Van butaan naar propaan

Beste forumleden,

Wij varen in de winter altijd door met de boot, maar hadden eigenlijk nooit overnacht in de winter, tot afgelopen weekend. Met de kachel blijft het goed warm binnen. Echter het gebruik van het kooktoestel is wat lastiger, want we gebruiken de blauwe campingaz flessen met butaan gas. Onder de 5 graden werkt dit niet goed meer. Ik wist dit wel, maar vantevoren niet goed bij nagedacht. Ik had gedacht dat de gasbun (in de kuip) door de warme van de kajuit wel voldoende op temperatuur zou blijven, maar dat is niet het geval.

Met de kerst willen wij weer weg met de boot, ik dacht eraan om over te schakelen (tijdelijk of definitief) van butaan naar propaan gas. Ik vroeg me af of dit zomaar kan, en wat de conquenties zijn. Ik kan op internet niet echt goede informatie vinden. In de waterkampioen zie ik wel een ingezonden vraag en daarbij het antwoord dat omschakelen geen probleem is.

Heeft één van jullie ervaring of kennis hiervan?

Groet, Jeroen

Voor je gevonden op www:

Butane cylinders (blue) should be used in the
spring / summer months and propane (red) for the winter months - as it has a lower freezing temperature”

And to quote from Caravan and Camping club gas safety leaflet:-
“In use the two gases are virtually the same. Most appliances can be used with either butane or propane without any modification.
When using cylinders you need to know that different regulators are needed for propane and butane.
Propane operates at a higher pressure than butane. It is not possible to change from one gas to the other without also changing to a different regulator.
The important difference between the gases is that propane will not freeze. It can be used in temperature down to minus 43 degrees centigrade. Butane will begin to freeze at about plus three degrees centigrade.
So propane or a butane and propane mixture are essential if you’re planning to camp in freezing conditions. Butane too is a cleaner fuel.
Cylinders of the same size hold slightly more butane than propane. There is very little difference in price between the two gases.”

butane.com/index.htm

Piet,

Bedankt voor je reactie. Met de kerstdagen zijn we nog weggeweest met de boot, koken ging goed, het was toen iets minder koud in Zeeland, dan het weekend daarvoor. Wel na 30 minuten gebruik gas wordt het minder en moesten we een gasfles omruilen.

Ik heb nog wat nader onderzoek gedaan, maar de gasbun is helaas te klein voor de kleinste fles propaan die ik kan vinden (de-wit.nl/winkel/showproduct.php?pID=1615). Er past maximaal een fles van 30 cm (hoogte) x 20 cm in de bun, dus de BP 5 GK flessen zijn te groot. Ik zou nog een kant en klare gasbun kunnen kopen, maar zie dit niet zitten, want waar moet ik deze weer kwijt.

Groet, Jeroen

P.S. bijgaand nog een sfeerfoto van winter op de Grevelingen.

Hallo,
Ben zelf bij onze vorige boot probleemloos overgestapt van Butaan naar propaan.
Eerst de 2,5 kg groene stalen fles, paste net in de bun is 4 cm hoger dan de blauwe campinggaz, daarna de 5kg
Onze voornaamste reden was de prijs van het navullen. €7 (5kg propaan) vs € 20,= (2,3kg butaan).
In die tijd hadden we ook een koelkast op gas aan boord waardoor we eerst elke week gas moesten “tanken”.
Je hebt alleen een andere druk verdeler nodig, campinggaz past niet op de groene stalen flessen.
Later een grotere (diepere) gasbun laten maken (€75) bij een smit van rvs zodat ook de 5kg flessen passen.
Oude gasbun eruit, diepere erin. (moer er wel ruimte voor zijn)
Hebben nu een compressor koelkast dus gebruiken weinig gas, weet dus nog niet of ik wederom een ombouw ga overwegen.
Leuke ervaring winter varen als ik de foto zo zie maar geef mij maar +30 graden :smiley:

Hoi kokers,
Dat propaan (groene flessen) is dat ook makkelijk langs de waterkant te krijgen als?
OP onze 34 kan ik makkelijk 2 blauwe 5 kg flessen kwijt, dan misschien ook wel een groene. Iemand ervaring met een 34P?

Ciao,