Trillen roerblad en geringe roeruitslag

Ik heb een Dufour 32 Classic uit 2003 gekocht. De boot heeft een saildrive met een vaste schroef. Het valt mij op dat de helmstok c.q. het roer tijdens het varen op de motor erg trilt. Ook bij geringe uitslag van het roer komt er heel veel druk op het roerblad zodat bij corrigeren veel kracht nodig is.
Loslaten van de helmstok is niet mogelijk, want de boot maakt gelijk een flinke draai.
Ook onder het zeilen merk ik dat het roer trilt. Ik zet de schroef stil en vermoed dat daardoor wervelingen ontstaan die invloed hebben op het roerblad. Komende winter monteer ik dan ook een klapschroef. Niet alleen om de wervelingen te vermijden maar ook voor de snelheid te verhogen.

Verder heb ik ervaren dat de roeruitslag beperkt is, waardoor het schip minder goed manouvreert. Ik vaar reeds 48 jaar in heel veel verschillende schepen maar dit is gewoon niet goed. In jachthavens met een smalle manouvreerruimte kom je met moeite in een box. Ook uit de testrapporten van deze boot kun je opmaken dat de draaicirkel van twee scheepslengten i.p.v. één te groot is.

De roeruitslag wordt beperkt door twee nokken op de hennegats koker die ik wil afzagen Echter dat leek mij in eerste instantie te rigoreus.
Volgende week wil ik - om te voorkomen dat het roer in het water zakt - een sterk doek onder het roer doortrekken en aan het schip fixeren. Vervolgens wil ik de kop van de roerkoning demonteren. Daaronder zit een bout of stalen pen die de roeruitslag beperkt. Deze demonteer ik en na montage van de kop op de roerkoning ga ik uittesten of de roeruitslag groter kan zijn. Ik vermoed dat de bovenzijde van het roerblad tegen de romp vast loopt. Maar als de ronding in het achterschip voldoende is kan het roer zeker een grotere uitslag maken.
Mocht de uitslag van het roer groter uitpakken dan zaag ik de nokken van de hennegatskoker. Om te voorkomen dat het roer helemaal doorslaat tap ik twee inbusbouten in de bovenplaat en kan ik weer normaal in een haven manouvreren.
Ook tap ik een inbusbout in de onderzijde van de kop van het roerbeslag.
Kortom iedere cm meer roeruitslag is meegenomen.

Wie heeft dezelfde ervaring en kan mij er meer over vertellen

Goedemorgen,

Ik heb vorig jaar een 32 Classic gekocht uit 2004. Het trillen van het roer op de motor varend komt mij wel bekend voor, maar niet zo hevig als jij omschrijft. Onder zeil heb ik geen enkele trilling, ik vermoed dat een klapschroef veel verbetering zal brengen.
De vorige eigenaar heeft ook de roerkoning helemaal aangepast, zodat ik nu om mijn as kan draaien.
Ik weet niet waar je woont, je kan een keer komen kijken hoe hij dat heeft gemaakt.

Beste Frank bedankt voor je reactie. Ik ben reuze benieuwd hoe de vorige eigenaar de roeruitslag vergroot heeft. Heeft het te maken met het verplaatsen van de begrenzingsnokken ? Misschien heb je een foto van het roer t.p.v.de begrenzing.

Ik woon en heb een ligplaats in Baarn en wil graag even bij je kijken, mits het niet te ver weg is.

Met vriendelijke groet
Eddy de Ruijter

Hoi Eddy,

ik weet niet hoe de oude situatie was, ik zal een foto maken en proberen te plaatsen.
Of stuur je 06 nummer even via een privebericht, dan Whats App ik de foto 's even(als jij tenmiste whats app hebt).
Mijn ligplaats is Broekerhaven, aan het Markermeer, een gemeentehaventje net voor het Naviduct van Enkhuizen.

Beste Frank ik heb je foto’s ontvangen en ga mijn roeruitslag zoals jij hebt aangegeven ook vergroten. Mijn helmstok ga ik ook vervangen want het is net of ik een vlaggenstok in mijn handen heb. De helmstok is te kort en te dun.

Kortom de roeruitslag wil ik met spoed aanpakken omdat ik het manouvreren in een haven bij harde wind zo onvoldoende in de hand heb. Ik ben mij er van bewust dat de maximale roeruitslag van belang is wanneer je achteruit vaart. Want als het roer te dwars komt te staan wordt de druk heel groot en krijg je het roer moeilijker terug. Dus een begrenzing van de roeruitslag is wel degelijk noodzakelijk. Ook mag de bovenzijde van het roer niet vastlopen tegen de romp.
Zodra het klaar is breng ik het forum op de hoogte hoe e.e.a. gewijzigd is en of het aan mijn wensen voldoet.

groetjes Eddy van de Lilje