stuur automaat

welk type stuurautomaat is het beste voor de 385?
ik heb raymarine elektronica dus wil wel een raymarine stuurautomaat

Jan,
Dat wordt lastig ivm met het dubbele stuurwiel. Ik denk dat je eens te rdae moet gaan bij andere 385-ers of anders bij bijv Messink Yachting, die hebben dat vaker aan de hand gehad, denk ik. Ik verwacht een dure oplossing ivm je dubbele stuurwiel en zwaardere besturing.
Succes,

we zullen zien
ik ga morgen naar muiden eerst eens even vragen is dichter bij voor mij.In ieder geval bedankt voor je reaktie

dat moelijk valt wel mee. In de stuurbord bakskist is plaats voor een rotary drive. Ik heb een lewmar motor, tot 12000 kilo, en een s1g (dat is de slimmere versie van de s1), voor totaal (inclusief sprocket, ketting) 3600 eu gekochty en zelf ingebouwd. Mocht je willen overleggen, mail mij even dan wil ik het je wel telefonisch toelichten.

muiden raad een st 6002 aan
mooi ding alles er op en er aan maar er hangt een behoorlijke prijskaart aan
we denken er over na

de s1 was/is de 6001, de G van de s1g staat voor gyro. Of dat de 6002 weet ik niet (raymarine heeft nl zn displays ook vernieuwd qua vormgeving), maar de gyroversie kan ik je wel aanraden als je op zee wilt varen; het kreng anticipeert echt op golfbewegingen.

hoe zit het met stroomverbruik met die stuurautomaat?trek die na een dag je accu leeg?of valt dat mee

kan ik je niet zeggen, tot nu toe heb ik hem niet meer dan 2-3 uur achter elkaar aan gehad. ik vind het -ook op zee- vaak net zo leuk om zelf te sturen, dus vol continue staat ie nooit aan. Maar het aantal stuurbewegingen valt erg mee. Komend voorjaar varen we naar denemarken, mogelijk in wat langere etappes (30 uur) dsu dan kan ik je meer aangeven. 

ik ga ook die kant op en vertrek het voorlaatste weekend van juni  rond de 18e of 19juni van uit texel

mmm, en hoelang ga je? ik hoop in eind mei zuidoostzweden omhoog te zakken en dan eind juli, na het gotakanaal, via denemarken weer zuidwaarts.

wij gaan 4 weken
waar ligt hetgota kanaal?

in zweden; 60 mijl onder stockholm er in en bij gothenburg weer de zee op.

mooie tocht
mischien kom ik je tegen wanneer je op de terugweg ben

hoelang kun je ongeveer je stuur automaat gebruiken wat stroom betreft?kan een behoorlijk zonnepaneel jou stuurautomaat genoeg energie geven?
gr jan

jan, ik weet niet of je al onderweg bent, maar de stuurautomaat kan makkelijk een dag aan staan. na drie nachten voor anker liggen begin de spanning pas echt te dalen (de electrisch ankerlier eeft dan echt steun van motor nodig). tot nu toe heb ik overigens niet langr dan 22 uur aaneen gevaren dus of de motor van de automaat teveel trekt voor 2-3 dagen weet iknit