Vergroten grootzeil

Beste Dufourvaarders,

In 2016 willen we het seizoen starten met een nieuw grootzeil voor onze Dufour 525 Diepe kiel / Lange mast.
We denken aan een aantal zaken:
1 Onderlijk verlengen (Giek??? of ???)
2 Flattop grootzeil en maximaal uitbouwen, zonder flicker te installeren, om de achterstag op te tillen bij het
overstag gaan. (bij het singlehand zeilen niet handig)
Heeft iemand ervaring met het wijzigen van de masttop om de bakstag verder naar achter te krijgen?
hierdoor zou men een maximale flattop in het grootzeil kunnen zetten. De huidige Sparcraft masttop zit gelast.
3 Boller grootzeil voorzien van een flattning reef voor aan de wind.
4 Welke goedezeilmaker zou een uitstekend Fullbatton laminaat grootzeil kunnen leveren.

Dat er meer loef gierigheid komt is wel welkom.
Ik heb de vraag al neergelegd bij:
Lionsails / M sails / Neut Mastenmaker / De Vries Flevo Marina.

Groet,

Guus

Beste zeilers,

Op mijn tocht om het maximale zeil te kopen ben ik iets verder.
Een echt flattop is niet mogelijk bij de Dufour 525 zonder running backstays.
De crane aan de masttop is niet zomaar te verlengen, daar de Masttop van Sparcraft is aangelast. Dus kunnen we het bakstag niet eenvoudig verder naar achteren brengen.
Wel denk ik dat we het achterlijk tussen de 5 tot 10cm het achterstag kunnen laten overlappen zeggen vele zeilmakers. Bij weinig wind zal je dan wel eens een rukje aan het achterstag moeten geven bij het overstaggaan.
De zeillatten zullen bij het achterstag dan voorzien worden van een slijtbekleding die ook extra glad is.
het verlengen van de giek kost ons een nieuwe giek. Dus dat ook niet.
Iets boller wordt het grootzeil wel met eventueel een flattning reef en cunningham voor scherp aan de wind.

Welke zeilmaker en wat voor doek is de volgende stap.

Groet,

Guus

Weer een stapje dichter bij in de keuze van een zeilmaker.

Maar nu welk laminaat?
Elke zeilmaker zegt dat hij het beste laminaat voor ons doel heeft en natuurlijk heeft ieder zijn eigen productnaam.
Kan iemand ons raden welk laminaat de voorkeur heeft?
Voor een scherp aan de wind (28 gr) zeilende medogenloze trimmer. Wat nemen we dan?

Wie kan mij raad geven?

Groet,
Guus

Hallo Guus,

Al een keuze gemaakt? Deze winter zelf ook aan het kiezen geweest dus ook de doekenbrij ingedoken. De keuze is fors maar voor een grootzeil voor jouw schip zit je al snel in de hoek van Spectra als het laminaat moet zijn en het zo hoog mogelijk aan de wind moet. Als het degelijk en vormvast moet zijn is wellicht Hydranet Radial een optie? Dit is geen laminaat maar doek met Dyneema garen. Je moet wel de Radial hebben als het vormvast moet zijn. Na een matige levensduur van een Pentex laminaat fok gaan wij dit material eens proberen, ben even klaar met laminaat. Kosten en levensduur afwegend wellicht een interessant alternatief. Ik neem aan dat je de diepe kiel versie hebt? Anders kan het wellicht met wat minder exotische materialen.

Succes,

Marcel

Hallo Marcel,

Voor het grootzeil gaat de overweging weer richting Hydranet of een Contender versie die er op lijkt.
We hadden Hydranet. Eigenlijk een goed zeil maar Elvstrom Frankrijk had het enkel gestikt.
We hebben er 7 jaar mee gezeild.
Het doek was best goed, dus gaan we toch weer die richting.
Het voorzeil wordt een ander verhaal maar dat komt in 2017 aan de beurt.
De huidige high aspect fok is ook Hydranet maar van Elvstrom Stobstad. Perfect zeil.
Voor dit zeil gaan we dan toch aan een laminaat denken.
Quantum van Lionsails zou een keuze kunnen zijn. Ik zal ook nog even naar Spectra kijken.

Zeker de Diepe kiel!

Groet,

Guus

Beste zeil collega’s.

Voor ons is de keuze voor ons nieuwe grootzeil op Elvstrom gevallen als leverancier.
Epex laminaat met Technora.
Door het productie proces van Elvstrom hebben we de minste kans op delaminatie denken we.
Het wordt ook veel soepeler als ons huidige Hydranet laminaat.

De bovenste zeillat krijgt een overlap met het achterstag van 10 cm.
Het achterstag wordt ter plaatse voorzien van een rollend pijpje om het passeren van de lat te vergemakkelijken.

Groet,

Guus