staartstuk laat lopen en de pakking defect is, zul je dit kunnen zien de olie is dan eerste deel wat er uit loopt grijs. Dit ontdek je overigens niet bij het olie peilen. Had ik 2 jaar geleden namelijk. Hierbij pdf je lower gear unit. Het is allemaal goed zelf te doen net puzzelen. marinepartseurope.com/nl/vo … 22287.aspx (NR15 )
NR 18 bij pdf Let wel op welke saildrive je zelf hebt, maar ik denk ook de 120. 120sd_Lower_Gear_Unit.pdf (157 KB)
Check inderdaad even je verzekeringspolis. Ik heb destijds bij onze D30 het manchet door Mulder Motoren uit Ridderkerk laten vervangen, totale kosten 1052 euro (2006). Ik had ook elders offerte’s aangevraagd en die waren allen nagenoeg gelijk. Arbeid en materiaal was ongeveer 50/50, alleen het manchet was al 360 euro. Op de D30 konden ze overal goed bij, de motor moet namelijk in z’n geheel van z’n plaats, en twee monteurs zijn van 9 tot 12 bezig geweest.