verende lattenbodem

Hoi Dufourvaarders,
Afgelopen zaterdag weer aan het knutselen geweest. Onder ons matras was het steeds heel vochtig en daar wilde ik wat aan doen. Zo’n mooi bed systeem dat je kan kopen in de watersportwinkels met latten e.d. kost toch al gauw 150 euries. Je kan ook matten nemen, die kosten bijna 100 euries of van die goedkope noppenmatrasjes. Nee, dat wilde ik niet, te duur of niet afdoende genoeg naar mijn idee. Kom ik weer bij Ikea, hebben ze daar gebogen lattenbodems voor eur 12,50 van 70 bij 200. 2 sets gekocht, netjes op maat gemaakt (vanuit het midden, natuurlijk) en nu hebben wij een verend en vochtregulerend systeem voor 25 euries. Ik ben tevreden.
Idee voor jullie?
Ciao,

Dag Hans,

Ik denk dat als je een gebogen lat aan beide uiteinden vastschroefd op een onderplaat het verende effect van deze lat grotendeels teniet is gedaan. Immers bij induwen wil de lat zich gaan strekken, en dat gaat niet als deze is vastgeschroefd. Het wordt een stug geheel. De lat in het midden induwen gaat niet meer.

Het idee van de complete commercieel leverbare pakketten is dat er juist veel vering voorkomt uit ondermeer de flexibele kunstrubberen lattenhouders. Deze hebben holle ruimten en zijn grotendeels in te duwen. De latten kunnen zich in zijn geheel strekken omdat er ruimte en speling is. E?n en ander is te zien in de bijlage.
2008-06-01_172507_lattenbodem_via_compass_richtigliegen_vers ie_john.pdf   

Ik denk wel dat je het vochtprobleem hebt opgelost.  

Maar ja … als je maar lekker slaapt dan maakt het allemaal verder niet uit.
2008-06-01_172507_lattenbodem_via_compass_richtigliegen_versie_john.pdf (95.6 KB)

Hoi Piet,
Ik dacht in begin ook dat het verende karakter weg zou gaan, maar dat valt reuze mee. Ik had eerst het idee om de latten alleen in het midden vast te zetten en de randen d.m.v. een lint evenwijdig aan elkaar te houden. Maar na een proef bleken ze nog aardig te veren, dus ik wil het eerst zo maar proberen. Als het niet lekker ligt, kan ik ze altijd nog los halen aan 1 kant.
Die van Compass hadden we bijna gekocht, maar die zijn nogal hoog i.v.m. een kastdeurtje dat over het matras opent aan bb-kant. Nu gaat het net.
Ciao,

Dag Hans en Piet,

Ik heb het probleem wat eenvoudiger opgelost. Bij Obelink in Winterswijk (camping zaak) zijn onderleg matrassen te koop in standaard afmeting met een zeer open structuur. De kleur is zwart en ze zijn ca 2cm dik, met behulp van een schaar in iedere gewenste vorm te knippen. Wij gebruiken ze nu al enkele jaren en hebben geen problemen meer met vocht onder de matras. Bijkomend voordeel is dat ze het ligcomfort ook nog eens verhogen. Een lattenbodem constructie is niet meer nodig. Zie bijgevoegde link. Mogelijk is het ook in andere campingzaken verkrijgbaar.

obelink.nl/ws/assortiment_ov … na3.asp?ca t=5&id=47&arid=944

Hoi Marco,
Ook een goed idee. Op onze vorige boot hadden wij dergelijke matten ook. Die hadden we bij een watersportwinkel gekocht en waren ze 2x zo duur als die van jou. Goede tip, alleen ben je nog 2x zo duur uit als mijn lattenbodems. Je moet die onderleggers op een gegeven moment wel een keer wassen, heb ik wel eens gehoord. Weet iemand dat, toevallig?
Ciao,

Rick,
dit bericht geeft een foto van de verende lattenbodems.
Ciao,