verend voordek

Onze dufour 2800 heeft helaas last van een (elk jaar wat groter wordende) zachte plek in het voordek. Wie heeft ervaring met het aanpakken van dit probleem? Een oplossing die ik op internet al wel eens ben tegen gekomen zou zijn om op de betreffende plek gaatjes te boren en met epoxy te injecteren, gaatjes verder op te vullen met epoxyplamuur en af te werken met een gelcoatlaagje. Wie heeft hier ervaring mee en wil deze ervaring delen? Zijn er bij jullie (vak)mensen bekend die deze reparaties uitvoeren?

Groeten,
Anne Kristel Dekker

Dit probleem werd ooit besproken in de Waterkampioen.Het heeft te maken met de sandwich constructie van het dek; balsahout met aan beide zijden polyester.Door verpulvering van de balsa laag ontstaat het probleem.De boven beschreven oplossing werd afgeraden,maar wat je wel moest doen werd niet verklapt!! DBN

Hallo,

ik heb onlangs mijn dek gerepareerd met epoxy hars icm glasbubbels, reparatie op die manier met gaatjes boren kan goed alleen moet het geen waar de lek vandaan komt ook zeker aangepakt worden want epoxy sluit af, verder heb ik tot nu toe alleen maar positieve erveringen ermee

groet

rob

Hallo,

Bij mijn Arpege heb ik deze zomer dit probleem aangepakt. Hier is de kern van de sandwichconstructie schuim. Het probleem is hetzelfde: door inwatering en puntbelasting vergaat het schuim, en gaat de hechting van de sandwich verloren.
De minst erge plekken heb ik gerepareerd door gaatjes te boren en te injecteren met epoxy. Voorwaarde is dat de ingewanden kurkdroog zijn. Anders zal de epoxy niet hechten en de sterkte van de constructie niet verbeteren. Sterker nog: bij toekomstige definitieve reparaties zit het in de weg.
Op een aantal plaatsen heb ik daarom een gat in de buitenschaal gezaagd ter grootte van de delaminatie. Dit kan je horen door met de achterkant van een schroevendraaier op het dek te kloppen. Vervolgens heb ik het rotte schuim verwijderd en een nieuwe kern gemaakt van ingedikte epoxylijm. Vervolgens een nieuwe buitenschaal gemaakt met glasmatten en epoxy. Deze radicale methode kon ik vrij eenvoudig toepassen, omdat na het verwijderen van een teakhouten dek toch alles geschilderd moest worden.

Groeten,

Joost Huider
Arpege “Beluga”

Bedankt voor jullie reacties. Hoe weet ik echter zeker dat het van binnen droog is :confused:

Groetjes,
Anne Kristel Dekker

Als tijdens het boren stukjes schuim aan de boor blijven kleven, en de boor nat uit het dek komt zoals bij mijn Arpege, dan is het overduidelijk. Anders kan alleen een vochtmeter het antwoord geven. Er is vast wel een dufourvaarder in het bezit van een vochtmeter en bereid te komen kijken. Waar ligt cq staat de boot?

Groeten,

Joost Huider

Tijdens het stappen of flaneren over de boulevard mogen je nieuwe sneakers natuurlijk niet ontbreken. Maar waar bestel je nu goedkope sportschoenen, stoere gympen en coole sneakers? Kijk bij onderstaande webshop voor aanbiedingen van topmerken zoals Nike Air Max schoenen, ADIDAS schoenen, Dsquared schoenen
en UGG laarzen
2010 new Moncler Jacket

Op ons forum horen dit soort advertenties niet thuis.
Als dit geaccepteerd gaat worden is dat de ondergang van Dufourvaarders.nl

Hopelijk blijft het bij deze ene keer.

Wat mij betreft kan de webmaster deze het best verwijderen.

Een verontruste dufourvaarder,

helemaal mee eens