Uitschakelen boiler

In een aantal jachthavens viel deze vakantie de walstroom aan boord van onze 365 uit. Dat gebeurde veelal als we gezeild hadden en een tijdje niet hadden gemotord. Het water van de boiler is dan zoveel afgekoeld dat het verwarmingselement in de boiler meteen stroom trekt. Dit veroorzaakt de stroomuitval. Dit euvel zou op te lossen zijn, als de boiler elektrisch uitgeschakeld kan worden. Dit vraagt om aanpassing van de elektrische installatie aan boord. Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Alvast hartelijk dank!

Dag Kees,

Je kunt het eenvoudigst gebruik maken van een relais of een solid state relays.
Een relais is een mechanisch contact dat via een (12 VDC) spoel wordt aangetrokken. Het nadeel van een relais is dat er sprake is van contacten die tijdens het schakelen “denderen” en bij stevige (inductieve) belastingen kunnen vonken en dus slijten.
Een solid state relays is een electronisch relais met 4 aansluitingen. 2 voor de 230 volt kant en 2 voor de aansturing via 12 VDC (tussen 3 en 24 meestal is voldoende). Het voordeel van een solid state relays is dat deze de stroom schakelt in de nuldoorgang van de 230 volt sinus. Een opbouwende stroom dus. Verder is het een geheel ingegoten constructie dus corrosie is uitgesloten.
Zowel het mechanische relais als de solid state relays hebben als voordeel dat je geen 230 volt draden hoeft te trekken naar het bedieningspaneel. Je plaatst hem ergens vlak bij de boiler en neemt hem op in de 230 volt bedrading naar de boiler (in de blauwe of de bruine toevoerdraad). Aansturen kan via een nul draadje en een 12 volt stuurdraadje vanaf het bedieningspaneel. Misschien heb je daar nog een schakelaar over?
Ik zie dat postorderbedrijf Conrad er één verkoopt onder bestelnummer 186481-8A die 25A kan schakelen. Hoeveel stroom trekt de boiler eigenlijk? Misschien kun je met een lichtere versie toe? Let er op dat je de 230 volt contacten goed afdekt via een kunststof plaatje zodat niemand er mee in aanraking kan komen.
2008-09-21_195342_schakelpaneel-new-intern-de.jpg

Beste Kees,

Op mijn 365 zit onder de kaartentafel een schakelblok met aardlekschakelaars. Dit is naar mijn idee standaard. Met de middelste kan ik de boiler uitschakelen. Ik schakel hem vaak uit als we de boot enige tijd niet gebruiken, omdat ik er niet van hou dat de boiler staat te stoken met mogelijke problemen van legionella etc. Als het goed is zit dit schakelblok ook op jouw schip.
vr gr

Beste Piet,
Hartelijk dank voor je duidelijke en uitgebreide informatie over het tussenplaatsen van een schakelaar. Ik ben hier zeer content mee!
Volmir attendeerde mij op de aanwezigheid van een doos met aardlekschakelaars onder de kaartentafel. Met de middelste kan hij de boiler uitschakelen op zijn 365. Waarchijnlijk is dat ook op onze boot mogelijk. Ik ga dit zo snel mogelijk onderzoeken. Ik laat de uitkomst je uiteraard via dit forum weten.

Beste Volmir,
Hartelijk dank voor je tip. Ik ga meteen onderzoeken of het op onze boot ook zo werkt. Je hoort van me!

Beste Piet, Volmir en medelezers,
De overbelasting van het stroomcircuit bij een koude boiler kan inderdaad voorkomen worden door de middelste aardlekschakelaar in het groepenkastje onder de kaartentafel uit te schakelen. Ik heb het uitgeprobeerd en het werkt! Nogmaals bedankt voor alle raadgevingen.
Overigens vind ik dat dergelijke aanwijzingen door Dufour in hun booteigenaarspapieren vermeld zouden moeten worden.