Stuurwiel loopt niet soepel

Heeft iemand ervaring met de wielbesturing er zit nl. een hard punt in maar weer niet altijd. M.a.w. tijdens het draaien aan het stuurwiel ondervind je weerstand op een bepaald punt en daar trek/duw je wel doorheen maar het is toch vervelend. Als je daarna stil licht kan het ook ineens weg zijn? Al het achterste deel van de kuipvloer opgelicht om te zien of er zich vuil had opgehoopt maar niets te zien.

Heeft iemand een idee of suggestie?

M.v.g.

Hans

Ik heb dit ook gehad. Het had te maken met de aandrijving van de autopilot. De aandrijving van de autopilot gebeurd via tanwielen en een kettinkje. Dit was doordat een en ander met fietsketting was gedaan gaan roesten. De schakels van de ketting zaten vast en inderdaad, als je even doordrukte dan ging het wel weer. Ik heb toen de tandwielen en aandrijfketting van de overbrenging van de autopilot in RVS uitgevoerd waarna het probleem was verdwenen.
Misschien heb je hier wat aan.
groet
Gerard

Gerard,

Bedankt voor de tip ga direct op onderzoek uit. Dit probleem doet zich overigens voor bij uitgeschakelde autopilot.

Waar heb je die onderdelen in rvs gekocht?

mvg

Bij het wegbrengen van de boot naar Denemarken hadden wij plotseling een vergelijkbaar probleem.
Bleek dat de ketting van de stuurautomaat niet goed op de tandwielen kwam.
Alles schoongemaakt, wat lieren vet op het tandwiel, WD40 op de ketting en de ketting nagespannen (deze zat te los).
Alles draait weer als een zonnetje.

Ik heb de roestvaststalen onderdelen gekocht bij een technische groothandel. Gewoon de oude handel demonteren en meenemen. Ik heb RVS 304 moeten gebruiken omdat het betere 316 niet te krijgen was voor de tandwielen en kettingmaat die ik heb. Overigens is het begrijpelijk dat je het juist met uitgeschakelde autopilot voelt. De tandwielen en ketting overbrenging is permanent aanwezig, ook als je de autopilot hebt uitgeschakeld. Juist met de hand sturend voel je dan het weerstandspunt. Als je het luik (waarop je staat als je stuurt) weghaald, kun je eronder kijken. Daar bevindt zich bij mij deze overbrenging. Zo’n beetje onder de stuurstand tegen het schot.

Aan de voorzijde van de stuurstand, aan de zijde van de kuiptafel dus, zit op de vloer van de kuip een afvoerpunt. Water vanaf de kuipvloer loopt via dit punt de ruimte onder de stuurstand in. Dit is ook de bedoeling. Bij mij loopt dit afvalwater en dus ook het vuil dat daarbij zit, over deze aandrijfketting. Een van de mindere constructieve punten dus. Ik heb een tijdje dit afvoergat dicht gehad door middel van kit. Uiteindelijk blijft er dan wat water in de kuip staan op dit "laagste"punt. Geen echt succes dus. Ik heb het daarom maar weer open gemaakt. RVS ketting en tandwielen één keer per jaar schoon maken en smeren met kettingspray, is zoals ik het nu kan bekijken de oplossing.
Succes
Gerard

Naar aanleiding van de tips via dit forum heb ik mijn ketting gespannen (staat nu in uiterste stand), gesmeerd en zo goed en zo kwaad als het ging de tandwielen beetje schoongemaakt. Om met Cas Spijkers te spreken “et voila” probleem opgelost.

Hartelijke dank voor de tips.

Hans