Urenteller defect

Beste forumleden,
Toen wij onze boot kochten was de urenteller van de Volvo Penta MD2020 defect. Wij hoorden dat dit een bekend probleem is van de Volvo. Ik zie inderdaad een veel advertenties van boten te koop met een Volvo Penta motor dat de urenteller defect.
Herkennen jullie dit en heeft iemand dit ook gerepareerd of vervangen?
Groet, Jeroen

Jeroen,
Bij ons was de urenteller ook defect.  Ik hecht er geen belang aan.  Echt nuttig vind ik het niet en als je het wil gebruiken om een idee te krijgen van hoeveel uren een motor al gedraaid heeft voor je een boot koopt dan is het ook al geen betrouwbare indicator.  Je kan het ding blijkbaar gemakkelijk uitschakelen.
Ik zou er geen geld aan uitgeven.
 
Mvg,
 
Yves

Jeroen,
bij ons werkt die ook niet. Vorig seizoen stekkers aan het paneel uitgetrokken en ingespoten met contactspray. Het werkte dan een tijdje weer wel, maar nu niet meer. Bij ons is dit geen prioriteit, maar het is wel leuker als alles naar behoren werkt.
Johan

Johan,
Ik heb de boot nu te koop liggen, vandaar dat ik er weer even aandacht aan besteed. Zelf vind ik het ook niet belangrijk, met een zeilboot is juist het probleem dat je te weinig uren maakt op de motor. Ik heb vorige week ook de stekkers aangedruk en ingespoten met contactspay, maar helpt niet.
Groet, Jeroen

Jeroen,
Zie ook het forum bij D36CL. Zelfde probleem.
Ik haal tegenwoordig 's winters het hele bedieningspaneel van de motor eruit. En berg dit thuis droog op.  In het voorjaar weer monteren. 's Zomers geen problemen meer.
Wel de opening in de boot goed afplakken natuurlijk.
Koos
 

Hallo,
Die van ons is ook al een paar jaar defect. Voor een paar tientjes, heb je bij bijvoorbeeld Conrad een nieuwe (mechanische) teller. Die heb ik binnen bij het instumenten paneel gemonteerd. Ik vind het toch wel makkelijk om de uren bij te houden, ook ivm onderhoud.
Peter

Ik sprak hierover met de Volvo Penta monteur te Noordschans. Hij vertelde mij dat in de meeste gevallen het paneel niet defect is. Dat het eruit nemen en droog opbergen het probleem in de meeste gevallen al (tijdelijk) oplost. Mijn buurman, ook een DF30C zeiler, vertelde dat de contacten erg waardeloos waren en hij deze allen heeft vervangen voor nieuwe en dat het probleem daarmee is opgelost.
Het staat ook op mijn agenda voor het 2008 seizoen. Eerst eens kijken wat de elektrische verbindingen voorstellen en zo nodig vervangen. Dan het vochtprobleem tackelen. Misschien helpt het het inwendige expres een ventilatiegaatje te geven en dit via een nippel aan te sluiten op een patroon met droogmiddel zoals silicagel [size=9](blauwe korrels die langzaam roze worden en vaak in kleine zakjes verpakt zit bij elektronische aparatuur zoals een camera).[/size] De inwendige ruimte gaat via warm-koud uitzetten en gaat ademen. Dat krijg je nooit dicht. Denk aan vocht achter het glas van een horloge. Door nu expres een ventilatiegaatje te maken en te laten ademen via de patroon zal het inwendige steeds droger worden. Dit is een bekend en goed werkende methode. De patroon kan verstopt worden in de bakskist aan een click-beugel. Ik zal wel reageren hoe het zit als ik er echt mee aan de slag ga.