Trimuitbreiding voorzeil

Beste Dufourvaarders,
Ik heb een barberhauler middels 2 blokken gemonteerd om het voorzeil beter te kunnen trimmen bij licht weer op aan de windse koersen. Op deze manier kan de schoothoek meer naar binnen worden getrokken en kun je meer druk opbouwen. Op veel moderne schepen zit deze voorziening standaard, maar niet op de D30. Ik gebruik bij een koers met het voorzeil op bakboord de vrije lier op stuurboord om de barberhauler aan te trekken (en omgekeerd), zie onderstaande foto’s. Ik had het idee (maar dat maak ik mezelf wellicht wijs) dat ik hoger aan de wind kan varen hiermee. Het is in ieder geval simpel aan te brengen en geeft weer wat extra trimwerk op.
Groet, Jeroen

Dag Jeroen,
Wat is de hoek die je laverend kunt varen? Via ons Stentec winGPS programma zien wij dat we met een 90 a 100 graden kunnen varen (over iedere boeg dus 45 a 50) en daar ben ik best tevreden mee. Gaan we krapper sturen dan is het niet het voorzeil dat wind verliest maar juist het grootzeil met name net achter de mast. Immers de DF30C heeft als voordeel (althans voor de aan de windse koers) dat de lieren onder de buiskap zijn geplaatst en zodoende de schootblokken zich, zekek vergeleken met andere zeiljachten, dichter bij de hartlijn van het schip bevinden. 
Wij zoeken dus juist de oplossing om hoger te varen in het grootzeil. Ik denk dat ons grootzeil wat te oud wordt en te veel bolling vertoont. Ook de maststand, verstaging en buiging staan ter discussie. Misschien zal (gedeeltelijk) doorlatten of een Cunningham hole een oplssoing bieden.
Wat is jouw mening?    

Dag Piet, ik weet niet of het feit dat je grootzeil achter de mast wat klappert de oorzaak is van het verliezen van hoogte. In mijn Spankertijd was het vooral de genua die het aan de wind moest doen, die zette je zo hard mogelijk door. Dat vervolgens daardoor het grootzeil kilde maakte niets uit. Dat ging tamelijk extreem, niemand vond het een probleem dat de voorste helft van je grootzeil klapperde. Toe we met de Alliance begonnen te zeilen was het tuig vier seizoenen oud. Mij viel toen op dat je aan de wind zelfs met de ondiepe kiel vrijwel recht tegen de schijnbare wind kon inzeilen. We zeilden toen net zo hoog of vrijwel net zo hoog als de bootjes om ons heen. Ik merk dat dat nu niet meer zo wil, nu het tuig acht seizoenen oud is en de laatste vier door ons tamelijk duchtig is gebruikt. Ik denk erover om dit jaar een nieuw tuig te bestellen. Hoe oud is jouw tuig?
Jan Willem

Dag Jan Willem,

Jeroen spreekt over een voorziening voor het hoog zeilen bij licht weer.
Bij het voorzeil zet ik dan het schootblok iets meer naar voren, in het tweede railgat (gerekend vanaf het achterschip). Zodoende zorg ik voor iets meer bolling. Tevens let ik op de vorm van het zeil en vaar dan soms met een iets minder hard aangetrokken voorlijk. Het regulierlijnte in het achterlijk wordt ook wat ontspannen. Hard doorzetten gebeurt pas bij Bft > 4 en dan met het schootblok in het eerste railgat.  

Onze zeilen zijn nu 6 jaar oud.

Beste forumleden,
Mijn ervaring is dat de D30 al behoorlijk hoog aan de wind vaart, torentuigage gaat nu eenmaal hoger dan fractioneel, maar dat de snelheid bij licht weer bij (te) hoog aan de wind eruit gaat. Grootzeil zorgt immers voor hoogte en voorzeil voor snelheid.
Ik had het idee dat met het naar binnen trekken van de schoothoek van het voorzeil de snelheid hoger was. Ook stonden de telltales beter.
Een paar weken geleden voer ik nog op met een Bavaria en een Jeanneau, ze waren sneller maar gingen minder hoog aan de wind, door de extra slag die zij moesten maken was ik toch eerder in de haven.
Je zou bij licht weer voor het grootzeil nog kunnen overwegen om dit ook te overtrimmen naar loef, er zit jammergenoeg geen overloop op de D30, dus zou een blok op de voetrail aan loef een mogelijkheid zijn. Ik heb dit echter nog nooit geprobeerd.
Ik ben benieuwd of andere D30 vaarders eens een poging willen wagen met de barberhauler en dezelfde ervaring hebben.
Groet, Jeroen
 

Dag Jeroen,
Ik zal zeker eens proberen wat een barberhauler kan opleveren bij licht weer. Het wordt echter pas in het volgend seizoen dat ik daarop zal kunnen reageren. We hebben juist dit weekend de boot winterklaar gemaakt.

(PS; [size=9]Misschien wat vroeg doch de komende 3 weken ben ik even onder de pannen als bas-zanger in een projectkoor dat samen met een Russisch koor, Russisch orkest en solisten door Nederland trekt o.a. Hengelo, Bergen op Zoom, Heerlen, Zwolle, Amsterdam - concertgebouw etc.).
[/size][size=12]
Telltales, ik heb er zo’n 20 per zeil opgeplakt. Daar zie je inderdaad veel aan.

Met licht weer het grootzeil trimmen vindt ik vaak veel moeilijker. Het gewicht van de giek en de blokken/schoot lijkt dan vaak te veel waardoor het zeil net achter de latten knikt en niet meer mooi bol/hol staat.
Ik begin dan met de lijken minder hard aan te trekken (grootzeilval, regulierlijntje, onderlijk) totdat er geen plooien meer zichtbaar zijn. Bij heel weinig wind helpt het nogal eens om met de kraanlijn iets meer bolling te cre?ren (dus net enkele cm’s aangetrokken). Spelen met kraanlijn en grootschoot is dan de kunst. Het helpt merkbaar enkele tiende knopen.
 
't Ja en dan maar kijken of je net “iets harder en hoger” loopt dan andere schepen. Dan na een uur of 2 a 3 kom je er achter dat je veel te laat het einddoel zal behalen of gaat de wind er in de middag helemaal uit en … dan zetten we de motor alsnog aan. Wat een lol he?[/size]  
[size=12]    [/size]