valstopper bijplaatsen aan bakboord naast kajuitingang

Hoi 34-zeilers,

Ik zit er aan te denken om een extra valstopper te plaatsen onder de buiskap voor de kraanlijn. Weet imand van jullie hoe dat moet?
Zit er een plaat in het dek, volgens mij wel, maar wat en moet je zelf schroefdraad tappen of moet je in het plafond van de achterkajuit het afdekplaatje lossnijden (kit) en de valstopper met bout en moer installeren?

Heeft iemand van jullie dat plaatje op het plafond al eens losgehad?

of kan ik ook af met een goede

Ik hoor graag van jullie.

Ciao,

Hoi Hans, een valstopper bijplaatsen is geen proleem, in de natte cel en in de achterkajuit zie je een verdikking in het plafond, die zit er tegen geplakt met kit deze ging er bij mij vrij gemakkelijk af, dan kan je probleemloos een valstopper bijplaatsen volledig doorgebout,de originele zijn ook doorgebout, ook in de kajuit zit stuur, en bakboord een verdikking in het plafond dit is net hetzelfde maar dan voor de organisers, hier heb ik wel veel moeite gehad om deze te verwijderen omdat ze met schandalig veel kit waren gemonteerd.

Succes Willy.

Hoi Hans,

Ik sluit me volledig aan bij het verhaal van Willy.
Op onze 325 heb ik aan SB de organiser verdubbeld van 3 naar 6 waarvoor dus ook dat plafonddeel er uit moest.
Onder de buiskap heb ik aan SB & BB 2 extra valstoppers geplaatst en ze zitten inderdaad doorgebout. Ter plekke zit geen extra versteviging, gewoon polyester met een houten (balsa?) kern.
Het weghalen van de plafonddelen geeft een hoop troep. Het weg snijden van de kit ging het beste met een lang vleesmes, zodoende kan je een beetje onder de plafondplaat wrikken en snijden.
Die fransen zijn inderdaad niet zuinig geweest met kit waarschijnlijk omdat deze extra kit voor een extra waterdichte afsluiting moet zorgen. Bij het weghalen van de plafondplaat van de organiser kreeg ik tegelijk een plens water mee in m’n nek.
De eerste paar maanden heb ik zonder plafondplaten gevaren om te zien of de organiser en valstoppers nu wel waterdicht op het dek zaten. Na deze check de platen met een paar dotjes Sikaflex weer terug gezet (met een uitschuifbare pikhaak kan je ze mooi aangedrukt houden) en naderhand de randen afgewerkt met sanitairkit in de kleur pergamon, nagenoeg dezelfde kleur als de plafonddelen van de 325.

Oké, bedankt voor jullie uitleg. wordt een mooi klusje deze winter.
Zal ook gelijk checken op lekkage. Ik heb al een batterij aan valstoppers staan, dus dat is geen verkeerd idee.

Heeft iemand van jullie wel eens de organiser 3 hoog gemaakt?

Ciao,