vaanstandpropellors

Hallo

Is er iemand die een vaste 2 blads schroef van een d385 met een vp 40 pk met saildrive vervangen heeft met een vaanstandprop.

Ik ben benieuwd wie er welke ervaring heeft met zo’n schroef

overweeg een kiwiprop of een maxprop (3blads)

In afwachting

Peter Palmboom s/y Chara

Hallo Peter,

Ik heb op mijn Jeanneau SO 36i de vaste drieblads schroef vervangen voor een Variprofile drieblads vaanstandschroef. De reden is natuurlijk de snelheidswinst bij zachte wind. Bij veel wind maakt het allemaal niks uit.
Ik heb de schroef nu 3 jaar en bevalt uitstekend:

  • snelheidswinst bij zachte wind. Is moeilijk te kwantificeren maar ligt ergens tussen 0,5-0,8 knoop schat ik.
  • Manouvreren met deze schroef is makkelijk. Zowel vooruit als ook achteruit goede kracht. Ik vond met name de achteruit remkracht beter dan bijvoorbeeld van een klapschroef (ik heb ook gevaren met een 36i met flexofold).
  • Onderhoud is makkelijk zelf te doen. 1x per jaar smeerolie inspuiten.

Welk type schroef je neemt is lastig te adviseren. Maxprop staat goed bekend. Voor details over de Variprofile kun je kijken op variprofile.de

Groet,
Ewald

P.S. volgens mij lagen wij naast elkaar in de sluis bij Den Oever afgelopen herfstvakantie op weg naar Texel.

Hoi Peter,

Op onze Dufour 36 Classic hadden wij eerst een 2 blads-klapschroef en later een 3 blads-klap, en een sterkere motor (29 pk). Zeilend scheelt het niets, qua snelheid, echter een 3-blads is veel krachtiger in het water, dat merk je duidelijk. Vooral bij het achteruit slaan. Je hebt wel wat meer wielwerking, maar dat went snel.

Op onze Dufour 34PP heb ik een 2 blads-klap en een sterkere motor (29 pk). Voor deze zeilboot is dat zeker voldoende.

Ciao,