VDO

Op onze df-30-C is het schakelpaneel van Dufour VDO logic. Niets te vinden op het internet in die richting.
Er zijn 12 schakelaar met leds. Ik zocht me wild naar de zekeringen doch deze schakelaars blijken tevens de zekering te zijn. Als ik het goed begrijp dan zal het bimetaal onderbreken bij een te hoge stroom en kan resetten via het opnieuw aan/uit schakelen.
Na enig zoeken gaat het om: E-T-A thermal overcurrent circuit breaker 3130 met als codering ETA-3130-F110-P7T1-W-12QR3-…A. De puntjes staan voor het aantal amp?res. Importeur Koopman Elektronische argenturen verwijst keurig door naar detailhandel Technische Unie (meerdere locatie) en te bestellen met de TU code ETA3636. De richtprijs is Euro 22,40. Uit de schakelaar komt een wit draaidje die naar de weerstand voor de interne LED gaat. De weerstanden voor alle ETA-schakelaars zijn samengebundeld ergens achter het paneel.
Reden van mijn zoekactie was dat een schakelaarpoot afbrak omdat er 4 dikkedraden waren aangesloten via mult-schuifbusjes. Lekker stuk dus even bewegen en krak. Dat ga ik in deze winter allemaal veranderen.

mariposa39031,3104861111
2006-11-10_072654_schakelaar-ETA-Germany.jpg

Hoi,
Winter 2006, een prima gelegenheid om een aantal klussen te realiseren. Zo ook de elektrische bedrading. Wij kochten onze DF30C juli 2006 in goede staat doch, zoals ik verwacht had, de elektrische bedrading is verre van professioneel. Dat ligt niet aan de werf doch is vooral ontstaan door alle extra zaken die in de loop van de tijd zijn bijgebouwd. Zo ook achter het schakelpaneel (foto).

Zo ook elders in het schip.
Draden in alle soorten, dikten en kleuren zijn doorverbonden via kroonsteentjes, gesoldeerd, in elkaar gedraaid en ge?soleerd met (verpakkings)tape en zelfs met pleisters.
Ik ga dit alles vervangen. Daarom begin ik bij het schakelpaneel. Het ontwerp is klaar. Alle draden worden doorgeknipt en afgemonteerd op gekodeerde rijgklemmen. Het schakelpaneel wordt vervangen door eigenbouw panelen; met hergebruik van schakelaars/zekeringen en toevoeging van nieuwe onderdelen.

Ik zag dat er met name in de caravanwereld zeer goed te betalen modules zijn vooral van het merk Calira en van het merk Votronic. Toch heb ik besloten het allemaal zelf “tailor made” te fabriceren.

Zijn er dufourvaarders met soortgelijke ervaringen?
mariposa39078,6083796296


2006-12-27_143211_schakelpaneel-1.jpg

Hallo DF30C vaarders.
Het nieuwe display is gereed. Het is toch net weer even anders geworden dan ik aanvankelijk had bedacht.

Het paneel bestaat uit:
Alluminium plaatjes - 2 mm dikte

  • Modulaire maatvoering: 80x160 mm, 80x240, 160x240mm
  • met nog blindplaatjes voor: tankniveaumetingen en de marifoon
  • Bewerkt: boren, zagen/elektrische figuurzaag, vijlen
  • 2-zijdig afgewerkt met een zwarte metaal primer en daarna een topcoating (hopelijk bestendig tegen zilt).

Labels en zeilboot:

  • opgemaakt in photoshop, verwerkt tot geheel beeld in Publisher, ge?xporteerd als pdf via acrobat writer.
  • afgedrukt via copyshop met een kleuren laserprinter op zelfplakkend Vinyl (kan tegen natte vingers etc.).
  • gesneden en opgebracht.

Materiaal:

  • Originele E-T-A automaten/schakelaars
  • Nieuw digitaal display (volt) en keuzeschakelaar voor spanningsmeting van de start-accu en de service accu.
  • Nieuw digitaal display (amp?re) en keuzeschakelaar voor het meten van de stroomafname van de gehele servicegroep en laadstroom in de service-accu (= laadstroom van de accu minus stroomafname servicegroep). Het laatste is bereikt met shunts.

De shunts bevinden zich op een nieuw gebouwd accuschakelbord. Dit wordt geplaatst in de accuruimte onder het bed, samen met de startaccu. De nieuwe 200 AH serviceaccu bevindt zich in de bakskist

Rest mij de schone taak dit alles in te bouwen en te testen.
2007-02-27_124720_20070227-paneel-new-smal.jpg
2007-02-27_125244_accuschakelbord.jpg

Knap werk!! Inbouw en testen zal vast wel lukken. 
Groet, Zoute Zoen

Poeh, knap werk zeg.
Ben blij dat er bij ons een net paneel, met dito bekabeling in zit!
Ciao,

Hallo Piet,
Het eindresultaat ziet er goed uit!
Ik heb 4 jaar geleden ook het paneel aangepakt van onze Dufour3800, dit zag er nog erger uit dan wat jullie hadden, electrische bedrading aangelegd door Fransen uit 1983, erger kan het niet!
Kijk maar eens op de volgende site:
zeilenmetdebreezer.nl/paneel.htm
Ik heb een compleet nieuw paneel uit RVS ontworpen met Autocad, vervolgens alle uitsparingen voor de nieuwe schakelaars. leds en meters zij gelaserd door een bedrijf wat direct de autocad tekeningen uit kan lezen, kost voor een compleet paneel +/- 50 Euro inclusief materiaal, hierna is het zwart gemoffeld en bedrukt bij een drukkerij.
Vervolgens heb ik alles opgebouwd met industriele componenten en gewone glaszekeringen, het voordeel van dit materiaal is dat elke elektrotechnisch groothandel het heeft, ook de TU, maar daar koop ik niets aangezien het mijn concurrenten zijn. (koop het dan via eselektro.nl dit is ook een elektrotechnische groothandel met vestigingen door heel nederland, kleiner als de TU maar de nummer 1 in de industrie, binnenkort gaat er ook een Webshop komen) 
Maar zo heb ik even genoeg reclame gemaakt!
Verder heb ik ook de hoofdstroom bekabeling van de beide accu’s vervangen en afgezekerd met zekering patronen van 80A, dit is bijna nooit afgezekerd en als hier ooit kortsluiting in ontstaat, dan is het einde oefening voor je boot!
Maar de manier waarop wij het nu hebben aangelegd, zie je eigenlijk alleen terug in de beroepsvaart of bij de hele dure jachten. Tot nu toe past geen enkele seriebouwer dit toe, erg dom! ten opzichte van de nieuwprijs maakt die 1000 Euro dan toch ook niets meer uit.
Mijn volgend plan is om het paneel weer te gaan vervangen of te combineren met een PLC besturing met een mooi waterdicht (IP67)Touchscreen buiten, maar ja dit is ook een dure oplossing en alleen te realiseren als het je werk is, het grote voordeel is dat het compleet naar wens te programmeren is en later relatief eenvoudig aan te passen.
Ik ben er op dit moment alleen nog niet aan uit of dat dit een industriele panel pc met daarop mijn eigen geprogrammeerde visualisatie systeem en Win GPS moet worden of dat ik een aparte kaartplotter ga installeren. Ook ben ik aan het bekijken of dat ik de signalen van mijn log, diepte en de windmeter hierin kan gaan verwerken zodat je buiten 1 mooi kleuren scherm krijgt met daarop alle infomatie die je je maar kan wensen. 
Zodra ik hier aan begin zet ik het wel op het forum
Met vriendelijke groet,
Bas de Koningh
 
 
 Breezer39144,349212963

Hoi Bas,

Leuke reactie en de complimenten voor je meer dan professionele aanpak!

  • Leuk om te lezen dat je blijkbaar qua job te maken hebt met Schiefelbusch. Ik werkte veel met dit bedrijf samen (Takkebijster Breda). Een webwinkel zou welkom zijn. Nu wordt ik, als particulier,  doorgestuurd naar Cohen (ook Takkebijster).
  • Zo gaat het nu altijd, als je het paneel gereed hebt dan vindt je de gouden website. Zo vond ik een bedrijf waar je een tekenprogrammakunt downloaden en je paneel getekend en wel kunt uploaden. Zij leveren het af geboord en wel, met teksten in het materiaal en de kleur naar wens. schaeffer-apparatebau.de/
  • Ik ben het met je eens. Onzin om de dure schakelaar/automaten te gebruiken zoals van E-T-A etc. Als je het paneel draaibaar maakt, dan kun je bij de rijgklemmen gemakkelijk een serie autozekeringen of glaszekeringen kwijt. De kosten per schakelaar zijn dan circa 5 euro. En, als je het allemaal netjes bedraad, dan zal er nooit een zekering uitvliegen. Ik heb in mijn paneel gewoon gebruikt wat er was (E-T-A) maar zou het vanaf scratch dus simpeler houden.
  • De zekering in de accupool. Die komt er bij mij, in de service accu,  ook in. Ik was al op zoek naar een geschikte houder en platte vermogenszekering. Ik neem aan dat je dit niet gedaan hebt in de plus van de startaccu (gezien aanloopstromen)?
  • De toekomst. Ik heb ook daarover nagedacht. Dit blijft een heikel punt. Balanceren tussen bedieningsgemak (ook voor de andere opvarenden), kwetsbaarheid (het moet ook werken als de elektronica faalt), locatie (waar wil ik wat zien en bedienen), kwetsbaarheid (invloed weer en wind) en afleesbaarheid (in de zon). Communicatie techniek (wat is er nu en wat komt). Ik heb nog even gedacht aan de Easy van Moeller of vergelijkbare producten. Ik laat dit dus allemaal nog even op zijn beloop. Ook speelt mee dat ik het navigeren met de kaart, plotter en passer wel leuk vindt en je op die manier beter bij de les blijft. Ik heb dan ook nog geen tom-tom in de auto en kar het hele jaar heel NL en ook Europa door. Ik kom er altijd.
    Uiteindelijk zal het notebook meer te bieden hebben dan al die losse dure panelen dus.
    In het kader van koppelen van allerlei navigatieinstrumenten heb ik op deze site ene tip gelezen over shipmodul.nl/ . Dat lijkt mij een tof product.

Succes met je nieuwe plannen.  
  

Hallo Piet,
Bedankt voor je reactie!
Ik heb inderdaad veel te maken met Schiefelbusch, In het verleden kocht ik zelf altijd bij hun mijn e-materialen in.
Sinds 1 augustus vorig jaar ben ik er gaan werken als Technisch Commercieel Adviseur Automatiseringstechniek voor de afdeling AT die zich enkel en alleen bezig houd met industriele automatisering.
Als alles goed gaat komt er in April een webshop in de lucht waar ook particulieren kunnen kopen.
Maar ik neem aan dat het gezien jou oplossing ook geen onbekende wereld is?
Wat betref het afzekeren, dit heb ik met grote zekeringhouders op een rail gedaan maar wel in de + leiding maar ik begrijp nu uit jou verhaal dat dit niet goed is? ben ik wel benieuwd naar, misschien wel een domme fout gemaakt?
Ik zal er wel een paar foto’s van maken dan kun je zien wat ik heb gebruikt.
Mer vriendelijke groet,
Bas

Dag Bas,

Nee, zo bedoel ik het niet. Ik zou de zekering ook openemen in de plus van de accu. Ik bedoel dat ik wel een zekering wil opnemen in de plus van de service-accu (boordaccu) doch dat ik denk dat een zekering opnemen in de plus van de start-accu een minder goed idee is. Dit gezien de enorme piekstroom die tijdens het starten loopt. Zo’n zekering zou een geringere aanspreekwaarde moeten hebben dan de kortsluitstroom van de start-accu doch een flink grotere aanspreekwaarde dan de startmotorpiekstroom. Wat is dan wijsheid? Ik denk dat zo’n zekering in het startaccu-circuit een kwetsbaar punt is en ben benieuwd hoe jij daar over denkt? 

Je schrijft over het plaatsen van deze zekeringen op een railsysteem. Ik denk dat zo’n zekering direct, en zo dicht mogelijk erbij, op de plus van de accu geplaatst zou moeten worden. Liefst in de accubak van betrefende accu. De zekering spreekt dan altijd aan als een, willekeurig welke, plusdraad (door bewegen met name tijdens het varen op de motor) doorslijt/schavielt en sluiting maakt tegen metaal of een min-pool. Bij aluminium of stalen schepen lijkt me dit met name een echte aanrader. Dus, toch benieuwd waar jouw vermogens zekering(en) geplaatst zijn?  

Je bent benieuwd naar mijn achtergrond. Ik ben verkoper van milieu-instrumentatie voor afvalwater zoals analysers, monsternameapparatuur, flowmeters en oliedetectoren. Ik heb een technische elektra/elektronica achtergrond en heb zodoende beroepshalve te maken met allerlei soorten van technische oplossingen. Zodoende is het zelf realiseren van een nieuw paneel een leuke klus voor de winter en techisch gezien geen hoogstandje. Het meeste is recht toe recht aan. Iets zelf maken en documenteren doe ik graag. 

Met vriendelijke groet,
   

Hallo Piet,
Bedankt, ik dacht al dat ik echt fout bezig was met m’n hoofdzekeringen! Ik heb ze puur en alleen als kortsluitbeveiliging direct naast de accu’s zitten. (ik zal wel een foto maken)
Ik heb dit voor beide accu’s hetzelfde gedaan omdat bij de oudere Dufours een speciale hoofdschakelaar zit. Met deze schakelaar kan je een keuze maken uit welke accu je wilt gebruiken als start of licht accu oftewel een 0 stand en 4 overige standen, 2 links en 2 rechts. de eerste stand naar links of rechts is alleen de spannig aam zetten, de 2e stand is de “start” en laad stand.
Hierdoor hebben wij dus 2 identieke accu’s en niet echt een start of licht accu. Ik moet zeggen dat het erg makkelijk is, wanneer 1 van de beide acc?'s leeg is kan je toch de motor starten. Deze schakelaars zijn zover ik het weet niet meer te krijgen. (maar je weet het nooit, misschien hebben we ze nog wel bij Schiefelbusch)
Tot nu toe is de zekering er nog nooit uitgegaan tijdens het starten en het zit er nu 4 jaar in
Ook heb ik in mijn paneel een schakeling opgenomen zodat wanneer we in de haven liggen alles van een 12VDC Voeding komt en tijdens het varen hebben we gewoon 220VAC d.m.v een omvormer. Dit is natuurlijk allemaal onderling onder controle zodat dit soort dingen niet tegelijkertijd kan worden ingeschakeld. 
Het leuke hieraan was het onwerpen, het tekenen vande e-schema’s in Autocad en natuurlijk het inbouwen ervan.
Maar zoals je zelf al verteld als het je werk is, is dit natuurlijk ontzettend leuk om te doen!
Als alles goed is ga ik morgen weer aan de slag, ik zal dan nog eveneen foto’s van de hoofdzekering maken en dan weet ik ook gelijk hoeveel Ampere ze zijn, ik dacht 80A
Met vriendelijke groet,
Bas de koningh
 

Dag Bas,
Dat is allemaal goed doordacht!
Recentelijk heb ik nog een scheidingstrafo 230 V / 230 V gekocht. Die ga ik nog op ene vrij plaatsje in de spiegel inbouwen. Daarbij heb ik een relaisschakeling opgenomen. 230 V AC spoel en twee wisselcontacten. Zodra de walspanning aanwezig is trekt het relais aan en staat de wandcontactdoos onder 230 volt walstroom en is de lader in bedrijf. Zodra de walstroom verbroken is valt het relais af en staat de 230 volt omvormeruitgang in verbinding met de wandcontactdoos. Je moet de 12 volt in van de omvormer nog wel separaat inschakelen (waarom vermogen laten opnemen als je hem niet nodig hebt). 
De lader is 30 amp, voldoende dus voor gelijktijdig laden en stroomafname voor de servicegroep. Ik meet de stroomafname in de servicegroep en de laadstroom in de service-accu. Zo heb ik een goed beeld van het verbruik en de werkelijke laadstroom.   
Lig je ook in Noordschans ? Kunnen we een keer bijpraten? De koemnde weekenden, ijs&wederdienende, ben ik in Noordschans met de anti-fauling bezig (hoop ik).   

Succes. Ik ben benieuwd naar de foto’s.

Hallo Piet,
De scheidingstrafo heb ik achterwege gelaten, ik dacht eigenlijk dat dit alleen nodig was bij stalen en aluminium schepen. Maar als dat niet zo is hoor ik het graag van je.
Onze omvormer moet ookappart worden ingeschakeld, voorwaarde in de schakleing is dat de walspanning niet in staat en alks deze wel in sond zit er een vertraging in op de uitgaande 230VAC kant d.m.v. een relais.
Ook als de walspanning aangesloten zit, moet eerst de hoofdschakelaar uit staan zodat de 12VDC volledig weg is voordat de voeding in mag komen. Hier heb ik zelfs een diode brug ingezet, zodat de voeding niet de accu’s kan of mag gaan laden. (hier hebben we 2 acculaders voor)
De foto’s moet je even tegoed van me houden, ik ben afgelopen weekend wel op de boot geweest , maar ik was m’n camera vergeten.
We liggen helaas niet (meer) in Noordschans, hier hebben we 4 jaar gelegen en we liggen nu vast inHerkingen bij de WSV.
Dus wanneer je ooit in de buurt bent, dan ben je uiteraard welkom. Ik zal volgende weekend in ieder geval de foto’s nog wel ff mailen
Met vriendelijke groet,
Bas de Koningh
  
 

Dag Bas,

Je hebt gelijk, bij stalen schepen speelt dit echt een belangrijke rol. Vooral denk ik uit ookpunt van electrolyse + veiligheid.
Op een polyester schip speelt het onderwerp electrolyse een minder grote rol. Veiligheid is natuurlijk altijd een issue.
De 230 Volt L+N hebben via de walkabel in het schip natuurlijk gewoon het identieke potentiaal. Raak je toevallig de N & een aarde aan (de mastvoet of putting i.d.) dan heb je echt een behoorlijke oplazer te pakken (of erger).
Ik zag een hele mooie scheidingstrafo via marktplaats (Topaz 2,5 kWatt Euro 75,-) en heb deze dus maar eens aangeschaft. De schakeling hieronder is de wijze waarop hem wil gaan aansluiten.

Misschien moet er nog een softstarter tussen i.v.m. de aanloopstroom (anders is de walautomaat aangesproken). Victron toont op de site ergens (na goed zoeken / Copyright) een mooi schema. In de toevoer naar de trafo is een tijdvertraging opgenomen waar over het schakelcontact een vermogensweerstand is aangesloten. Daarmee wordt de trafo eerst gedemagnetiseerd. Het zijn nog plannen doch … reeds ver in uitvoering.

Dit soort taferelen moeten jou bijzonder bekend voorkomen (zoals ik zag op jullie website).


2007-03-05_191309_IMG_8292.jpg

Hallo Piet,
Hier zijn ze dan eindelijk de foto’s, de zekeringen zijn 100A.
 zeilenmetdebreezer.nl/paneel.htm
Het heeft even geduurd, maar we kwamen er vorige week achter dat we de week ervoor ongewenste bezoekers aan boord hebben gehad. (we waren niet de enige, op nog 4 andere boten was ingebroken)   We hadden dus even wat andere dingen aan ons hoofd.
Gelukkig was er niets weg en hebben we geen schade maar de motor ruimte was wel geopend, dit is wel even schrikken!
De foto in je vorige bericht zier er inderdaad bekend uit! het ziet er bij julie dus ook gelikt uit! 
Ik heb ook nog eens nagedacht over de scheidingstrafo en dat is inderdaad niet zo’n slecht idee, dat kan dus ook nog wel op mijn verlanglijstje.
Maar ik denk dat we nu eerst een alarmsysteem gaan inbouwen om toekomstig ongewenst bezoek af te schrikken.
Met vriendelijke groet,
Bas
 

Dag Dufourvaarders,
Vandaag is de klus dan eindelijk helemaal gereed en heb ik de laatste testen gedaan. Ik kan jullie dus de laatste foto’s laten zien. Hier komen ze:

De startaccu, het accuschakelbord met Cyrix schakelrelais, de shuntweerstanden t.b.v. de stroommetingen, hoofdzekering van de serviceaccu, zekeringen voor Webastokachel, motor luchttoevoerventilator, de digitale amp?re en voltmeter, klemmenstrook voor de meetsignalen.

Accubak in de bakskist met gelaccu 200 AH.

Victron lader in de spiegel. 30 amp?re; 4-traps

Signaalkabels (uit de koperbak van de oudmetalenhandel); 20x 1,5 mm2; 9x1 mm2 etc… Kunststof doosje met 25 klemmen. Altijd reserve aders voorhandig voor communictie etc.

Weg, al die oude kabeltjes, kroonsteentjes en andere ellende. Slechts enkele multikabels blijven over.

De klemmen achter het schakelbord.

Het nieuwe schakelbord met o.a. digitale stroom- en spanningsmeting. Er is nog plaats voor een Marifoon.

Zelfkritiek:
Ben ik nu 100% tevreden over het totaal? Er zijn altijd zaken die je pas achteraf ervaart. Zo heb ik me aardig verslikt in het gewicht van de gelaccu. Ook al is deze zo dicht mogelijk nabij het midden van het schip geplaatst (in de bakskist / tegen het schot), toch is dit gewicht nog merkbaar en is het schip iets uit balans gekomen. Ik realiseer me nu dat er sowieso aan de stuurboordkant meer gewicht in het schip aanwezig is (en komt). Zodoende ga ik de accu verplaatsen naar de spiegel, iets uit het midden naar bakboord. Daarvoor moet er eerst een hechthouten plank met klossen gemonteerd worden. Het zal een hele toer zijn deze accu door de slaaphut, via het luik in de spiegel te manouvreren. Echter, deze gelaccu kan bij 30% ontladen (60 AH) 1300 keer geladen worden en gaat 12 jaar mee. Dus voorlopig staat hij daar wel goed. De watertanks voor in de punt zorgen voor het tegengewicht.

Mochten en belangstellenden zijn voor schema’s etc. stuur mij dan een PM.

mariposa39190,3945717593
2007-04-17_213842_accuschakelbord.jpg
2007-04-17_214130_gelaccu.jpg


2007-04-17_214351_doos-met-klemmenstrook.jpg
2007-04-17_214602_kabel-bakskist.jpg
2007-04-17_214724_schakelpaneel-inwendig.jpg
2007-04-17_214809_schakelpaneel-front.jpg

De omvormer is vorige week door mij onder de kaartentafel gemonteerd. Er is precies voldoende ruimte voor een waeco PP300 inverter 12V-230 volt. Deze zit net niet in de weg als je op de stoel achter de kaartentafel zit. Deze omvormer levert maximaal 300 watt hetgeen resulteert in een maximaal opgenomen stroom van circa 30 amp! 4 a 6 mm2 is de minimale draaddiameter. Ik heb de unit iets zuiniger afgezekerd; met 25 amp. We zullen hem hooguit gebruiken voor scheren, oplader van de telefoon en oplader van de batterijen van fototoestel etc. De opgenomen stroom zonder belasting is gemeten en bedraagt 0,1 amp.

De eerder beschreven schakeling met een relais en automatische 230 volt omschakeling van omvormer naar walstroom en visa versa heb ik dus niet toegepast. Ik relaseerde me dat het mogelijk is dat we de stofzuiger of f?hn gebruiken op walstroom en dat er dan plotsklaps (50 eurocent in de automaat is verbruikt) overgeschakeld wordt op de omvormer die maar 300 watt kan leveren. Dat gaat niet goed dus!

mariposa39285,9363078704

Beste Breezer, Mariposa,
Helemaal aangestoken door de mooie actie die jullie gedaan hebben, ben ik mij nu aan het bezinnen op een dergelijk project. De bedrading van mijn Dufour 24 uit 1978, laat te wensen over. Op jullie advies ben ik nu met een nieuw paneel aan het designen via schaeffer-apparatebau.de/ . Op dat paneel wil ik ook een afbeelding hebben van de boot (liefst een Dufour24 image). Echter alleen ‘HPGL’-formaat images worden door het tool geaccepteerd. Mijn vraag is nu, hoe hebben jullie dat gedaan?
Alvast dank voor je reactie, Groet Hugo

Dag Hugo,
Ik ben lang aan het zoeken geweest naar een gemakkelijke en acceptabele oplossing. Ik heb ook de site van Schaeffer Apparatenbau gezien. Uiteindelijk wilde ik kleuren laten zien in het paneel. Dat is nu weer net duur of onmogelijk.
Zodoende is het uiteindelijke resultaat gemaakt met:

  • Alluminium plaatjes (op maat laten knippen)
  • gaatjes boren en geduldig rechthoekige gaten eruit zagen met een elektrische figuurzaag (gaat best aardig!) en vervolgens afwerken via enkele vijlen (grof en zoet)
  • De plaatjes geverft met een alluminium primer
  • De plaatjes geverfd met een zwarte verf (tegen het corroderen)
  • De figuren opgemaakt/gedownload en getekend
  • Alles op een A4 vel naar Grafische centrum Oosterhout gebracht en laten afdrukken op zelfplakkend vinyl. Dit is water bestendig (natte vingers). De afzonderlijke onderdelen op maat gesneden en op de plaatjes geplakt.
Als je wilt kan ik alle symbolen en de figuur als een pdf als downloadable op het forum plaatsen?      

Allemachtig mannen,
Wat een knap werk, maar was het dan zo slecht, dat dit helemaal vervangen moest worden? Op onze oude 36 Classic (Borrias) en nu op onze 34PP “RAP” is alles best netjes aangelegd met een mooi paneel.
Ciao,

Dag Hans,
De werf levert een net basispaneeltje af. Niets mis mee. Komen er echter toestellen bij, dan wordt het al snel een janboel. Zo ook bij ons paneel. Eeen modulair paneel heeft het voordeel dat er achteraf wijzigingen kunnen worden aangebracht, zonder het hele paneel te veranderen. En als ik iets doe, dan doe ik het goed. Vandaar.