verstaging

Hallo dufour 32 classic vaarders,
Wij varen nu 2 jaar met veel plezier onze Pegasus. Als de mast is verwijderd en weer wordt geplaatst, dan vind ik het lastig om de verstaging op de juiste! spanning te draaien.
Kan iemand mij vertellen hoe of met wat je de juiste spanning kunt bepalen.
De boot is uitgerust met een rolgrootzeil. Ik moet de mast nagenoeg rechtop afstellen. Een klein beetje rondzetten is mogelijk.
Mvrgr.
Cees en Angela de Wolff
 

in de laatste twee uitgaves van het blad zeilen stond een uitgebreid artikel over dit onderwerp, kan het wel doormailen als je dat wilt
groeten richard 2

dat heb ik ook gelezen.
Alleen spreken ze niet over specifieke spanning maar over geluid hoogte? wat gelijk moet zij.
Wat ik graag zou willen is of er specifieke richtlijnen zijn voor de D32. Hoe hoog moet het geluid? zijn als je begrijpt wat ik bedoel. Het is een klein beetje een grijs gebied.
In ieder geval bedankt voor de reaktie.
Mvrgr.
Cees
 

Een praktische oplossing lijkt mij het volgende. Neem een elektriche gitaarstemmer met een metertje dus niet met Led’s. Zoek een of twee andere Dufour’s in de haven. Meet met het stem apparaat de toonhoogte van de verstaging van deze twee schepen (even zoeken welke toon E/A/G/B/E het meeste uitslag geeft).
De mastlengte en met name de staglengte is tussen twee van het zelfde type neem ik aan nagenoeg gelijk. Middel de gevonden waarden van de twee schepen en stel je eigen stagen op dezelfde toon in.
Let op dat een toon in een snaar harmonische heeft en de uitslag op de meter moet qua intensiteit (afstand microfoon tot stag) gelijk zijn. stem je eigen stagen gelijk.
Nu heb je je stagen prima “gestemd” en dus op de juiste spanning.
Dit lijkt moeilijker dan het is.
Succes
 
 gibsea3338476,4060185185

Beste Cees en anderen,
Het is al een oud draadje, maar ik denk dat nog veel mensen -waaronder ik zelf- met de materie worstelen.
Wij varen nu ons eerste seizoen met onze CL32 en ik heb de trimtips op de site van Z-spars (en Selden) gelezen en wil eens met een spanningsmeter aan de slag. Ik heb nu niet het minste idee hoe de boel staat. Gevoelsmatig wil ik veel strakker, maar ik weet niet hoever ik gaan kan, dus dat wordt meten. Eerst maar eens zo’n dingske aanschaffen. Overigens zie ik niet zoveel risico voor de stagen of het tuig, maar eerder voor de boot.
Terzijde kan ik niet nalaten melding te maken van mijn ergernis over het feit dat importeurs -en ook Dufour zelf- op dit vlak steken laten vallen. Het user manual, dat onder de zegeningen van de EU directive verplicht gesteld is, zit vol met tenenkrommende prietpraat over allerlei bijkomstig spul. Bij het tuig zijn niet eens de maten van de stagen aangegeven. Over afstellen van het tuig wordt zodoende al helemaal niet gerept. Toch heeft de certificerende instantie (Loyds of Veritas, 'k heb de spullen even niet bij de hand) gewoon alle stempels en parafen bij de certificering afgegeven .
Blijkbaar interpreteren zowel Dufour als de certificerende instantie het tuig slechts als een bijkomstigheid uit oogpunt van de EU richtlijn.

Een heldere uitleg over dit onderwerp is te lezen op dedekam.com/ukabstr1.html
De rek wordt gemeten in mm/m. Iedere mm/m komt overeen met een percentage van de maximale trekkracht. Op het DF30C forum is hierover ook veel te lezen.

Dag Piet,
Bedankt:mooie site die ik nog niet kende.
Hoewel de rekmeting redelijk betrouwbaar heet te zijn vond ik het een beetje omslachtig. Intussen heb ik zodoende een stagspanningsmeter (indicator eigenlijk) aangeschaft en alles gemeten. Zoals ik eigenlijk wel aanvoelde staat mijn hele tuig nogal slapjes afgesteld. 
Ik heb nog geen tijd gehad om even rustig te draaien, maar wil er de komende tijd een keer een dagje aan besteden.  

Dag Peter,

Waar kun je zo’n stagspanningsmeter kopen en hoe werkt het. Ik lees in dit forum over toonhoogte. Als je de stag vergelijkt met een snaar dan is de hoogte van de toon afhankelijk van de lengte, dikte en spanning. Het lijkt me niet zo’n  goed idee de toonhoogte te nemen als indicatie voor de spanning. Maar goed … ik ken die meter dus niet en misschien werkt het allemaal anders dan dat ik veronderstel. Of betreft het een meeter van Loos & Co, dan snap ik het helemaal. loosnaples.com/

Help me eens uit de droom!
mariposa39305,9495601852

Dag Piet,
Het is een gelijksoortig apparaatje, echter een ander (Zweeds) merk: Surecheck. Het principe is hetzelfde, maar het dingetje is helemaal van RVS gemaakt. Ze worden geimporteerd door Belship en de meeste winkels zijn dealer van Belship, dus kopen kun je ze bijna overal. Ik kocht de mijne bij Herni in Rotterdam en de schade is iets van 6 of 7 tientjes. Compass voert ze ook, maar daar kan ik het merk niet van zien en ik wil geen namaakding voor een tientje besparing. Met mijn metertje kun je alleen 6-8mm meten, maar dat vind ik voldoende. De voorste onderstagen zijn bij mij dunner, maar daarmee regel je de buiging, dus dat kan ik zo wel zien.
Aangaande dat verhaal van toonhoogte enzo: wanneer je dat als uitgangspunt neemt, loop je theoretisch het risico dat je de spanning van je buurman overneemt, terwijl die zeeg in zijn boot aan het trekken is, of waarvan de masttop een halve meter naar lij komt bij aan de wind zeilen.
Ik overdrijf natuurlijk en er kan niet zoveel fout gaan bij een masttoptuigage, maar ik heb liever een concrete indicatie dan een afgeleide van wat mijn buurman geschat heeft.