teak in de kuip

Leo en ik zijn benieuwd hoe het teak op de kuipvloer is gelegd, i.v.m. de schuine vlakken achter het stuurwiel. Heeft iemand hier foto’s van?

Hans,
Ik heb onze 36 (door Noordschans) laten afleveren met teak op de kuipvloer, zwemtrap en zwemtraptrede. Dit kleedt de boot mooi aan en maakt het minder “plastic”. Bovendien wordt de kuipvloer minder vuil (althans dat lijkt zo). Ik heb helaas geen foto, maar de teakstroken liggen vanzelfsprekend in de lengte tot de naad waar de schuine vlakken beginnen en precies op die naad ligt een (6mm) sikaflexnaad en gaat op de schuine vlakken het teak precies in het verlengde van de stroken door ( kortom overal waar antislip gealcoat is is nu teak)
gr. Martin

Martin,
Er zit niet een mooi afwerkrandje omheen?
Op de site zag ik hoe het teak op de treden van de spiegel zat. Dat is inderdaad ‘in lijn’ met het teak dat op de zittingen ligt. Heb je ook teak op het dek?

Nee Hans ik heb geen teakdek .
De kuipvloer is niet met een teak rand afgewerkt maar, net als de zwemtrap, met een sikaflex randje. Overigens zag ik in Engeland een D36 met een teak kuipvloer die helemaal was doorgelegd tot de opstaande kant van de kuipbanken. Dit vind ik eigenlijk praktischer in gebruik, want dan onstaan er geen vuile randjes. Overigens spuit k die meestal even schoon met de buitendouche.
gr.Martin
 
 

Martin,
ik denk er over om de gangboorden, kuipvloer, kuipbanken en -randen, spiegeltreden te beleggen met flexiteek of tek-dek. Een kunststof teak, die heel echt aandoet. In het verwerken, schoonhouden e.d. veel makkelijker. Voordeel is ook dat het geel blijft als nieuw teak. vindt ik mooier, maar daarover verschillen de meningen. Qua duurzaamheid, slipgevaar e.d. is het minstens net zo goed of beter dan echt teak, maar toch wel aardig goedkoper (zie ANWB test van ongeveer 1 ? 1,5 jaar geleden). Als alles goed verloopt wordt de boot gespoten of geverfd, dan nemen we een donkerblauwe romp en dan dat nep-teak, staat wel mooi dachten we zo? Als het zover is, mogelijk van het voorjaar, dan zal ik wat foto’s laten zien.
Ik laat trouwens, als alles achter de rug is, die Dufour merkstikkers achterwege.
Ciao,
 

Hans, ik ken een D36 en een D38 die in Kortgene donkerblauw zijn geschilderd en met teak belegd.Ziet er fantastisc uit, en het lijkt gelijk een heel ander schip. Laat ik voorop stellen dat ik zonder deze extra ook tevreden ben maar je maakt je schip los van alle witte standaard boten waar er al zoveel van zijn. Kortgene doet dit heel professioneel naar mijn mening, zelfs de Dufour striping op het vrijboord vervangen ze in wit. Ik heb met bij de D36 eigenaar in de kuip gezeten op een eilandje op de Grevelingen. Hij vertelde me dat de totale ingreep ca 20.000 Euro had gekost. Niet gering maar wel heel mooi. Van een kennis bij mij aan de steiger heeft een donker blauwe (geschilderde) Hanse 370. Mooi maar hij poetst zich wel helmaal suf aan de zout en kalkaanslag en fijne krasjes. Bij diepere krassen zie er gelijk wit doorkomen.
 

Martin,
Je hebt gelijk, de blauwe Dufour 36 ken ik ook, hij heet Par Blue en is na onze Dufour gekocht in Kortgene. Zij hebben het teak ook laten leggen in Kortgene. Achteraf bleek nog wel een en ander niet goed te zijn. Een witte of blauwe romp maakt qua prijs niet uit, de verf is net zo duur. Om de romp beter te beschermen laten we waarschijnlijk een Vetus stootstrip monteren. Je hebt deze strip in wit met bijv. een donker blauwe bies. Niet zo mooi als een teaklijst, maar voor de teaklijst kan je 3 of 4 Vetuslijsten kopen. Momenteel heb ik offertes lopen bij Moverbo (www.jachtspuiterij.nl). 2 perfecte schilders / spuiters, ze leveren mooi werk, kijk maar eens op de site. Krasjes en zoutwaterdruppels zijn een probleem. Ik denk ook na over hoe ik bijv. de druppels makkelijk kan verwijderen. krasje kan je misschien een beetje bijwerken. Nu is het ook zo dat 2-componenten verf harder is dan gelcoat en dat je eventueel ook een blanke laklaag erover kan laten smeren (wordt de kleur nog ‘dieper’). Beschermd de laklaag nog beter, maar scherpe dingen houdt het niet tegen. pech!
Trouwens alleen de romp spuiten, kost ? ? 5000,-.
De blauwe 38 was met gele striping. De boot is al verkocht en de man heeft een Bavaria (40, geloof ik) gekocht en in dezelfde kleuren laten spuiten. In 1 van de Van den Bosch bladen stond zijn reisverslag naar Noorwegen of Zweden.
Ciao,
Weet jij toevallig waar de blauwe Dufour 36 ligt. Ik dacht Herkingen, of Port Zeeland??

Hans,
in de verenigingshaven Herkingen ligt een dblauwe 38 Parbleau met witte striping de 36 heb ik al even niet meer gezien, maar volgens mij is ie nog wel in het zeeuwse.

Beste Martin.
voor de goede orde;
Een vriend van Hans en mij wil een teak vloertje leggen in de Neeltje. Nu zou hij graag zien hoe dit gelegen is op andere Dufours 36 classic’s.
Liefst gaan we even kijken, als we toestemming daar voor krijgen van de eigenaar.
Dus de vraag is, wie heeft een dufour 36 classic met een teakvloer in de kuip, en toestemming (in overleg) dat we daar even mogen kijken. Liefst op maandag.