Verdeling gewicht in de boot.

De eerste dufourvlaggetjes voorbij zien komen dit weekeinde. Leuk.

Het is onze eerste tocht met de 36C. We kochten hem in het najaar en nu
dus het water in. Heerlijk, stabiel sterk als je van de 29 op een 36
stapt. Ik heb een paar vragen waar jullie doorgewinterde en
doorgezomerde 36-ers vast antwoord op weten. Omdat ik met de vorige
boot steeds onder de haringvlietbrug door kon varen (soms de antenne
die wat aarde maakte met de brug ) wist
ik niet hoe de brugtijden precies geregeld zijn. Daar ben ik dus
gisteravond wel achtergekomen. De almanak nog niet bij me. De marifoon
nog niet aangesloten. 18.00 dicht. 19.00u  dicht. Blijkt die deze
maand om 16.00u voor het laatst te draaien. Dat was dus een extra
nachtje op het water. Was weer meegenomen natuurlijk.



Mijn vraag

De boot hangt wat achterover en wat naar stuurboord. Met al die kasten
op stuurboordzijde ook niet verwonderlijk, maar dat achterover verbaast
me. Is dat een algemeen probleem. Ik lees bij de discussie over de
vuilwatertank dat de boot van zichzelf 2 graden helt. Als mijn vrouw
alleen aan bakboordzijde in de kajuit zit, hangt het deurtje van de
slaapkamer voor keurig in het midden. Als er niemand aanwezig is hangt
die deur dus naar stuurboordkant. Ik weet dus ook om hoeveel gewicht
het gaat .

Heeft het zin om wat gewicht aan te brengen onder het bed in de voorkajuit als balans? Hoe hebben jullie dit opgelost?



Willem

Willem38832,8279166667

Willem,
Alle 36 c liggen 2 graden over stuurbord zover ik weet. Niet hinderlijk, wel blijft er altijd wat water staan bij je gastankjes. Hans van Gent heeft hier een goede oplosing voor bedacht, informeer bij hem. Verder heb ik daar weinig last van als ik mijn reddingsvlot aan boord heb, dan ligt zij gewoon waterpas. Ook dat achteroverliggen, vreemd. Is je watertank voor wel gevuld? Het schip gaat juist naar voren onder zeil, of ik moet vol gas gaan varen op de moter, dan trekt de kont zich wat onder water. Het is goed te meten met een waterpas. Als ik deze in de voorkajuit op bed ligt dan moet deze waterpas zijn, en dat is bij mij ook zo.
Dat vibreren kan je op verschillende manieren oplossen, zie andere  berichten hierover. Ik heb aan mijn kraanlijn een talie gemaakt, dat helpt tegen het vibreren en ik takel gelijk hiermee mijn giek omhoog e.v.t. voor het reven of om mijn hoofd niet te stoten in de haven. Verder hoef ik ook niet meer naar voren om mijn kraanlijn los te maken enz.
Wie weet zie ik je dit weekend