Valling mast

Opvallend is de valling van mijn mast. Deze staat extreem achterover. Ik heb het voornemen om de ladder onder de rolfok in te korten en de mast rechterop te zetten
Wie heeft hier ervaring mee.

Hallo Lilje,

Ik heb meerdere schepen getrimd en de maststand is belangrijk.
Als het schip over stuurboord anders vaart als over bakboord dan staat de mast vaak niet rechtop maar held over naar Stuurboord of bakboord.
Hier mee moet men beginnen omdat dit de loefgierigheid beinvloedt en verschillend maakt over de boegen.
Daarna kuneen we gaan kijken naar de gemiddelde loefgierigheid.
Loefgierigheid is minder erg als leigierigheid. Bij leigierigheid wordt en geremd door het roer en de drift (het verlijeren) vergroot. dubbel fout dus.
Bij loefgierigheid wordt enkel geremd door de roerstand.
Bij weinig wind mag het schip niet Loef of leigierigheid zijn. Nou ja een roeruitslag van 1 a 2 graden bij weinig wind om een pietsje leigierigheid te compenseren is niet zo erg.
Bij helling en meer wind komt de loefgierigheid van zelf.
Eigenlijk moet de mast bij weinigwind dus iets achter over en bij meer wind iets voorover.
Daarom wordt onder het reachen onder spinaker meestal het achterstag los gegooid om de mast voveel mogelijk naar voren te krijgen om een broach te voorkomen.

Dus voordat je het definitief verzet probeer wat standen uit en noteer je roerstanden aan de wind met vermelding van de windsterkte.

Groet

Guus

Bedankt voor de reactie. De theorie over het trimmen van een boot zijn mij bekend. Laten we helder zijn dat de trimmogelijkheden van een masttoptuigage beperkt zijn. Om de mast recht op de boot te zetten kun je met je vallen en door langs de zeilgroef te kijken de mast redelijk recht op de boot positioneren. Echter de lengte van de stagen bepalen de stand op hoofdlijn van de mast.
In mijn geval is de lengte van de voorstag in samenhang met de rolfokinstallatie te lang. Omdat de hekstag/spanner voldoende ruimte heeft kan ik de ladder onder mijn rolfok inkorten, waardoor de mast rechtop gezet kan worden. Maar daarmee moeten de onderwanten ook versteld worden.

De onderwanten kun je onder het zeilen niet verstellen. Dus de buiging van de mast beperkt zich tijdens het zeilen tot boven de onderwanten.

De Dufour 32 zal over stuurboord anders zeilen dan over bakboord. Want de boot held in rust altijd naar stuurboord over, door de aanwezigheid van de boiler, diesel en vuilwatertank aan de stuurboordzijde. Jammer dat de boiler niet aan bakboordzijde is aangebracht. Wellicht ga ik dat nog eens ombouwen.
Maar ik hoor graag verder suggesties om de zeileigenschappen te optimaliseren.
LILJE