Stuurautomaat

Smartpilot S1/S1G Systeem

Compleet systeem voor schepen tot 10.000 kg waterverplaatsing. Dit systeem bestaat uit de T1 lineair drive, S1 corepack en het 6001 autopilot display. De S1G Smartpilot is standaard voorzien van zelflerende AST software (Advanced Steering Technology), en een rate-gyro kompas. Daarmee houdt de automaat u schip in de zwaartse omstandigheden op koers, en worden allerlei instellingen automatisch aangepast. In combinatie met een Raymarine radar/plotter zorgt het rate-gyro kompas ook voor een accurate kaart/radar samenwerking en een precieze MARPA tracking. Bovenstaande omschrijving komt van de website van Kniest. Ondanks eerdere topics op dit forum is het me nog steeds niet duidelijk welke onderdelen je nodig hebt om een complete stuurautomaat in de 365 te bouwen.  Wie helpt mij even?: - je hebt de display, het girokompas, de corepack (grijze doos?), - en dan?  Een motor (is dat de T1 lineair drive van hierboven?)? - hoe maakt de motor connectie met het stuursysteem?  Door de kajuit? Op het kwadrant ?(hoe?) of via een ketting op de stuuras?  (cfr handleiding van de 365)  Waar haal je de ketting/tandwiel? - en dan is er de roerstandmelder? Is er nog iets? Wie heeft bovenstaande configuratie, en wat zijn de ervaringen? Kan je dit zelf inbouwen?  Welk alternatief is er naast de S1G?  Ik zie veel reklame voor de Navman.  Weet er iemand daar iets meer van?

Volgende week ga ik mijn licht opsteken op de Belgian Boatshow, maar ik kijk alvast uit naar jullie reacties hier.
Bedankt.
Peter

 

Peter,
Onze Aquarius 365 GL is uitgerust met bovengenoemd systeem (stuurautomaat, display, girokompas, etc.). Zie ook foto’s die ik hiervan eerder op dit forum heb geplaatst. Ik heb de apparatuur laten inbouwen door Noordschans en ik ben er erg tevreden over. De motor bevidt zich achterin de bakboordhut en is aangesloten op het kwadrant. Met het zelf inbouwen heb ik echter geen ervaring. Eventueel kun je aan boord komen kijken.

Peter,
mijn stuurautomaat is ook ingebouwd door Noordschans. Kom even kijken aan boord van de Capriole in Noordschans als je het zelf wil doen, dat voorkomt verwarring.
groet
Gerard: gerard.vervoort@planet.nl voor een afspraak
groet Gerard39217,6874305556