toiletgeur

beste dufourvaarders, als we na een werkweek het toilet voor de eerste maal doorspoelenkomt er steeds een indringende stank uit. Na 1x flink doorspoelen is het probleem weg gedurende heel het weekend. maar volgend weekend beginnen we garantie opnieuw met stank.  ter info : de vuilwatertank is volledig rein en wordt niet gebruikt                  we hebben het toilet zondags al achtergelaten met water in ; maar ook droog getrokken, gespoeld met reiniger etc. Doch ieder weekend start met geurhinder. Herkent iemand dit ergerlijk probleem??  Alle hulp is welkom. Guy "REFLEX" 34P        .    

Herkenbaar , maar het enige dat ik kan bedenken is dat er water in een leiding blijft staan die na een tijdje stilstand deze kwalijke geur krijgt en bij pompen vrij komt. Enige remedie die ik ken is voor vertek even toilet doorpompen (en de lucht verfrissen }

bedankt voor je reactie , ik ben dus niet alleen met deze zorg. Ik deel ook je mening , maar het verbaast me toch dat het water na amper 5dagen al zo sterk geurt .
zeg nu we toch met de loodgieterij bezig zijn. Hoe leeg ik de boiler, zonder dat de inhoud onderin de boot wegloopt? Hebben jullie een trukje of moet ik hier het "warm" water uitvinden. Want die boiler zit toch niet echt op een simpele plaatst he. 

Afgelopen dinsdag juist weer het hele spul weer winterklaar op de wal gezet, dus ook de boiler geleegd. Ik laat 'm gewoon leeglopen onder in het schip en pomp het water daarna grotendeels weg met de bilgepomp. Het restant haal ik er met een dweil uit. Mijn ervaring is wel dat dit goed gaat als de boot al uit het water is en op een bok staat, bij mij ligt de boot dan nl iets voorover in vergelijking met de positie in het water. Let wel op dat je daarna nog wat antivries in de bilge gooit en er weer uit pompt om te voorkomen dat je bilgepomp bevriest mocht het ooit nog eens echt winter worden in de lage landen.

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb geen vuilwatertank maar na 1 week stinkt het weer vreselijk. Echt alles al geprobeerd. Doorpompen, afwasmiddel, water in de pot laten staan, pot helemaal droog pompen.
Niks helpt…
Ben ook benieuwd naar een oplossing!
Gr
Nick

Het probleem zit in de toevoerslang, zoet water van de rivier of ijsselmeer gaat echt na een week stilstand rotten in de slang. Het beste alternatief: zoek een haven op zout water. Verder luchtverfrissers van hoge kwalitiet of mogelijk maken dat je de aanvoerslang kan doorspoelen met schoon water bij het verlaten van je boot.
Ik hou het maar de stank bij eerste gebruik, (zorg dus dat je niet de eerste gebruiker ben), en luchtvervrissers.

Wijze man, die Leo h??
Hij heeft gelijk jongens het komt door stilstand en rotting.
Boiler legen, eerst uiteraard volledig leegzuigen via de waterleiding, dan komt er nog minimaal iets uit.
Ciao,

Op zout water stinkt het ook. Gewoon mee leren leven. Het is een probleem bij iedere boot en niet alleen bij Dufour.
 

Ha, Ha veel herkenning.
Ik doe altijd als ik na een week aan boord kom mijn neus dicht en pomp het toilet een paar slagen door, gooi dan het raampje van de natte cel open en snel de deur dicht. Na 5 minuten is de lucht weg!!
Alles geprobeerd, bij verlaten na het weekend veel wc-eend in de pot, beetje doorpompen en zelfs zo’n zelfklevende luchtverfrisser opgehangen. Helpt allemaal weinig, sterker nog, het lijkt door het samenspel van luchtjes dan net een chemische fabriek
Hebben 15 jaar op zoet gelegen en liggen nu 10 jaar op zout, maakt allemaal niets uit.

ik wil hier toch iets aan toevoegen. IKheb hiervoor 2 Etaps gehad,nooit enige geurhinder gekend Zou het het kunnen dat Dufour ergens leidingen of dichtingen gebruikt die niet geschikt zijn voor hun doel?

Hallo DF-vaarders,
Zie ook het onderwerp Jabsco Toilet op dit Forum onder de rubriek Dufour 32 classic.
Op dit moment heb ik de installatiehandleiding van een Jabsco toilet voor mij opengeslagen liggen. Duidelijk staat aangegevens bij “Toilet below the waterline” dat er een 3/4" en een 1 1/2" vented loop aangelegd moeten worden. De vent betekent zoveel als ontluchter. Volgens mij zowel bedoeld voor het afvoeren van gassen (stank) als tegen het hevelen. Hoe dit bij jullie is uitgevoerd in combinatie met een vuilwatertank weet ik niet. Wel heb ik bij enkele DF’s gezien dat men de aan- en afvoer met een grote lus tot boven de waterlijn aanlegt, doch dat de ontluchters op het hoogste punt niet zijn aangebracht. De overweging hiervoor ken ik niet. Het lijkt mij een belangrijk punt i.v.m. de door jullie geschetste stank problemen. Anderzijds, als deze ontluchters tot in de bakskist uitkomen (zoals bij een DF30C) of boven in de natte cel (heb ik op dit Forum ook foto’s van gezien) dan is een niet naar buiten (onder het dek) uitgevoerde ontluchting ook geen pretje. Misschien eens wat foto’s maken en met Jabsco corresponderen? mariposa39154,9341666667

 
De meeste sanitaire ‘leidingen’ zijn niet gasdicht, dat wil zeggen wel waterdicht, maar vieze lucht(jes) komen er wel doorheen. In principe kan je bij elke watersportwinkel en/of -groothandel waterleidingen kopen die tevens gasdicht zijn; vraag hier gewoon naar!

Allemaal heel herkenbaar.
Heeft alles te maken met rottende algen in stilstaand water. In de ‘goede’ oude tijd met veel fosfaten in het water was het probleem nauwelijks aanwezig. Ik heb er overigens op zout water veel minder last van.
Het is wel heel hinderlijk en interessant om een oplossing te vinden.
Het schoonmaken van de aanvoerleiding in de winter of in de zomer tijdens een zwempartij kan weer even wat frisse lucht geven.
De gebruikte slangen zijn gewoon goed en naar mijn weten heeft elk schip er last van. Als we eens rond vragen kunnen we misschien een oplossing vinden.
Groet,
Kees