Trimmen rolgrootzeil

Beste Dufourvaarders,
Ik heb op mijn Dufour 30 classic een rolgrootzeil, zeer handig natuurlijk met uitrollen en inrollen, alleen ben ik niet tevreden over de spanning op het achterlijk in verhouding met de spanning op het onderlijk. Nu zag ik op een C-Yacht met ook een rolgrootzeil dat er een metalen schijf geplaatst was op de trimlijn die het grootzeil uit de mast trekt en ook de spanning op het onderlijk en achterlijk regelt (tussen A en B op het onderstaande plaatje). Ik had het idee dat hiermee de verhouding onderlijk/achterlijk spanning geregeld kon worden.
Bij mij is namelijk de spanning op het achterlijk naar mijn mening te groot, waardoor de achterkant van zeil altijd heel vlak getrimd is, ondankt dat het onderlijk boller staat. Zijn er ook andere Dufourvaarders met een rolgrootzeil en wat zijn hiermee de ervaringen qua trim?
Outhaul car
Groet, Jeroen

Tja… op het moment dat je een luxe rolsysteem gaat aanbrengen moet je ergens anders op inleveren… en wel op de prestaties. Men maakt zelf de afweging wat belangrijk is. Je mist al zeillatten in een rolgrootzeil, dat kost snelheid.
Misschien dat andere mensen wel een idee hebben wat je nog kan verbeteren aan een rolgrootzeil.
Ik heb me bij Wessel van der Werf laten overtuigen dat ik het bij m’n voorzeilen op leuvers hou. Hij had me dus heel makkelijk een rolfoksysteem kunnen aanbieden…

Om te voorkomen dat je achterlijk te strak ( en je zeil te vlak) staat, zou ik de oplossing zoeken in de  grootschoot overloop ( dus twist om  je grootzeil een beetje open te zetten zonder dat het gaat killen. Ik weet eigenlijk niet of een grootschootoverloop op de D30 zit ?!
Anders kan je met een (vaste gasveertype ) giekneerhouder  het gewicht van de giek compenseren. Ook kan je spelen met de kraanlijn. Ik gebruik dit trucje wel eens bij licht weer omdat ik een simpele talie neerhouder heb en het gewicht van de giek op wil heffen.
Als dit  nieuwe vragen oproept, dat het ff weten
gr. martin

Michel en Martin,
Bedankt voor jullie reactie. Er zit geen overloop op de D30, maar door de schoot wat te vieren is natuurlijk de druk op het achterlijk te verminderen. De methode met de kraanlijn vind ik slim, ga ik proberen.
Ik ga dit weekend bekijken of ik met een slimme manier toch de verhouding achterlijk/onderlijk kan varieren, bijv. met 2 lijnen.
Groet, Jeroen

Zit er een reguleerlijntje in het achterlijk van jullie zeil?
Door deze strakker of losser te zetten kan je het zeil ook enigszins trimmen.
Ciao,