Tweede service accu installeren

In mijn Dufour 32 Classic staat een serviceaccu van 105 Ah onder de trap voor de motor. De startaccu staat achterin de bakskist.
Ik zou graag een tweede serviceaccu willen plaatsen maar onder de trap is daar geen ruimte voor.
Wel is er voldoende ruimte in de bakskist.
Ik heb bij een andere Dufour gezien dat de startaccu voor de motor staat en de serviceaccu in de bakskist. Wat mij ook logischer lijkt.
Om de serviceaccu in de bakskist aan te sluiten wil ik de kabels van de service en startaccu tpv de sleutelschakelaars verwisselen.
Wie heeft hier ervaring mee.

Hallo,
Ik heb (nog steeds) een service accu onder de trap (groot model 105 Ah) en de startaccu (55Ah) in de bakkist met een tweede service accu (105 Ah) er naast. Ik heb in de bakkist lang geleden een vloertje gemaakt onderin met uitsparingen voor de accu’s met accubak. Ik heb een accukeuzeschakelaar geïnstalleerd zodat ik de twee serviceaccu’s samen of afzonderlijk kan gebruiken. (een kan namelijk op de stuurautomaat gezet worden. Dit om te voorkomen dat de serviceaccu’s beide leeg raken. Je kunt natuurlijk ook de start en service accu’s op die manier aansluiten, gescheiden maar indien nodig starten op je serviceaccu. Ik heb een niet al te beste foto van de bakkist

Bedankt voor de reactie. Zoals je aangeeft is dit zeker een optie. Ik zie dat de tweede accu naast de dieseltank staat. Zo ver mogelijk richting het midden van het schip is beter voor de zeileigenschappen van de boot.
Ik ga ook eens kijken of er accu’s zijn met een hoger vermogen die onder de trap kan. Want 105 Ah is weinig met alle navigatie apparatuur en koelkast als je langere tochten zeilt.
Vraag kan de bestaande oplader in de bakskist deze twee service accu’s voldoende opladen.

Of je acculader twee accu’s voldoende kan opladen, dat kan altijd maar de snelheid kan variëren. Ik heb sinds twee jaar een Mastervolt ChargeMaster van 25A. De oude, originele lader, had het begeven in de vakantie. Ik weet niet of Victron stiller is maar de ChargeMaster maakt een hoop lawaai bij het starten, naarmate de accu voller is neemt het geluid af en gaat de later langzaam laden. Verder heb ik een zonnepaneel om te laden. Tot nu toe gaat dat best goed.Je moet verder kijken hoe de dynamo van de motor is aangesloten, Als ik het goed heb laad deze eerst de startaccu en daarna de service accu’s.

Klopt de motor laad eerst de startaccu. Verder begrijp ik dat de accu lader beide accu’s kan laden.
Bedankt voor de terug koppeling

Na enig meetwerk kunnen er twee semitractie accu’s van 80 Ah onder de trap. Daarvoor moet wel de polyester opstand waar de vloer op rust verwijderd worden en een nieuwe opstand ingelamineerd worden. Aan de binnenzijde van de trap moeten de twee hoeklatten verwijderd worden om voldoende ruimte voor kabels en spanbanden te creëren
De accu’s zijn beiden 80 Ah en zijn 260 mm lang en 172 breed. Past precies en mooi in het midden vh schip ivm gewicht verdeling.
Beiden worden parallel met elkaar verbonden.

Je kan eenvoudig achter de trap, vanuit de achterhut, bij de dikke aansluitkabels die van de beide accus komen. daar kan je ze evt ook wisselen. (bij mij) Opletten dat je de juiste laad referentiespanning ook omzet, daar heb ik lang mee lopen klooien bij de ombouw naar Lithium.

Zelf heb ik onder de trap 100ah lifepo4 huishoudaccu en in de bakskist de startaccu.
onder de trap past echter ook prima 200ah lithium, zonder al teveel fratsen. (zal niet ieder merk passen natuurlijk)