stuurwiel...draaigeluiden

beste dufourvaarders.

mag ik even jullie expertise aanroepen betreffende. ( ik zal het verhaal zo volledig mogelijk typen )
4 weken geleden ging onze 34P de wal op voor de gekende routine klussen. Toen hij na 4 dagen terug het water in ging merkte ik al bij het eerste maneuver dat mijn stuurwiel ietsje piepte / meer weerstand leek te hebben en vooral dat iedere stuurbeweging inzette met een knakgeluid (een kort knakje dat versterkt wordt door de stuurstand welke als klankkast functioneert en die het onmogelijk maakt om het geluid precies te localiseren ). We zijn nu 3 weekends verder de “knak” blijft…ook als ik het stuurwiel zo minimaal beweeg dat het ketting mechanisme ogenschijnlijk nog niet beweegt… KNAK. Naar stuurboord KNAk…naar bakboord…KNAK en dit in eender welke positie v/h stuurwiel .

Ik was er telkens zelf bij tijdens het liften dus daar is niks onregelmatig gebeurd. Tijdens de dagen op de kant heeft het wel ongemeen hard geregend en de boot staat dan onder een andere helling dan als ie het het water ligt …zou regenwater??

ik heb al wat extra gesmeerd aan lopende onderdeeltjes/met de spanning van de ketting gespeeld …alles zonder succes .

Heeft er iemand iets gelijkaardigs ervaren ? heeft er iemand raad ?

Alvast bedankt

Beste Guy,

Onze 34P heeft dat ook, af en toe. Bij ons is het op te lossen door het afdekpaneel van het roerkwadrant (waar je op staat achter het stuurwiel) op te tillen en iets anders te herplaatsen. Probeer eens of hij nog steeds knakt als je draait met het verwijderde paneel.

Succes,
Guido Flach
Noorderzon

hey bedankt voor de reactie.

Jammer genoeg heb ik die optie ook al uitgeprobeerd zonder resultaat.
VAndaag belde ik het service center van de haven …daar kreeg ik te horen dat wel meer boten na enkele dagen op de wal er last van hebben. Zou ergens door verdroging en kalkafzetting zijn tssn kunstofonderdelen …boot zou terug op het droge moeten …ik heb er mijn twijfels over of die diagnose correct is . Feit is wel knakken manifisteerden zich idd direct na het op de wal staan
Wordt vervolgd

Guy

Hoi Guy,

Onze 34PP heeft ook wel zoiets, maar ik maak me daar geen zorgen over.
Ik zit nu te denken. Misschien kan je van boven af, dus bij de noodvoorziening iets doen. Beetje teflon inspuiten of zo. Ik weet niet of je er goed bij kan, maar misschien…je weet nooit.

Ciao,

Het Dufour stuursysteem is net zoals dat van vele andere boten vb. Bavaria, Hanse het stuursysteem van JP3 , dat moeten jullie maar is googlen.

Volgens de techies die al aan boord waren is dit syteem niet gelagerd maar bestaat uit een roestvrij stang waarrond kunstofringen zitten . Blijkbaar onstaat er tssn die ringen en de roerstang zout afzetting en corrosie waardoor het stuurwiel steeds meer weerstand begint te vertonen …en de ringen meer en meer slijtage vertonen. Niet te lang wachten lijkt de boodschap.
(ook mijn dealer in Nieuwpoort denkt conform bovenstaande)

Morgen gaat de boot dus uit het water en zullen we even kijken wat het nu juist is …ik ben in elke geval wel een beetje ontgoocheld dat dit proces al na 3jaar zich manifesteerd.
Daar ga ik mogelijks na morgen toch wel even mee verder !!!

Kunnen onze Dufours niet tegen zout water ???

keep you all updated

hallo Guy,

Laatst dacht ik ook dat mijn stuurwiel zwaarder draaide. Heb jij al feedback over het probleem?
I
Hoe is het opgelost geraakt?

Update:
de oorzaak lag bij mij bij vervuilde kettingen van het stuursysteem en de stuurautomaat.
Die open vloeren om gemakkelijk aan het stuurkwadrant te kunnen hebben als nadeel dat er door de wind ook stof, zand en ander vuil kan inwaaien wat dan in het vet van die kettingen blijft plakken.
Ik heb alles goed schoongemaakt, met teflon smeermiddel ingespoten, de spanning nageregeld en nu loopt alles weer prima!