Twee of drie hutten?

Hallo allemaal,

Na verschillende jaren huren, wil ik nu zelf een jacht aanschaffen. Na lang overwegen heb ik mijn oog laten vallen op een gebruikte Dufour 34 Performance.
Daar liggen er verschillende van te koop en ik heb er inmiddels twee bekeken. Nu twijfel ik tussen twee of drie hutten.

Afwegingen
Het jacht gaat ook in de verhuur en dan zijn extra slaapplaatsen een voordeel. Bovendien zullen we zelf regelmatig met 5 personen onderweg zijn.
Mijn dilemma is vooral de beperktere opbergruimte, doordat aan stuurboord maar een kleine bakskist overblijft. De positie van de natte cel voorin lijkt me ook minder handig.

Wie wil zijn ervaringen met de drie huts versie met me delen? Vinden in de praktijk al je spullen een plekje? Hoe bevalt de natte cel voorin?
En in hoeverre zijn de kajuitbanken geschikt als extra kooi?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Groeten,
tOm.

Hallo Tom,

wij hebben een Dufour 34 Performance met 3 hutten en vinden de beperktere opbergruimte geen probleem.

In de bakskist aan stuurboord heb wij het reddingsvlot, een blister en de wegneembare kuiptafel met voet.
in de bakskist aan bakboord, brandblusser, puts, extra lijnen, stroomkabel, noodhelm, 4 fenders, en nog wat plaats over
in de ankerbak nog 2 fenders

Verder vinden wij de natte cel voorin geen probleem maar moet zeggen dat wij meestal aan wal douschen.

Het slapen op de kajuitbanken gaat ook prima met een extra kussen.

Tot nu toe hebben wij alleen een probleem met het meenemen van de kuiptent en moeten de beugel in tween gedeeld in 1 van de hutten opbergen.

Veel meer moet je ook niet meenemen omdat het toch een performance boot blijft;-)

Groetjes,

John

Beste John,

Hartelijk dank voor je reactie.

Valt dus in de praktijk erg mee met de opbergruimte en daar was ik naar op zoek. De 3 huts versie is dan ook voor ons een reële optie. Douchen aan boord doen we eigenlijk ook nooit. Alleen in Griekenland met de buitendouche :wink:

We gaan nu de tweedehands markt afstruinen om een mooi exemplaar voor een “zacht prijsje” te bemachtigen.

Groeten,
tOm.

Ha Tom,

Ik zag je blog op paalsteek.nl. De Dufour 34 heeft wat mij betreft enorm veel te bieden voor z’n lengte en kan ‘short handed’ gezeild worden. Zelf zijn we (nog) niet in de markt voor koop, maar huren willen we zeker.

De 3-cabin versie biedt eigenlijk alles wat ik me zou wensen, zelfs met een gezin met 3 kinderen of 4 vrienden.

Graag zou ik in contact komen om eens van gedachten te wisselen.

Groet, Dorus

Hoi allemaal,

Leuk om te horen dat jullie enthousiast zijn over de 34P. Het is een heerlijk zeiljacht, makkelijk te zeilen, snel, als stuurman alles bij de hand e.d. Ik ben ook enthousiast over de boot, maar wij varen de boot met z’n drie-en.

Maar over de binnenruimte moet je nou ook niet zo enthousiast zijn. Het is een relatief smalle boot en als je met 3 of 4 kinderen er mee gaat zeilen, loop je elkaar steeds in de weg, zeker als het slecht weer is en je moet noodgedwongen beneden deks blijven. Ook is de kuip niet echt ruim om daar met 5 of 6 man te verblijven met een stevige wind, als je toch wel aan de bak moet. Dus…
Neem anders een Dufour 36 Classic met 3 hutten, die is pas ruim! Wij hebben de Borias gehad, zeilt niet verkeerd, niet zo goed als de 34P§. Daar was het verblijf onderdeks veel praktischer met meerdere personen. Of een Bavaria?

Volgens mij ligt er een 3-hutter bij Messink te koop (www.messink.nl)

Ciao,

@Tom,
Wij hebben in 2005 een demo 34P in Noordschans gekocht, bij toeval een 3cabinversie. Na wat kinderziektes varen wij het schip met veel plezier. Ik vaar regelmatig mee met andere schepen tijdens zeilwedstrijden (Dehler 34, Bavaria 40 en First 40.7) en het valt altijd weer op hoe fijn de 34P in vergelijk daarbij stuurt: direct, met gevoel en zelden uit het roer lopend. Zeileigenschappen zijn écht goed!
Inmiddels hebben we 2 dochtertjes van 5 en 8 die er voorlopig de voorkeur aan geven een hut te delen. De voorhut gebruiken we als er vrienden van ons of vriendinnetjes van de kinderen meevaren. Hier komt het grote voordeel van de 3 cabine versie: in een bakskist laat je niemand logeren, maar in een hut kun je uitstekend zooi kwijt!
De banken in de salon zijn behoorlijke slaapplaatsen, maar je moet niet veel langer dan 1.80 zijn…
De natte cel is inderdaad niet groot, maar douchen etc. gaat prima. In zwaar weer is het zelfs een voordeel: je kunt je uitstekend schrap zetten.
Voor wat betreft de binnenruimte in het algemeen: die is prima. Het is gewoon een modern jacht, dus behoorlijk breed in het midden (@Hans: relatief smal? 3.49?). Het is wel suboptimaal als er 6 man rond de salontafel zitten en iemand moet daarlangs richting plee…
De bergruimte is ook op lange reizen met het hele gezin goed te doen. Inclusief bijbootje + motor, reddingsvlot, gennaker en heel veel wijn!
Succes met je zoektocht naar een mooi exemplaar! (Tip: laat je keus niet afhangen van de motorisering. Wij hebben de 29pk versie en dit is zwaar overgemotoriseerd)

Guido Flach
Noorderzon

PS No

Steeds meer overtuigende argumenten voor een 3 huts versie… Daar gaan we ons in eerste instantie op richten.

Voor de goede orde: het gaat mij eerst en vooral om de zeileigenschappen van het jacht. Vandaar mijn voorkeur voor een Dufour 34. Een 36 Classic (laat staan een Bavaria…) is voor mij geen optie. Vervolgens was ik erg benieuwd naar de ervaringen met de verschillende indelingen.

Goed dat jullie me wijzen op de beperkingen van de ruimte onderdeks en ook op de zeileigenschappen!

Nog één vraag van mij als “Dufour-leek”: hoe kan ik op het zicht de performance-mast onderscheiden van de standaard mast? Of werd de performance-mast altijd alleen geleverd in combinatie met de diepe kiel?

@Dorus, ik houd je op de hoogte van de ontwikkelingen!

Groeten,
tOm.

Hallo Tom,
Goede keus om voor een 34P te gaan! De 2 of 3 hutten versie is erg persoonlijk, ik vaar met de 2 hut versie en vind de 34 eigenlijk te klein voor een 3 hutten indeling. Ik ben juist erg blij met een wat groter bed voorin en achterin is het goed voor 2 kinderen. De langere performance mast zit alleen op versies met een diepe kiel volgens mij, andersom zit de standaard mast op alle versies. Ik heb zelf een standaard mast met diepe kiel. De performance mast is overigens maar ca 30 cm hoger dan de standaard, scheelt niet echt veel. Voor details van mast hoogten en zeiloppervlaktes kun je ook eens kijken naar ORC meetbrieven op de website van de Noordzeeclub. Ik vind overigens de D34 nogal conservatief getuigd met relatief weinig zeil oppervlak, dus dat beetje meer van een hogere mast is wat mij betreft iets wat de boot goed kan hebben. Veel succes met je zoektocht! Je kan voor een 2e hands 3 hutten versie ook nog in Makkum kijken bij Seabell, staat ook op de botenbank.nl volgens mij.
Groet, Menno

Hoi Tom,

Wij hebben een 34 P met hoger mast, 34PP zoals ik de RAP noem. Tevens hebben wij de diepe loden kiel. De 34P is best een beetje ondertuigd, zeker met vergelijkende zeiljachten, Dehler 34/35, X34, Maxi 10.50, Salona 34, etc. . Het zeilopp. zou best rond de 70 m2 kunnen zitten. Wij hebben zo’n 60-61 m2 met een HA-fok en 67-68 m2 met genua.
Op onderstaande site heb je diverse gegevens van de 34P en de 34PP.

beckerbat.se/?id=0068&-sessi … XuO175CD76

Tevens hierbij een foto van de masttop en ook een document met het zeilplan van de 34PP.

Spinakerval klein.jpgZeilplan Dufour 34PP.pdf (504 KB)chment]

Ciao,

Kijk, zo doe je nog eens een hoop kennis op!

Op de Zweedse site die Hans aanreikt spreekt men ook van een langere giek. Dat moet ook wel als je met slechts 30cm de hoogte in gaat. Overigens was ik een paar weken geleden bij jachtservice Muiden en die hadden een nieuwe 34E liggen met een 75cm hogere mast, zo vertelde ze daar.

Uiteindelijk hou je wellicht toch de tuigage die erop zit bij aankoop. Het lijkt me een grote investering om wijzigingen aan te brengen.

Wat voor masten er op de E versie worden geleverd weet ik niet, bij de P was het verschil circa 30cm. Verder kun je het zeiloppervlak nog wel wat vergroten ten opzichte van de standaard zeilen. De standaard zeilen zijn sowieso erg slecht en doen na maximaal één seizoen al echt afbreuk aan de kwaliteiten van de 34P(E). Bij vervanging van je zeilen kun je de nieuwe zeilen groter laten maken, gieklengte maximaal benutten en achterlijk grootzeil verder uitbouwen (zodat zeillatten de achterstag raken bij overstag). Ook de genua kan groter, alles bij elkaar levert dit enkele meters extra zeil op.
Mocht je een boot nieuw kopen probeer dan zonder zeilen en laat deze hier maken door een goede zeilmaker (staan er wel een paar genoemd op deze site :laughing: ). Ook bij een 2e hands, als de originele zeilen er nog op staan, hou er dan rekening mee dat de 34P echt beter verdient en je hier echt in zou moeten willen investeren.

@ Hans: Zie ik het goed en heb jij de de spival in de masttop aangrijpen en niet meer door het oog net boven de voorstag?

Groet,
Menno

Hoi Tom en Menno,

Even over een langere mast van 75 cm meer. Lijkt mij mogelijk, maar ik hoorde wel dat de mast die ik heb ook geleverd wordt op de 34e, maar 75 meer, weet ik niet. Vraag het zeilplan op en vergelijk het met de andere op de Zweedse site bijv. Mijn grootzeil is ook uitgebouwd en de achterstag wordt geraakt. dus mogelijk dat ik iets meer zeil heb dan op het plan staat. Bij mij zaten er laminaat zeilen bij van Elström, dus al goed, vouwt alleen waardeloos op de giek.

Ik had inderdaad eerst mijn spival bij de top. Ik had dit gedaan omdat mijn oude genaker 14 meter voorlijk lengte had. Gideon Messink had mij wel gewaarschuwd niet boven bft 2 er mee te varen, omdat hij niet wist of de mast versterkt was. Anders zou je de mast opzij kunnen trekken en eventueel breken. Ik heb nu een genaker (koningsblauw) gekocht met 13 meter voorlijklengte en de rode spi-val door het oog geleid. Ik heb nog wel een extra val door het masttopblok getrokken.

Ciao,

Dank voor alle tips. Het zijn 3 hutten geworden :stuck_out_tongue:

Afgelopen zaterdag de eerste tocht gemaakt van Enkhuizen naar Monnickendam. Heerlijk gezeild.
Nu aan de slag met allerlei klusjes, schoonmaken en verbeteren.

In de sectie “Dufourleden stellen zich voor” zal ik iets over mezelf vertellen.

Groeten,
tOm.

Hoi Tom,

Mooie keuze, gefeliciteerd en leuke blog. Als je een professionele web-ontwerper wil, dan heb ik een uitstekend adres. Diegene heeft ook mijn site ontworpen, zie hiervoor www.yachtingmanagement.nl.
Je hebt nu wel een D34P met standaard mast, begrijp ik. Niets mis mee, trouwens. Het is en blijft een leuke en goede zeiler, sneller dan menig andere zeilboot. Door het uitgekiende onderwaterschip is het jacht gewoon snel.

Ga jij je huurbedrijf nog verder uitbreiden?

Ciao,