stuurwiel

Is het normaal dat ik mijn stuurwiel niet kan vastzetten door middel van de knop in het midden van mijn stuurwiel of scheelt hier iets, de vorige iegenaar zei me dat hij dat nooit heeft gekund maar ik dacht dat dit wel zou moeten, nu heb ik eens vlug gekeken als ik mijn stuurwiel gedemonteerd heb ( boot staat nu op de wal na de wintercompititie) en het lijkt me op het eerste zicht dat het inderdaad niet kan, als dat bij andere dufours 34P wel kan geef me een seintje het zou zonde zijn dat ik begin te demonteren als er toch niets aan te doen valt.
groeten Willy

Hallo Willy,
Het moet wel mogelijk zijn het stuurwiel vast te zetten. Op onze D34 (uit 2004) is dit gewoon mogelijk.
Hoe dit kan worden hersteld, is mij echter niet bekend.
M.vr.gr.
Frank
D34 #113Bloembak39566,8666666667

Beste Willy,
Ook op onze 34P is het -uiteraard zou ik zeggen- mogelijk. Er zit bij jou toch ook een draaiknop in de as?
Guido Flach/Noorderzon

Bij ons ook geen enkel probleem. Gewoon aan de knop draaien en dan loopt hij zwaarder of zelfs vast als je hem vast zet.
De knop staat los van de as. Als je de knop eruit draait zit er een moer die het stuurwiel aan de as bevestigt. Je kunt dus niet makkelijk het stuur verliezen doordat de knop eruit trilt ofzo. De knop is dus alleen bedoeld voor het zwaarder maken van het stuurwiel.
Het zou kunnen dat de binnenmoer dus wat te los zit en dat je daardoor de knop niet strak kan draaien. Je moet de knop er even uit draaien en dan met een grote dopsleutel controleren of de binnenmoer goed strak zit.
Trouwens even ter controle, mijn stuurwiel is van het merk Lewmar.
Succes! Hoop dat het helpt!
Gr
Nick

Bij mij was de as met schroefdraad aan de knop indertijd (bij aflevering) te lang. Hierdoor kon je de knop niet ver genoeg aandraaien. Mogelijk bij ook? Bij mij is die toen ingekort door Dufour Muiden. Probleem opgelost!
Menno

Bedankt iedereen alvast voor de reacties, ik vermoed nu ook dat de as met schroefdraad wel eens te lang kan zijn, nu ben ik tenminste zeker dat het moet kunnen en ga ik het wel eens uitzoeken. Veel zeilgenot iedereen.

Hoi Willy,
Bij mij kan je hem ook vastdraaien en is het asje wat je er in draait wat te lang. Ik wil het ook iets inkorten. Er steekt ook, bij mij, een zwart plastic gedeelte achter de knop uit. Past dat in het gat waarin je het asje draait.
Het kan misschien ook zijn dat jouw asje te kort is, waardoor je de knop niet goed kan aandraaien.
We horen het graag van je.
Ciao,

Willy,
de rem zit in het lager; de as die je erin draait duwt hem aan. Dus of die as nu wel of niet nog een beetje voorbij het wiel steekt is niet van belang. In bijlage een tekening van de stuuras.
mvg,
Lucas
2008-04-29_205753_dufour34steerer.pdf
2008-04-29_205753_dufour34steerer.pdf (183 KB)

Willy,
Volgens mij is dan dus toch je asje van die aandraai-knop te kort. Stukje laten aan lassen, is de oplossing. Denk ik.
Ciao,

O.k alles is opgelost, Lucas bedankt voor de tekening hierdoor is alles heel duidelijk geworden en kwam ik tot de konclusie dat het nr. 7 op de tekining er bij mij niet in zat ,dus dat maar gemaakt volgens de maten op de tekening en de rem werkte, enkel de lengte nog een beetje aanpassen zodat de knop niet te ver van het stuurwiel zit en het was klaar, de rest natuurlijk ook bedankt voor de reacties.
Nog goede wind met het bijhorende zeilplezier