Te hoge laadspanning uit alternator nieuwe motor

Omdat ik denk dat onderstaande voor iedereen van belang kan zijn post ik dit.

Vorige week tijdens testvaart op motor stelde ik vast dat de spanning op de accupolen 15,6 Volt was.
Na wat opzoekingswerk en vragen op zeilvaardersforum, mijn inschatting dat er iets fundamenteels fout zat,
bevestigd gekregen en de inbouwer van de nieuwe motor verwittigd.

Deze is ondertussen langs geweest en een nieuwe alternator onder garantie geplaatst.

Wat mij verbaasde was dat ondanks de spanning veel te hoog was er geen alarm op mijn instrumentenpaneel was.

En wat ik ook te horen kreeg is dat dit wel eens meer durft voor te komen, de spanningsregeling van de alternator is blijkbaar defect geraakt, waardoor een te hoge spanning op de accu terechtkomt.
Je merkt dit niet, want als de motor gestopt is de spanning terug naar 13,2 Volt, maar wat je niet ziet is dat de accu
door de te hoge spanning gesulfateerd raakt, en dat deze op snel verslechterd.
In plaats van 4 seizoenen zou je wel eens maar 1 seizoen plezier kunnen hebben van je accu. :confused:

Dus een goede raad, bekijke af en toe eens de spanning op de accu als de motor al een tijdje gedraaid heeft,
want je ziet het pas als de accu opgeladen is. bijvoorbeeld net voor je de motor stopt .
Als de accuspanning met draaiende motor boven de 14,4V zit is er een probleem.