Het is mij opgevallen dat de mast van onze DF30C naar mijn inzicht niet correct is getrimt. Op een windstille dag heb ik geprobeerd hieraan iets te doen met enig resultaat. Via de grootzeilval en een gewicht zie ik dat de afstand tussen val en mast, ter hoogte van de giek, circa 45 cm bedraagt. Dit kan natuurlijk komen door de gewichtsverdeling in onze boot met relatief veel gewicht achterin doch de algemene indruk is dat de mast achterover is getrimt. Onze DF30C zeilt vrijwel altijd neutraal en loeft enkel op bij flinke windstoten hetgeen ik toedraag aan de wat oudere zeilen met meer bolling dan gewenst. Tot zover geen klachten.
Echter, boven de zaling buigt de mast een beetje voorover. Feitelijk staat deze in een lichte S-bocht. Ik zou de mast in zijn geheel enigzins naar achteren gebogen willen hebben. Dit komt de vorm van het grootzeil te goede. De spanning op de hoofdstagen, in combinatie met de naar achteren gerichte zalingen, zouden een naar achteren gebogen mastvorm kunnen bewerkstellingen doch die spanning staat bij ons schip al erg hoog en durf ik niet zondermeer nog harder aan te zetten.
De zijstagen (tot aan de zaling) stonden mijns inziens te strak en heb ik losser gesteld (??n zijde 2 slagen, andere zijde 1 1/2 slag). Losser stellen heeft geen zin. De mast is nu geheel recht doch heeft nog geen bolling naar achteren. Bij het zeilen was de verandering duidelijk waarneembaar. De vorm van het grootzeil werd hiermee aanzienlijk verbeterd.
Vragen:
Zijn er DF30C eigenaren met ervaring in deze ?
Hoe staat bij jullie de mast getrimt ?
Zou ik de hoofdverstaging nog strakker moeten stellen ?