stuurwiel dufour 36 classic

Weet iemand waar je een groter stuurwiel voor een dufour 36 classic uit 2003 kan kopen?
 

Du Pont,
Het grotere stuurwiel kan je gewoon bij Lewmar kopen of een lewmar-dealer, bijv. Kok watersport in Rotterdam. Standaard zit er een 80 cm stuurwiel op en er kan een 90 stuurwiel op, groter niet ivm de bakkist-deksels. Op onze oude 36 Classic hadden wij ook een groter stuurwiel gezet. Wij hadden de mazzel, omdat wij een nieuw schip kochten, dat wij het oude konden inruilen en alleen de meerprijs hoefden te betalen. Het stuurt prettiger, zeker onder zeil, want dan kan je eventueel op de kuiprand zitten en naar ‘buiten’ leunen.
Succes,

Hans,
Ik heb eea nagemeten en dubbel gechecked maar de 100 cm doorsnede past ook perfect en gaat precies met de baskist uitsparingen. Is nog net een stukje mooier dan 90.
In theorie kan je nog groter met de inklapbare stuurwielen van Lewmar, maar dat lijkt me een hoop gedoe, als je in de bakskisten moet zijn…
Martinique
Dufour 36 Classic

Martin,
Bij het meten hebben wij gekeken naar het openen van de bakkisten. Die opening daartussen was volgens mij geen meter, en ik zou het dus niet gokken.
Zo’n klapbaar stuur is lastig, zeker bij minder weer erg onpraktisch. Ik vind die knobbels, halverwege de spaken ook niet mooi en ik vraag mij af hoe lang dat schroefdraad meegaat. Koop een Performance, dan heb je een mooi groot stuurwiel die je in staat stelt lekker op de hoge of lage kant te zitten. 1 nadeel vind ik wel het sturen en het bedienen van de gashendel tegelijk, zeker bij het aanleggen. Nou zal dat wennen, maar bij de 36C was dat wel heel prettig.
Ciao,

De enige manier om dit betrouwbaar op te  meten is:
Meet met het bestaande 80 cm wiel zowel bak-als stuurboord de minimale afstand tussen de buitenrand van je stuurwiel en de sparing voor het suurwiel in de bakskist als je die langszaam heen en weer beweegt.
Bij mijn DF36CL 10,5 cm minimaal, conclusie een nieuw stuurwiel kan 100 cm zijn, nu nog even sparen…

Hoi, Hoi,
Let wel even op of het stuurwiel gemeten is vanaf het hart naar de buitenste zijde van het wiel en niet halverwege de buis of zoiets, want dan kom je net die 0,5 cm te kort.
Ciao,

Besten,
ik overweeg eveneens een groter stuurwiel op mijn 36 classic te plaatsen. 90 cm ( eigenlijk 91.4 cm, zie Lewmar ) kan zonder problemen, maar 100 ( eigenlijk 101.6 ) is volgens mij heel ( zoniet te? ) nipt. Heeft iemand hierover een sluitend oordeel, bij voorbeeld door het plaatsen van een dergelijk wiel; in dat geval hebben we de proef op de som.
Kan iets dergelijks nagevraagd ( en geconfirmeerd ) worden door importeur en/ constructeur?
Ik twijfel des te maar om over te gaan tot de aanschaf van een wiel van 100 cm omdat ik bij het nameten, tot de ontdekking kwam dat de afstand tot de geopende bakskist aan BB, iets kleiner is dan aan SB.
Wie weet meer?

Karl,
Zoals ik al eerder schreef hebben wij een stuurwiel van ong. 90 cm geinstalleerd. 1 meter was te groot, ivm opengaande bakkistdeksels. Ik heb dat gedaan bij de toenmalige Dufourdealer Rob de Groot in Kortgene (www.dufour.nl).
je kan natuurlijk bij een winkel vragen waar ze een wiel van ong. 1 meter hebben of je het even mag lenen of van een mede-havengenoot even proberen. Of gewoon aan lewmar/Whitlock vragen of je mag passen en dan eventueel kan terugsturen of brengen. Of bij een dealer van Dufours. Die heeft vast wel een boot liggen waarop een 1 meter stuur staat. Onze ex-Borrias ligt in Lelystad en heet nu Brafour, hij is van Aijse de Vries (aijse55@planet.nl). Misschien kan je het aan hem verder vragen.
Ciao,

Hello, I will replace the wheel of 80cm from my dufour 36C by a wheel helm of 100cm, but I have already had a problem in implementation, the console of the instruments was mounted inclined (not 90?), so that the wheel is crooked ... finally this weekend I will mount it, the problem is solved, I can send photos.

Greetings

Amandio

Amandio,
A wheel of 100 cm doesnot fit. A wheel of 90 cm does fit. You will have problems with your lockers.
I know it, because I bought a wheel of 90 cm myself.
Ciao,

Hello, I sent the attached photos from the wheel of 100cm. The installation was not easy  (I made some changes in the tilt of the wheel) and has little room to move, but in sailing is very comfortable regards
 
amandio39769,5763078704 ![2008-11-17_134947_wheel.jpg|800x500](upload://pPqRVIKGzSIcKwMMl4rbbkCARgA.jpeg)

Armandio, great job you did !!!
Some people from this forum did not believe me that a 100cm wheel does fit. (haha Hans) It is still on the whishlist of our 36 “Martinique”
Can you tell us why you left the original steeringwheel in place. It doesn’t seem to be very functional from the picture.
For me it’s not clear how you put 2 steering wheels on the (original ?!) steeringpin. Can you explain this?
You can put the original wheel on e-bay and get some money for it.
Martin
 martinique39770,664537037

Hoi Armandio,
What a construction. I think the auto-pilot will have a very heavy job on both of the steering wheels. Was it not better to put an extra pin on the steering pin to make it longer instead of 2 steeringwheels?
I think that my solution of install a wheel of 90 cm was easyer, but ok?. It is possible.
Ciao,

Je kan natuurlijk ook een 34P of een 40P kopen. Dan hebt je pas een groot stuurwiel waar je gemakkelijk op de gangboorden kan zitten en perfect kan sturen.
Ciao,

Hello, I published the photos with the 2-steeringwheel in place, just to show the "big" difference of 80 for 100 cm
 
I do not understand why the dufour, not installed the wheel of 90cm or 100cm in the 36 classic.

The wheel of 80cm, I will try to sell it on eBay with is cover.

Ciao

Amandio,
It looks good this bigger wheel. The place to install the wheel is enough but still i’m wondering that you have no problem with opening your lockers.
Raymond 

Hoi Amandio,
I could not install on our ex-36 Classic, a 100 cm steeringwheel. The lockers couldnot open. So, I installed a 90 cm stering wheel. Does work also perfectly.
Ciao,

Hello, the wheel has margin of 5mm to the lockers, which is little.
So I had to be careful with the installation.It was not easy because there are many models of 100cm wheels, and not all fit.
 
greetings
amandio

Ik heb vorige week een stuurwiel van 100 cm ( ipv 80 ) op onze D 36 CL gemonteerd, is prima gelukt.
Inmiddels ook mee gezeild en dat is echt een verbetering, met name het sturen vanaf de kuiprand.
Heb altijd tegen de kosten opgezien, en ook een nieuwe stuurwielhoes…
Onze 36CL is van 1999 en dus was ook de stuurwielhoes, enz. aan vervanging toe.
Liep ik tegen een nieuw stuurwiel van Lewmar aan voor niet te veel, dus daar hoefde ik niet lang over na de denken.
Als er geinteresseerden zijn in ook een 100 cm stuurwiel voor weinig, kan ik je een tip geven.
Mail me maar.