tafel salon niet horizontaal

Allen,

bij het uitklappen van de tafel komen de uitgeklapte delen niet volledig horizontaal in lijn met de rest van de tafel :frowning: .
Ze lopen af, zodat een b.v. een bord niet stabiel staat, of iets afschuift van tafel.
Heeft iemand anders daar last van? En zo ja, is er een sierlijke manier op dit op te lossen?
b.v. aanpassing scharnieren, wig tussen plaatsen,…
Johan

Ik herken dit probleem niet.
Andere constructie?
Kun je enkele foto’s plaatsen?

Hierbij schets en enkele oude foto’s (niet zo duidelijk)

in feite is er een opening/speling van 2 mm die maakt dat het blad niet horizontaal komt.schets.JPGdicht.JPG

Johan,
Ik herken dit probleem, al hoewel het bij mij niet zo sterk is. Ik vermoed dat dit ontstaat door het hangen op de tafel. Het zou kunnen dat de scharnieren de speling leveren, dan zou je ze kunnen vervangen (waar koop je die?) Ander zou je nog een strip van 2 mm fineer of zo op de tafelrand kunnen lijmen, een minder fraaie oplossing,
Peter

Johan,

Ik zou het eerst proberen met van die viltplakkers, deze worden normaal gebruikt voor onder stoelen en/of andere meubels. De viltplakkers zijn verkrijgbaar in doe-het-zelf zaken en ze zijn in diverse maten leverbaar, als je ze in het bruin koopt dan vallen ze ook bijna niet op.

Gr Raymond

Dit is een lastig probleem om te corrigeren.
Het lijkt mij zo toe dat feitelijk de scharnieren niet goed zijn geplaatst. De 2 mm ruimte had niet mogen ontstaan.
2 mm opschuiven van de scharnieren is geen optie.

Dekbare oplossingen:
Scharnieren goed monteren:
Afgezien van het feit dat het heel lastig is om 2 mm keurig weg te frezen, is het niet doenlijk schroeven 2 mm verderop in het hout te draaien. Ze zoeken gewoon het "oude"gat weer op.

Opvullen:
Materiaal zoals vilt er tussen lijkt me niet fraai, immers dat zie je wanneer de tafel ingeklapt is. Daarbij de hefboom is groot. 5 kg druk (b.v. een arm of elleboog) op het uitgeklapte tafeluiteinde betekent al gauw een moment van 50 kg op het opvulmateriaal. Vilt wordt gewoonweg platgedrukt.

Ondersteuning:
Hoe wordt dit elders opgelost. Ik denk aan een draaibare ondersteuning of beugel welke onder de tafel wordt gemonteerd of aan de grote metalen koker wordt geschroefd/gepopnageld. Hopelijk werken de schetsjes verduidelijkend. Just brainstorming.
tafel-2.jpg
tafel-1.jpg