SW Cijfers 34 perf

Beste 34ers,
een vraag inzake SW cijfers. Voorheen stond op de site van sailsupport
alleen de dufour 34 new met een basis SW van 90. Nu staat er een 34p
bij met een basis van 89. Kan iemand dit verklaren? Waar varen jullie
mee?
En wat tellen jullie bij of trekken jullie af voor de specifieke SW?
Heeft iemand ooit bedacht of het zeilen met spi de 2.5 straf die je krijgt
het waard is, met licht of zwaar weer.
Ben benieuwd!
gr
Nick

Ben met mijn schip het eerste jaar op basis van SW met ‘straf’ voor spi en klapschroef 4e geworden in Ronde NH en 5e in de 24 uurs. Mijn ervaring is dat je zonder spi geheel kansloos bent. Als je de spi een beetje beheerst kun je zeker tot ruim 20kts wind gebruik ervan maken op voor de windse rakken. Met licht weer is sowieso al lastig op de 34, zonder spi kun je dan eigenlijk beter thuis blijven
Succes! Menno

Ik ben het daar volledig mee eens, ik zeil enkel de plaatselijke winterwedstrijden en in de zomer de verenigingswedstrijden dus ben niet zo fanatiek in het wedstrijdzeilen maar als je zonder spi zeker bij lichter weer iedereen ziet wegvaren is dit best frustrerend, ik had me in het najaar ingeschreven zonder spi omdat die toen bij de zeilmaker was en heb me dat al enorm beklaagd .

Het SW-cijfers hangt van allerlei omstandigheden aan elkaar.
Klapschroef, Spi, genaker, ha-fok of genua, diepe of ondiepe kiel, hoge of standaard mast.
Met Spi varen heeft zin als je langere rakken kan varen, dus de spi langdurig kan laten staan. Hoe lang die rakken moeten zijn, hangt weer van de wind e.d. af. Maar als iedereen inschrijft met spi, met je ook wel, als het weer er naar is.
Wij bleven verleden jaar met windkracht 4 - 5, een Winner 9.50 met spi voor op ons grootzeil en genua?
Ciao,

Menno,
Onder welke SW heb jij dan gevaren? Die 89 van de Dufour 34 new of de 90 van de Dufour 34 Performance?
Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat je zonder spi redelijk frustrerend ruimerwind of voor de wind vaart maar heeft iemand dit wel eens in relatie gelegd tot de 2.5 punten lagere handicap die je krijgt. Of is dit puur een gevoelskwestie?
Gr
Nick

Hans,
De basis SW is alleen afhankelijk van het schip. Daarbij moet je voor je persoonlijke SW afhankelijk van de configuratie (kiel, schroef, kiel, rolzeilen ed) nog extra punten bijtellen of aftrekken. Ik ben eigenlijk met name benieuwd naar de basis SW en waarom er sinds kort twee in de SailSupport database staan. Die van de Performance is erbij gekomen sinds de laatste keer dat ik heb gekeken.
Hoe doe je dat trouwens met die hogere mast? Daar is geen standaard factor voor volgens mij.
Gr
NickDannick39547,5714351852

Jongens hierbij wat statistieken die imand van ons eens op het net heeft gezet.
Misschien hebben jullie hier iets aan.
Het verschil kan ook liggen in ervaringen met de nieuwere jachten. elk jaar worden de performance cijfers (SW’s) bijgesteld aan de hand van de uitslagen met een jacht. Ook kan het verschil de langere mast zijn, of de tegenwoordig leverbare race uitvoering. Bij Messink heeft lange tijd en dergelijk 34 gelegen. Het enige wat je kan doen is bellen met SW-mannen waarom er verschil in zit.
Ciao,

sorry, bestand was te groot. geef ff je e-mail, dan stuur ik het door.
ciao,

Nick,
Schiet me net te binnen, dat ik eens contact heb gehad met een 34 PP ut Belgi?. Ik geloof zelf de dealer in Nieuwpoort die vertelde over de verschillen in handicap standaard tov hogere mast. Misschien kan je hem contacteren (op z’n Belgisch). Ook op de site van de Dufour dealer van noorwegen of Sweden of Denemarken staan ook allerlei statistieken. En Messink al geprobeerd. varen actief met een 40P en hebben de 34 race uitvoering in de verkoop gehad.
Ciao,

Nick,
Helemaal zeker weet ik het niet meer, maar volgens mij had ik toen met spi, klapschroef en genua ‘penalty’ een SW van 87,5 (ongeveer).
Verder nav de opmerkingen van Hans, ook (zeker) op een korte baan is een spi essentieel aangezien deze banen bijna altijd 1 of meer echt voor de windse rakken bevatten. Het verlies dat je daar oploopt in tijd zonder spi maak je echt nooit meer goed. Ga voor de grap maar eens rekenen als je op voor de winds rak ca. 1.5 tot 2 kts minder hard vaart dan je concurrent met spi. SW is gewoon een simpel verhoudings getal dus niet moeilijk om mee te simuleren. Op een korte baan is handling natuurlijk wel cruciaal. Veel winst wordt daar vaak weer teniet gedaan door de tijd die velen (ook wij heel vaak helaas) nodig hebben voor zetten en strijken van de spi.
Menno