Verstelbaar leioog genua

Beste forumleden,
Ik wil mijn genua leioog verstelkbaar maken vanuit de kuip. De lewmar genuawagen heeft standaard een blokje waar een lijn doorheen gehaald kan worden. Tevens heb ik een eindstuk met blok gekocht van Barton, zie afbeelding.

Dit eindstuk kan op de 20 mm rails gezet worden. Ik moet hiervoor wel het huidige eindstuk eraf halen. Ik zag dat dit met een inbusbout vastzit. Voordat ik nu de bout eruit ga halen, vraag ik me af hoe deze vastzit, is er een schroefdraad getapt, of zit er onder het dek een bout. Je kunt namelijk aan de onderkant niets zien, vanwege de binnenschaal. Heeft iemand ervaren met werkzaamheden aan de genuarails of weet hoe de bevestiging van de bouten is.
Groet, Jeroen

Dag Jeroen,
Ik heb geen goede raad voor je doch ben wel nieuwsgierig naar jouw bevindingen en het eindresultaat. Het zou heel prettig zijn de locatie van het leioog vanuit de kuip te kunnen regelen. Eigenlijk de hoofdreden waarom ik regelmatig uit de kuip naar het dek ga, is het verstellen van het leioog.
Hoe ga je de bedieningslijn naar binnen brengen en hoe borg je de lijn / locatie ?

Ter illustratie is dit fotootje toegevoegd.mariposa39043,2821990741
2006-11-22_064108_rail-genuablok.jpg

Piet,
Via het te monteren eindblokje gaat de bedieningslijn onder de buiskap door naar de plek waar de lieren zitten. Ik heb links een extra curry-klem die ik gebruik voor de ophouder van de spinaker boom en rechts een klem voor de neerhouder van de spinaker. Als de spinaker omhoog is dan wordt de fok niet gebruikt en andersom, dus wil ik de 2 klemmen voor 2 doeleinden gebruiken. De lijn loopt dan vanaf het eindblok op de genuarail dan wel schuin naar de kuip, maar dit lijkt me niet zo’n probleem.
De stopper op de genuawagen kun je omhoog draaien/klappen, hierdoor loopt de genuawagen vrij over de rail en via de blokje in de lewmar genauwagen kan een lijn naar het eindstuk.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik de inbusbout op het zwarte huidige eindstuk losdraai, dat er dan onderdeks een moer losvalt en daar vervolgens niet meer bijkan.
Groet, Jeroen

De afgelopen dagen heb ik het verstelbare leig-oog voor de genuarails gemonteerd. Hieronder wat foto’s van het resultaat. Ik heb het nog niet tijdens het zeilen kunnen testen, daarom heb ik alleen nog maar de stuurboord kant gemonteerd.
Het is uiteindelijk niet gegaan zoals ik gepland had. Dit had te maken met het feit dat de plastic eindstop zo hermetisch vast zat met lijm/kit dat ik deze niet los kreeg, ik wilde geen bruut geweld gebruiken, omdat het dan waarschijnlijk schade zou betekenen.
Tevens zou het monteren van het opschuifstuk (zie foto bovenaan dit topic) betekenen dat de rails (netto) nog korter zou worden wat betreft de ruimte dat de genuaglijder zou kunnen bewegen. Daarom heb ik het anders gemonteerd. Met behulp van een rvs scepter beugel is het Barton blokje vastgezet op de de plastic eindstop van de rails met de inbusbout waar de eindstop mee vastzit. Ik heb hiervoor een 8 mm gat geboord in de beugel en op die manier bevestigd (en het schroefgat volgekit tegen lekkage). Ik moet alleen nog een wat flitserende lijntje kopen.
Al met al ben ik er tevreden over en zonder extra gaten te hoeven boren in de boot is het een eenvoudige oplossing. De sleutel is eigenlijk dat de genuawagen van Lewmar die er standaard op zit al de mogelijkheid heeft om via een blokje te kunnen verstellen en hoeft alleen maar een lijntje door het blokje en de stopper op de wagen omhoog klappen.
Groet, Jeroen


Dag Jeroen,
Dat ziet er mooi uit! Ik ben toch benieuwd naar een paar details.

Je schreef destijds: “Waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik de inbusbout op het zwarte huidige eindstuk losdraai …”.

Vraag 1:
Je hebt blijkbaar de gok genomen en de inbus er uitgedraaid. Wat was je idee over de schroefdraad onder het eindstuk. Getapt in een metalen plaat of in kunststof … enig idee?

Vraag 2:
De scepter beugel. Deze is rond van vorm, de krachten op het Barton blokje resulteren in een hefboomkracht op de schroef. Denk je dat het zo sterk genoeg is? Zou een RVS plaatje (3mm) gemonteerd op de beide schroeven/moeren en dan met aan appart gat achterin op de inbusbout van het eindstuk (of een vervagende langere versie in schroefuitvoering) wellicht zorgen voor een betere krachtenverdeling?

Voorbeeldplaatje ter verduidelijking van wat ik bedoel.

Misschien is het zo te maken dat het lijneind eveneens aan dit RVS eindplaatje vast te maken is. Staat deze kracht ook (indirect) aan het eindstuk te trekken i.p.v. aan de bovenkant van het blokje?

Sorry als ik te kritisch ben/lijk. Het is puur mijn interesse om veranderingen zo optimaal mogelijk aan te brengen.

MVG

mariposa39078,5845833333
2006-12-27_135752_montage-blokje-1.jpg

Piet,
Ik heb inderdaad de gok genomen en de bout eruit gedraaid. Dit mede omdat de bout alleen de eindstop vastzet en niet de rails, de eindstop zit volgens mij tegen de rails aan. Mede vanwege jouw foto van de wantputtings had ik toch wel het idee dat er wellicht met een moer gewerkt zou worden, maar dit is op geen enkele manier te controleren, gezien het plafond waar je niet op kunt kijken.
Ik heb bij het eruit halen van de inbusbout verder niet het idee gehad dat er met een moer gewerkt wordt, wellicht wel ingelamineerd, er zit in ieder geval een getapte schroefdraaid, dit lijkt in een metalen plaat te zitten, maar is lastig te zien.
Wat betreft je 2e vraag, dit is een kwestie van testen in de praktijk. Het lastige was dat ik in menig ijzerhandel en watersportzaak ben geweest voor een goed beugeltje, maar dat zal gemaakt moeten worden in een speciaalzaak. Ik hou me trouwens aanbevolen voor een betere beugel/constructie.
Het mooie van de ronde vorm van de beugel is wel dat het enigzins verzonken ligt in de eindstop.
Als ik zie dat bij de meeste schepen een verstelbaarlei-oog met een 4 mm lijntje wordt bediend zouden de krachten mee moeten vallen. Tevens zit het Barton blokje met 4 mm bouten vast en de grote inbusbout is 8 mm, dus ik verwacht niet dat dit de bottle-neck is. Maar een kwestie van testen en ervaren.
Groet, Jeroen

Dag Jeroen,
Ik ben nog eens aan het surfen geweest omdat het mij ook een aantrekkelijke optie lijkt. Zo vond ik van het fabrikaat Lewmar een mogelijk toepasbaar onderdeel: Lewmar artikelcode 29172015 en als omschrijving “Control Line End Stop”. Geschikt voor T-rail 32 mm.
Deze rail is 14 mm hoog dus dat is de vrije montageruimte. Of het past op de DF30C moet ik nog nagaan. Te koop via korendijkwatersport.nl onder nummer 711996 voor circa Euro 50,- / stuk.

Jeroen, wat vindt je er van?
2007-01-01_123622_lewmar_control_line_end_stop_29172015.jpg

Dag Piet,
De rest van het beslag is ook van Lewmar, dus het moet passen. De rails op de D30 is 20 mm, dus de eindstop is voor een grotere rails, maar dit lijkt me geen probleem. Als ik het zo zie dan moet de bestaande eindstop er wel af, dat lukte mij niet, deze zat hermetisch vast. Tevens verlies je iets van de lengte van de rails (zo op het oog ca. 5 cm), doordat het blokje over/op de bestaande rails gemonteerd wordt.
Waarschijnlijk zul je ook een langere inbusbouw nodig hebben voor het gat dat door het blok heen gaat om op de rails te zetten, de bout die daar nu in zit zal te kort zijn. Kortom het lijkt me wel het proberen waard. Ik ben benieuwd of jij de eindstop er wel af krijgt.
Groet, Jeroen
 

Dag Jeroen,

Met dank voor je reactie. Goed dat jij weet dat het beslag ook Lewmar is en weet dat de breedte van de rail 20 mm is. Ik heb het nagekeken gekeken bij Drilled Plunjer Track en er zijn twee mogelijkheden: h=11mm en b= 19 mm (serie beginnend met 29160410) of h=13 mm en b=23 mm (serie beginnend met 29161410).

Eigenlijk dacht ik aan het volgende:

  • Schroef uit de eindstop.
  • Niet losnemen maar de kop er plat afvijlen totdat deze exact een hoogte heeft van 14 mm.
  • De nieuwe control line end stop er overheen plaatsen.
  • Door de katrol heen (als dat past ten minste - ik denk het - zie foto) een nieuwe langere schroef en dan direct weer in het oude eindstuk
  • Een extra gat achter de eindstop in het verlengde van de rail en met speciale rubber stop/plug een tweede schroef aanbrengen en met sicaflex afwerken.

Op deze wijze verlies je weinig raillengte en bevindt de katrol zoch direct boven de oude eindstop.

PS; heb jij de leiogen wel eens zover vooraan dat ze tegen de eindstoppen vastlopen? Ik geloof dat ik die stand nooit gebruik. Ik kan me hooguit voorstellen dat je met harde wind en een aparte stormfok deze stand zou kunnen benutten.

Het is allemaal nog brainstormen en ik zal eerst eens beginnen de maten op te vragen bij Lewmar.mariposa39083,8713657407
2007-01-01_205441_lewmar-1.jpg

je kunt ook kijken op de site van allpha. Die verkopen aan watersportwinkels materiaal van goiot, waaronder eindstukken (voor t-rails) als hiervoor genoemd. Deze kosten per stuk 15 eu en zijn, als ik de foto zo bekijk, identieek aan die van lewmar.

Hallo Jeroen,
Ik denk dat Piet gelijk heeft.
Ik denk ook dat hetgene wat je nu verzonnen hebt binnen de kortste keren leidt tot schade, de beugel en of inbusbout zal afbreken zodra het door gaat waaien. Ik zou zeker ook nog even nakijken aan de binnenzijde van je boot achter de bekleding wat er nu precies in je dek zit, waarschijnlijk is het een moer die inglamineerd zit of zat, als hier nu speling op is gekomen kan dit leiden tot lekages en of uitscheuren.  Mijn ervaring is dat Dufour gewoon bouten met moeren gebruikt en geen ingelamineerde platen!
Ik heb op onze Dufour 3800 het complete dekbeslag vervangen en dus ook de genua railsen.
Kijk maar eens op:
zeilenmetdebreezer.nl/pictur … 0Genua%20R ailsen.jpg
De rails van Lewmar heeft nog steeds dezelfde afmetingen en hiervoor zijn staandaard eindkappen te krijgen met een enkel of dubbel blok, wij hebben gekozen voor een dubbel blok, een enkel blok is niet te verstellen onder spanning, hier komt bij dat je huidige Genuawagens waarschijnlijk voorzien zijn van kunstof geleide blokken / lagers tussen de wagen en de rail. Zodra er spanning op je Genua schoot komt te staan zal dit met een reguleerlijn niet gemakkleijk te verstellen zijn, kijk maar eens goed naar een serieus verstelbare Genuawagen en je zal tot de conclusie komen dat dit altijd met kogellagers van Torlon of Teflon werkt. (waarschijnlijk kan je de huidige lagers ook vervangen)
Mijn advies is dan ook ga naar een echte specialist en niet naar de winkel in Noordschans, hoe goed ze het ook bedoelen, ze hebben er geen verstand van. Ik heb destijds alles bij v/d Werf in made gekocht.
Kortom het lijkt een envoudige en goekope oplossing van Barton, maar het beste is gewoon lewmar pakken en dit is echt niet duurder dan Barton, wij hebben destijds 4 merken vergeleken, Harken, Antal, Barton en Lewmar, van deze merken hebben we alleen gekeken naar kogelgelagerde versies. 
Veel succes ermee!
Met vriendelijke groet,
Bas de Koningh  

Beste Jeroen,

Soms kan een plan lang te week liggen. Zo ook het plan om het leioog vanuit de kuip verstelbaar te maken.

Het volgende heb ik uitgedokterd:

De DF30C is voorzien van een Lewmar drilled size 0 rail 29160410 met een speciale lengte van 850 mm. De maat is 11 mm hoog en 19 mm breed. Deze rail is met een groot aantal imbusschroeven/verzonken kop - M6 bevestigd. De schroefgaten zijn getapt en het is duidelijk voelbaar (schroevendraaiertje in het gat) dat er een metalen plaat is ingelamineerd. Er is sicaflex gebruikt voor de waterdichte afdichting.
De eindstop is van een onbekend merk. Niet bij Lewmar te vinden. De maat is 43 mm breed en 40 mm lang. Deze is stevig bevestigd met een imbusschroef/verzonken kop - M8. Ook hiervan is het schroefgat getapt in het ingelamineerde metaal. De eindstop zit vast, doch is er met enig beleid met een schroevendraaiertje af te wrikken. Sicaflex zorgd voor de hechting en afdichting.
De slede/wagen met blok is een Lewmar 29040600. Deze is voorzien van twee (delrin?) glijlagers, een borgpen met veer, een intern schijfje.
Ik kon, nadat ik de eindstop had verwijderd, de wagen losnemen en eens goed bekijken en schoonmaken. Ik had gehoopt dat het mogelijk was om de glijlagers te vervangen voor delrin kogels (suggestie van de zeilmakerij) doch dat lijkt mij bij deze Lewmar wagen niet mogelijk (zie foto’s).

Wat verder opvalt is dat de borgpen geheel en continu geopend kan worden door de bedieningsklep helemaal om te duwen. Ook is deze wagen voorzien van een schijfje doch deze zit aan de voorzijde (boeg) terwijl er twee hele mooie uitsparingen door de wahgen lopen als geleide voor twee lijntjes. Zodoende heb ik de wagen 180 graden gedraaid, met het wielje aan de achterzijde. De bediening van de borgpen is zo ook beter bereikbaar immers het blok staat gewoonlijk iets achterover. De wagen is qua constructie geheel symmetrisch dus ik zie hierin geen nadeel.

Eerst heb ik heel hard gezocht naar een passend eindstuk met schijf. Lewmar heeft dit bij track 0 niet beschikbaar. Alternatieven met een bevestiging via M8 heb ik ook niet kunnen vinden.

Zodoende is het volgende plan bedacht. Ik ga de eindstop vervangen door een blokje van PVC of nylon. Dikte 11 mm. De lengte en breedte wordt zodanig dat er ruimte genoeg ontstaat voor een schilpadblokje. Ik ga dit nieuwe PVC/nylon blokje op identieke wijzen monteren, dus via de imbusbout/verzonken kop M8. Het stalen busje rond 11 mm, interne diameter 8,5 mm, hoogte 6 mm van de eindstop wordt hierin verwerkt. Lijkt me, samen met sicaflex, stevig genoeg vast te zitten. Het schilpadblokje wordt bevestigd via getapte gaten in het PVC/nylon blokje. Een bevestigingspunt voor het lijntje zal ook nog op dit blokje worden verwerkt. Het organiseren van dit alles til ik over de vakantie heen… wordt vervolgd.

Enkele foto’s ter illustratie:

Eindstuk verwijderd /getapte gat / metaal ingelamineerd / resten sicaflex

Dit eindstuk zal worden vervangen door een nieuw vlak groter kunststof blokje. Bevestiging vindt plaatst op identieke wijze.

Wagen met de gedemonteerde glijlagers.

Duidelijk zichtbaar zijn de geleidingen voor een lijntje naar het interne schijfje. Vandaar het idee om de wagen om te draaien met deze openingen naar voren gericht (nog niet zoals op de foto).

Een dergelijk schildpadblokje wil ik op het nieuwe blokje monteren.

Wagen gemonteerd / onderaanzicht. Even alle delen schoonmaken en smeren doet wonderen. Borgpen continu brij (omhoog) door de clip (bovenzijde) 180 graden om te klappen.
2008-07-06_200410_eindstop-verwijderd-sicof.jpg
2008-07-06_200531_endstop.jpg
2008-07-06_200641_onder-aanzicht-slede-gedemo.jpg
2008-07-06_200745_lewmar-genoa-plunger-car-ba.jpg
2008-07-06_200908_Bartob-schildpadblok.jpg
2008-07-06_200953_slede-onderaanzicht.jpg

Piet,
Leuk om te zien dat je er intensief mee bezig bent geweest. Ik moet zeggen dat ik in de praktijk het verstellen van het leioog vanuit de kuip vaak gebruikt heb, maar bij meer wind was ik een beetje huiverig voor de stevigheid van mijn constructie. De constructie met de binnenschoten/barberhaulers (om bij licht weer meer druk in de fok te krijgen) heb ik op de D30 ook regelmatig gebruikt.
Het toeval wil dat ik vandaag op mijn ‘nieuwe’ 2e hands boot bezig ben geweest met het verstelbaar maken van het leioog op de rails van de keerfok. De keerfok is nogal snel gevoelig voor teveel twist in het zeil, na vele keren het voordek op om het oog te verstellen heb ik besloten om dit vanuit de kuip verstelbaar te maken. Er zit gelukkig aan beide kanten een oog waar ik een blok op kan zetten en op de wagen zelf zit een groot oog waar ik 2 blokken op kan zetten. Het is dus wat eenvoudiger voor elkaar te krijgen dan op de Dufour 30.
Succes en ik hoor graag de ervaringen.
Groet, Jeroen

Dag Jeroen,

Dank je voor je reactie. Ik kon mij herinneren dat jij een fotootje van een barberhauler had geplaatst in dit forum bij “halfwinder of spinaker?”. Ik wilde even kijken hoe dat ook weer zat … echter…de foto is verdwenen (kruisje). Kun je deze reactie "repareren"via “edit” en de foto nog eens uploaden?

Bij voorbaat dank.

Piet,
Bij deze nog een keer de foto’s, maar even voor het gemak bij deze post gezet.
Groet, Jeroen

Het verstelbaar leioog is gerealiseerd.
Ik heb hierbij een heel goed advies gehad van Visser Watersport te Bruinisse (visserwatersport.nl). Er was dit keer heel veel volharding nodig. Eind mei zijn we gestart met uitzoeken en bestellen. De informatie in de Lewmar katalogus bleek niet correct. De geleverde materialen ware voor een railsysteem 1. Uiteindelijk, na veel correspondentie en overleg, is het juiste materiaal geleverd. Keurig afeghandeld. Het monteren is een peuleschil. Dus wil je dit ook realiseren … neem dan niet de gok om in dezelfde valkuil te belanden en bel gewoon even met Michel Visser.
De levering bestaat uit:

2 stuks Eindstuk / endstop genuarail Lewmar 29170030; dit zijn dus de nieuwe eindstukken die keurig passen op de rail size 0 en die zijn voorzien van een intern schijfje.
1 set Lewmar Buls Eye; size 1; becket kit pair, 2971010; bestaande uit bevestiging voor de lijn en geschikt voor schroefmontage op het eindstuk.
Double braid 6 mm; 2 lengtes van 6 meter
Elders gekocht:

2 stuks Barten Marine; schildpadblokje; size 2; cheef block; 8x RVS schroef zelftappers.
1 stuks clamcleat bakboord CL207 en 1 stuks clamcleat stuurboord CL206 van clamcleat.com / 4x RVS schroef zelftappers.
2x lange schroef RVS, met cilinderkop (M 6x50)

Demonteer m.b.v. een imbussleutel de eindbus. Verwijder de kitresten. Verzink het gat met een souvereinboor, vul het gat met sicaflex, schroef de originele schroef met verzonken kop in het gat en verwijder overtollig kit.

Ik heb de genuaslede toch weer omgedraaid, zoals die origineel gemonteerd was met de clip/borging naar achteren gericht (zie foto).

Plaats het nieuwe eindstuk. Verwijder eerst de lange schroef (voorzichtig voor de schijfjes !) en vervang deze voor een langere versie (M6x50 cilinderkop). Schuif eerst het dead eye op de schroef. Vul het gat met sicaflex. Draai het geheel stevig vast.

Het schildpadblokje kun je met 4x zelftappers 3 1/2 mm monteren voor/nabij het raam.

Voor de cleat heb ik gekozen uit een type die je voor bakboord en stuurboord kunt kopen en zijwaarts monteert. Er komen grote krachten op en er is weinig ruimte onder de buiskap. Ik kocht deze in de havenwinkel van Jachthaven Noordschans.

2008-09-11_191451_vrst_leioog_01.jpg
2008-09-13_094004_IMG_2817.jpg
2008-09-13_184151_schildpadblok.jpg
2008-09-13_201718_clamcleat-01.jpg
2008-09-13_201736_clamcleat-02.jpg

Ervaringen en meer details volgen.mariposa39704,8458449074

Piet,
Het ziet er goed uit, het lijntje lijkt wat dun, maar dikker kan blijkbaar niet vanwege het blokje, dat wordt dus trimmen met de handschoenen aan.
Ben benieuwd naar je ervaringen.
Groet, Jeroen

Beste Jeroen,
Vandaag hebben we lekker een paar uurtjes gezeild met straffe bries. Ware wind in vlagen 20 knopen. Het verstellen van het leioog vanuit de kuip werkt ideaal. Handschoenen zijn, ondanks de 6 mm lijnen, niet nodig.

  • Genuawagen naar voren: de schoot vieren, lijntje iets aantrekken zodat de genawagen naar voren gaat, schoot weer aanlieren.
  • Genuawagen naar achteren. Lijntje uit de clamcleat losnemen, schoot aanlieren en dan zie je vanzelf de genuawagen naar achteren bewegen. Op het juiste punt het lijntje vastzetten in de clamcleat en dan verder naar behoefte de schoot aanlieren.
Het is een aanrader!

Hallo Allemaal,
Ik heb nog een compleet nieuwe set onderdelen liggen om het lei-oog verstelbaar te maken voor een D30. Dus als je dit wil kan je voor een aantrekkelijke prijs de onderdelen krijgen. I.v.m. nieuwe boot heb ik deze helaas niet meer nodig. Neem contact op via pm als je interesse hebt.
Groet,
Ewald

Ewald,

Dank je wel voor de mooie kit.
Ik heb de kit afgelopen week aan de hand van de beschrijving van Piet gemonteerd.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de uiteindelijke setup anders heb gemaakt dan zoals piet dit heeft gedaan.
En wel om deze redenen.

  1. ik wilde perse de clamcleat monteren onder de sprayhood waar ook een stuk metaal is ingelamineerd.
  2. Ik had nog een 4e rol over op mijn dekorganizers die ik wilde gebruiken.
  3. ik wilde het schildpad blok niet in het polyester zetten. Nb. Deze heb ik vooralsnog op de houten greep gemonteerd.
  4. ik wilde een extra vertraging hebben om de krachten nog meer te beperken aan de clamcleat.
    NB. Ik weet nog niet of ik het schildpad blok definitief laat, ik denk gebruik te gaan maken van nog een extra eindstuk met rol op het andere uiteinde van de rail.

En de foto’s: