vaste gps / gps muis / kaartplotter

Onze dufour 30 classic is standaard uitgevoerd met een vaste gps model Valsat 2000 M2. Mijn vertrouwen in deze gps heeft een behoorlijke deuk opgelopen. Sinds een jaar werken we met een laptop en win gps pro. Deze staat via bluetooth en een shipmodul multiplexer in verbinding met o.a. deze valsat gps.
Groot was mijn verbazing toen ik zag dat de positie gewoon afgemeerd onder invloed van een naderende bui zomaar zo’n 40 meter ging “tippelen”.

Ooit zag ik zelfs een 100 meter verschil. Ik verwacht echter dat een jachthaven met al zijn metaal en masten niet de beste locatie is doch  … het geeft te denken.

De markt afstruinend zie ik enkele opties:

  • vaste gps; voordelen: vaste antenne, minst kwetsbaar, met man overboard (MOB) knop en een duidelijk display met de positie, NMEA uitgang, antenne ingang. Voor mij nog steeds "erg basic en een must" naast geavanceerdere oplossingen (net zoals het aan boord hebben van papieren kaarten naast de navigatiesoftware). Nadelen: Relatief prijzig. Er zijn echter nog maar enkele merken/modellen te koop. Deze units gaan zo te zien op den duur verdwijnen!
  • kaart plotter; Voordelen: geavanceerd, direct de positie in de kaart, daarnaast veel andere informatie Gemis MOB-knop ?  Nadelen: Prijs is hoog. We verleren het zelf plotten van de positie in de papieren kaart meer stroomverbruik Technisch misschien kwetsbaarder ?
  • gps-muis: laptop en navigatiesoftware Voordelen: Prijs van de muis is gering. naast navigatieinfo ook veel andere functies toe te voegen Prijs laptop en software is te overzien Nadeel: Kwetsbaarder Aflezen is matig Gemis MOB knop ?  Stroomverbruik
Persoonlijk zou mijn voorkeur uitgaan naar een vaste gps en MOB en daarnaast een plotter of laptop met muis.  

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen.
    
2008-08-19_091342_Naamloos-1.jpg

Hallo Piet,
Ik heb binnen in de kajuit een vaste GPS (Garmin 152), de prijs viel wel mee. Buiten zit een GPS repeater waarop koers, snelheid en positie op af telezen is. Dit bevalt prima. Een kaartplotter beschouw ik als “nice to have” en zal er vanwege de prijs voorlopig niet komen. Ik heb voor mijn laptop navigatiesoftware (seaclear) welke aangesloten kan worden op de GPS. Vanwege de kwetsbaarheid stel ik deze niet op. Als ik nog een keer een goedkoop laptopje op de kop kan tikken zou dat een mooi alternatief zijn.
Groetjes,
Peter

Piet,
Zie op E Bay stores.ebay.nl/Spezialversand-fu … tion_Marin e-GPS-Empfanger_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ17803809QQftidZ2QQtZk m
Dit zijn goedkope gelijk aan Raymarine, ik wil deze waarschijnlijk ook nog een keer plaatsen.
Momenteel laptop met GPS muis en Tsunamis maar een vaste GPS lijkt me ook wel handig dan heb ik gelijk een back up
groet
Cees 

Hallo Piet
Wij gebruiken op onze boot een kaartplotter Navman 5500,met een extra aansluitkabel.Hierdoor kan ik op mijn gemak aan de kaartentafel een route inprogrameren,tijdens de zeiltocht wordt de plotter op de kajuit ingang geplaatst zodat ik vanaf de stuurstand er zicht op heb.Op de navman zit wel degelijk een MOB functie en ook MNEA uitgang.Ik heb de plotter gekoppeld aan de Rayteon stuurautomaat ST5000 ,dit werkt echt perfect !
Groetjes Joop D

Joop,

Nu wordt ik echt nieuwsgierig, de plotter gekoppeld aan de stuurautomaat??
Ik kan dat bij ons ook zo doen met Stentec WIN GPS 4 pro en de shipmodule maar heb het seatalk of NMEA kabeltje vanaf de stuurautomaat expres nog niet aangelegd omdat ik veel vragen heb over het nut ervan.
Jij regeert echter nu met “…dit werkt echt perfect”.

Waar moet ik aan denken:

  • wordt er automatisch gestuurd bij een route onder motor? Lijkt me vrij link?
  • zeil je (hoog aan de wind) terwijl er automatisch gestuurd wordt en trim je dan steeds je zeilen? I.p.v. eerst zeilen stellen en dan steeds bij sturen ??
  • of heb je het over zeilen met ruim water op een voor de windse koers waarbij de windmeter de stuurautomaat aanstuurd?

Misschien wat kortzichtig van mij dat ik het nut er niet van inzie? Ik heb er dan ook geen ervaring mee opgedaan.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen! 
 

Hallo Piet
Ja Piet de stuurautomaat werkt bij ons op ruim water heel vaak als stuurman!!Als je een route hebt ingeprogrameerd kun je via de stuurautomaat ST 5000 als je binnen de z.g. crosstrack arror zit eerst de automaische stuurfuntie inschakelen en daarna op z.g. track.Je bootje volgt dan beter dan je het zelf doet de ingeprogrameerde route,je komt echt exact bij je waypoints uit.Bij echt harde wind stuur ik vaak op de hand omdat als je een windvlaag hoort aankomen je alvast op kunt sturen ! Maar ook bij slecht weer gaat bij lange tochten de stuurautomaat er op.Het trimmen van de zeilen blijft hetzelfde als op de hand sturen.Het grote voordeel vinden wij dat je a.h.w. een extra bemanningslid hebt !!!Wat jouw opmerking over de windvaan betreft;de windmeter kan op elke bezeilde koers inderdaad de ST 5000  aansturen.Hopenlijk is alles je nu duidelijk anders bel je maar.
Groetjes Joop D

Hallo Piet
nog even een p.s.In jouw vraagstelling op 19 aug.vraag je ook iets over het gebruik van een laptop aan boord voor de navigatie.Weet je dat een gewone laptop het in een zoute omgeving heel snel aflegt,omdat de ingebouwde ventilator ook nog eens zoute lucht aanzuigt !Je moet in een zoute omgeving een speciale boordcomputer gebruiken(b.v.Sailtron) Mijn grootste bezwaar tegen een laptop als navigatie aan boord is zijn enorm hoge stroomverbruik.Dit is bij een kaartplotter vele malen lager !!!Bovendien is een kaartplotter ontworpen om in een natte en zoute omgeving te werken.Bij ons wordt de laptop alleen in een haven aan de walstroom gebruikt om te internetten,e-mailen,T.V.kijken en foto,s te laden e.d.We hebben een GPS muis en een navigatie programma geinstalleerd maar dat is bedoeld als reserve systeem !
Groetjes Joop D

Joop, bednakt voor je uitgebreide feedback,
Ik begrijp het nu, een vaste koers inbrengen op een stuurautomaat vraagt, naarmate het doel benaderd wordt, altijd om een stuurcorrectie. Sturen op de wayline is nauwkeuriger. Zinvol op zee of i.d. bij lange afstanden en ??n koers. Goed idee!

Ik sta achter je opmerkingen over de kwetsbaarheid van een laptop aan boord met name voor zout water / zilte lucht. 

De nieuwere generatie (kleine) laptops neemt circa 1 amp. Dat gaat er al goed op lijken. Er komen ook steeds meer stationaire boordcomputers op de markt (ook voor in vrachtauto’s etc.), ook zonder fan. Dat zal op termijn ook interessant kunnen worden.

Ik denk dat velen, net als ik, tegen de prijs van een kaartplotter aanhikken. De voordelen zijn evident. Goed dat deze units een MOB knop hebben.      

Hoi Piet,
Als ik jou verhaal zo lees, dan wordt het tijd om de oude GPS aan de kant te gooien! (Je kan ook nog eens proberen in Win GPS het filter van je GPS aan te zetten, dit zou ook moeten helpen)
Ik wil graag mijn ervaring met WinGPS Pro en een laptop met je delen. Wij gebruiken dit nu sinds 2 maanden i.c.m. een GPS muis.
Wij hebben geen vaste GPS maar gebruiken de Globalsat MR-350 GPS, deze is bij stentec prijzig en ik heb hem goedkoper gevonden bij Expansys expansys.nl/p.aspx?i=142537 
Het voordeel van deze GPS is dat je hem vast door je dak kan monteren (wij hebben dit op de plek voor een 3e lier op het kajuitdak gedaan) en geen losslingerende GPS muis meer hebt.
Hierbij gebruiken wij de Miniplex lite i.c.m. een Log/Diepte meter en Windmeter uit de 3100S serie van Navman.
Dit werkt super en met een universle 12VDCvoeding voor de laptop houden we dit aardig lang uit.
Ik moet je gelijk geven in het stroomverbruik, mijn laptop (een professionele Field PG van Siemens) gebruikt 80W.
Sinds de komst van de Intel Atom processor, die ook in de kleine laptopjes zit, wordt een vaste PC interresant.
Bij www.cartft.com heb je en compleet 12VDC PC met een Intel Atom processor. Ik heb deze week navraag gedaan en een dergelijk systeem gebruikt +/-25W bij 12VDC. Het andere voordeel aan deze systemen is dat ze kunnen werken met een voedingsspanning van 6 to 25VDC, dus ook als je accu echt leeg raakt, draait het gewoon door.
Het enige waar ik nu nog tegen aanloop is een beeldscherm buiten, eigenlijk wil ik een 10" of 12" TFT scherm buiten hebben, wat ook binnen aan te sluiten is.
Dit TFT scherm is nu nog even de bottleneck, wanneer je een scherm wilt hebben wat af te lezen is bij zonlicht, dan ben je gewoon 500 Euro kwijt voor een scherm wat niet waterdicht is.
Het alternatief kan een scherm binnen zijn (we hebben al een 15" LCD TV met PC aansluiting) en een eenvoudig repeater scherm wat via de multiplexer zijn gegevens ontvangt van WinGPS PRO.
Ik denk dat wij op korte termijn een 12VPC gaan aanschaffen i.c.m. een Repeater Display.
Voor mij zijn prijs en functionaliteit van een PC met WinGPS Pro en het binnenhalen van Gribfiles doorslaggegevend om niet over te stappen naar een kaartplotter.
Met vriendelijke groet,
Bas
 

Hoi Piet,
Wij hebben op onze 34PP een vaste Furuno GPS die is verbonden met de DSC marifoon van Navman 7110 met tweede bediening voor in de kuip. Deze vaste GPS zit ook gekoppeld aan mij Furuno Navtex. Daarnaast heb ik net voor de zomer een Geonav 7 kaartplotter gekocht, die ik gekoppeld heb aan mijn Raymarine apparatuur (tridata, windset, stuurautomaat, 3x graphics). De kaartplotter kan ik zowel buiten als binnen installeren. Zie hiervoor eerdere berichten op het 34 forum. Ik heb er deze zomer mee gevaren en moet zeggen dat het prima werkt zo. Door de koppeling met de stuurautomaat kan ik als ik alleen zeil heel makkelijk koers houden of de wind volgen (X-graden aan de wind of zo). ondertussen kan ik trimmen, of iets anders doen, schuilen voor de regen, bijvoorbeeld. Dit werkt vor mij voorlopig prima. De volgende investering zal nu zijn een actieve radar-antenne, later misschien een AIS ontvanger en transponder, los met een apart schermpje. Dus niet op de plotter, dat is al druk genoeg met al die verkeerstekens e.d.
Ciao,