TEK-DEK of Flexiteek

Dag Dufourvaarders,
Al eerder is over het www.flexiteek.nl kunststof alternatief voor teakhout geschreven. Zie ook forum Dufour 36.
Lovende woorden doch … afgezien van de prijs en de korte termijn visie …wie kent een schipper met ervaringen met ??n van deze producten op lange termijn, bijvoorbeeld gedurende 5 jaar. 
Ik heb beide producten nog onlangs in D?sseldorf en Leeuwarden (de beurzen) gezien en ik vind het een meer dan aantrekkelijk alternatief. Ik heb echter twijfels over de kans op beschadigen van de afwerkranden (kuip, bakskisten) door grote krachten bijvoorbeeld schoenen e.d. alsmede over lange termijn (weekmakers verdwijnen onder invloed van zon en temperatuur ?? - verharden ?). 

Kan iemand uit eigen ervaring een bericht sturen (geen leverancier dus doch een schipper !)??   mariposa39132,0460416667

Hoi Piet,
Ik vind het ook een goed alternatief. In Gouda is ook een dealer van Flexiteek. Hij doet het op veel sloepen. Busmarine heet het bedrijfje, geloof ik. Hij vertelde dat het goed bleef, maar ja…
Ciao,

dufourvaarders,
wij hadden op ons vorige schip de kuip, zwemplateau en opstapje laten bekleden met flexiteek. de randen worden afgekit met zwarte kit en dit zag er netjes uit. voordeel is dat het niet heel erg grijs wordt en dat je na een aantal njaar het weer als nieuw kunt krijgen door met een schuurpapiertje het licht op te schuren. Nadeel was de warmte van het matriaal in de zomer.
succes met jullie keuze

Richard,
Fijn dat je reageert, je hebt er zelf ervaring mee! Graag nog je reactie aangaande:

  • Gedurende hoeveel jaren hadden jullie ervaring met flexiteek?
  • Denk je dat teak koeler aanvoelt na een tijdje in de volle zon? Je noemt dit punt zo nadrukkelijk?
  • waarom niet gekozen voor het bekleden van de zitplaatsen?

En dan de meest prangende vraag:

  • Als je weer zou moeten kiezen, zou je dan ondanks de veel hogere prijs kiezen voor teak of nogmaals voor Flexiteek?

 

3 seizoenen mee gevaren, teak voelt zeker koeler aan, maar het was natuurlijk vorig jaar ook wel een bizar hete zomer.De zitplaats niet mee laten doen omdat het onz ging om de witte kuipvloer en dat die zo snel smerig was
Of ik het nog een keer zou doen? persoonlijk vind ik echt teak mooier dit zit ook op onze nieuwe boot , of het beter bevalt moeten we nog afwachten. Mocht je een keer willen zien hoe een en ander eruit ziet op de dufour 30, hij ligt bij hetterschijt in willemstad.
succes

Hallo Richard,
Dat ziet er mooi uit. Ik zit er ook over te denken om onze d30 te voorzien van flexiteek, maar wil ook de kuipbanken laten doen.
Mag ik vragen wat het jou ongeveer gekost heeft voor vloer en opstap. En is jouw boot hiervoor uit het water geweest?
Bij De Gier in Enkhuizen heb ik een globale offerte gevraagd en zij rekenen ca. 2.000 Euro (boot gaat het water uit en in loods wordt flexiteek gemonteerd) dit ivm minimale temperatuur van 15 graden.
Nog even verder zoeken denk ik. Ik hoor het graag van je.
Groet,
Ewald

hebhet gisteren nog even opgezocht de kosten waren 1100 euro( opstap,kuip en zwemplateau) ,er zijn toen eerst mallen gemaakt waarna alles op maat gemaakt kan worden. Vervolgens ligt het geheel er in een middagje in. Boot is niet uit het water geweest.

Dag Fufourvaarders,

Sorry … ik zag het pas later:
In dit forum onder “Dufour algemeen” wordt het vrijwel idetieke onderwerp behandeld onder het topic “teakhout”. Grappig want daar woordt vooral melding gemaakt van alternatieven. Blader even naar pagina 2/3 en je leest al direct veel antwoorden.
Blijft mijn interesse in de reactie van lage termijn gebruikers van deze alternatieven … 

De reactie van Richard op de vraag “zou je weer kiezen voor Flexiteek of TEK-DEK” spreekt in ieder geval voor zich.
Alom twijfel. Ik word er tot nu toe niet warm van …:

  • boot op de kant …
  • in de loods …
  • verwerken bij temperaturen hoger dan 15 graden.
  • goed aanpersen anders houdt de lijm niet en moet het over …
  • voelt warm/heet aan in de zomer …

Dat werd door de firma’s op de beurs toch anders gepresenteerd.

Toch bestaat mijn interesse, zowel uit financieel- als milieu-oogpunt. Eens zal het echte natuurlijke teak toch op zijn.

Wie overtuigd mij van het tegendeel?   mariposa39133,8226851852

boot op de kant,…onzin
boot in de loods,…onzin
eerst mal maken en in 1 middag bij goede temp erin,…even gewichten erop 24 uur later zit alles muurvast.!
warm/heet in de zomer is een ding waar je rekening mee moet houden, maar niet met het feit dat het lichter is dan echt teak,… de levensduur is langer( blijft eruit zien als echt),…
En deze vraag werd niet gesteld nl wat is het voordeel van echt teak tov van de leverbare alternatieven,!!!

Tja beste Dufourvaarders, ik reageer enkel op wat ik lees in dit Forum. (zie topic teakhout).
[size=1]Geplaatst op: 18 September 2006 tijd: 19:42 | IP genoteerd    


is een hele klus omdat ze niet aleen recht toe recht aan gewerkt hebben maar er ahw een lijst rond gezet hebben, de kuip is nog een keer over gedaan omdat er bbels onder zaten(lijm niet goed genoeg uitgesmeerd, en te weinig gewicht erop voor de hechting.
Het bedrijf is op de boot gewwest om de mallen zelf te maken, heeft ook hun voorkeur


Groeten
Richard PAX [/size]

[size=1]Geplaatst op: 03 November 2006 tijd: 08:03 | IP genoteerd    

Ik heb onlangs een flexiteek dealer gebeld om een prijsopgave voor het leggen van flexiteek op de kuipvloerm, kuipbank, opstap naar kajuit en zwemplateau vann een Dufour 30.
De prijs kwam uit op 3.100 Euro.
Materiaal 650 Euro per m2. Hij dacht ongeveer 3m2
arbeidsloon (2,5) a 1.180 euro
Volgens leverancier moet boot uit het water en moet binnen geplakt worden, omdat anders het risico bestaat dat de kunststoflaag niet goed hecht of loslaat.
Ik vind deze prijs wel erg hoog. Hebben jullie goedkopere adressen (graag rondom ijsselmeer).


door EWALD
[/size]mariposa39133,8852546296

bericht 18-9-2006 is een reactie op hans van gent zijn gedachte dat het zo van de rol afkomt en het dus eenvoudig zelf te doen is vandaar mijn reactie.
 

Afgelopen week is bij onze D30 Flexiteek gemonteerd op de kuipvloer, kajuitopstap en het zwemplateau. Ik moet zeggen dat het er erg mooi uitziet en een stuk minder vuil gevoelig dan het witte polyester. Het geeft de boot een compleet andere uitstraling. Zeker in combinatie met de blauwe kuipkussens (dank aan Riesmo)!
De monteur van werf was er zelf ook erg van onder de indruk en moest toegeven dat het misschien wel beter was dan echt teak i.v.m. onderhoud en kosten.
Groet,
Ewald
 

Ewald,

Fijn dat het zo goed uitpakt. Ik ben heel benieuwd. Plaats je enkele foto’s ? 

Bij deze de foto’s van onze nieuwe schitterende met Flexiteek belegde kuipvloer, zwemplateau en kajuitopstap. Deze week mee gevaren en het is lekker stroef, makkelijk schoon te maken en erg mooi. Misschien iets voor de mede D30 vaarders.
Ewald39254,5575115741



Ewald,
Bedankt voor de foto’s! Dat ziet er inderdaad heel puik uit!
PS; heb je nog overwogen de banken ook te laten voorzien van Flexiteek?

Hallo Piet,
Inderdaad ziet het er puik uit. Het is erg fraai en zeer praktisch. Schoonmaken gaat makkelijker dan anti slip polyesther en het wordt veel minder smerig. De stroefheid is ook enorm, wat erg prettig is. Afgelopen week met windkracht 6 gevaren en dan heb je genoeg grip op de vloer gedurende de helling.
De kuipbanken heb ik wel overwogen, maar bewust gekozen om niet te doen. De belangrijkste reden hiervoor is dat wij 2 blauwe kuipkussens hebben, die we altijd op kuipbanken hebben liggen, dus dan zie je het flexiteek niet. Kuipkussens kan ik je wel aanraden; ziet er mooi uit en zit een stuk beter!
Verder vind ik het op die plek ook iets minder mooi omdat het dan direct tegen de teaken plank aan het uiteinde van de bank zit en die is inmiddels goed grijs. Dat lijkt me een minder mooie combinatie.
Overweeg jij het nog? Ik vind het het geld meer dan waard.
Groet,
Ewald

Ewald,

Een wat onbescheiden vraag misschien: Bij wie heb je dit laten doen en wat is de totaalprijs die gerekend werd? (je noemde in het forum destijds 3100 euro?). mariposa39259,5166550926

Hoi Piet,
Geen onbescheiden vraag hoor. Het forum is er ook om dit te delen met elkaar en te kijken waar je wat voor welke prijs kunt krijgen. De prijs die ik nu betaald heb is 1.542 excl. Btw. Was bij Schaap Shipcare in Lelystad
Groet,
EwaldEwald39259,5378587963

Inmiddels wat praktijk ervaring opgedaan met Flexiteek en het is echt een enorme verbetering t.o.v. het standaard anti slip polyesther. In kort de bevindingen:

  • Flexiteek is erg stroef, ook in natte omstandigheden. De grip is daardoor beter dan op polyesther.
  • Kuip blijft veel schoner dan eerst. Het is ook makkelijk schoon te maken.
  • Flexiteek wordt warmer dan het witte polyesther.
Al met al zeer tevreden tot nu toe. gr, Ewald

Ewald en nu het dek er nog mee?