Stroom voor stuurautomaat

Sinds kort ben ik in het bezit van een Dufour 30 Classic uit 1998: Aphrodite. Jullie zullen me niet snel in Nederland tegenkomen want de boot ligt in Griekenland.
Om wat gemakkelijker alleen te kunnen zeilen wilde ik een stuurautomaat (Raytheon ST2000) installeren. Ik heb dat ook op mijn vorige boot (een Etap) gedaan dus met de aanwijzingen uit dit forum dacht ik dat even snel te kunnen doen.

Ik wil de automaat van stroom voorzien via een draad naar de een in de kuip aan te leggen stopkontakt dat aangesloten wordt op het schakelpaneel. Daar is nog een vrije aansluiting beschikbaar. Ik kreeg het echter niet voor elkaar om eeen draad te trekken vanuit de bakskist naar dit paneel. Van de bakskist naar het kastje onder de wastafel (in de natte cel) lukte, maar ik kon geen trekdraad krijgen vanuit dat punt naar het kastje achter het paneel.

Is er een truc om dat voor elkaar te krijgen? Zo niet, kan iemand mij dan een suggestie aan de hand doen om de stuurautomaat langs een andere weg van stroom te voorzien?

Bij voorbaat dank.

Dutcou

Hallo,

Ik heb zelf ook een stroom aansluiting geinstalleerd voor de stroom op mijn stuurautomaat op mijn dufour 30 classic. Ik heb daarvoor he stopcontact in de achterste hoek van de kuip gemonteerd. Daarna heb ik rechtstreeks stroom getrokken naar de accu’s met daar tussen een zekering. Mocht er dus een keer kortsluiting ontstaan dan vangt de zekering dit op. Ik vaar daar nu ruim drie jaar mee en het werkt goed. Op deze manier kun je via de ruimte in de spiegel de draden netjes wegwerken richting accu’s.

Succes met de aansluiting.
Groetjes
Petra

Alhoewel het natuurlijk mogelijk is om apparatuur direct op een akku aan te sluiten en deze dan extra te beveiligen met een zekering, ben ik daar absoluut geen voorstander van. Nadelen zijn:

  • Onoverzichtelijkheid.
  • Het niet geheel stroomloos kunnen maken van de gehele installatie via de hoofdschakelaars.
  • Op de akku worden dan grote dikke klemmen gecombineerd met andere vormen van klein aansluitmateriaal. Dat vraagt om problemen.
  • Zekeringen die op tal van locaties opgenomen zijn, soms als snoerzekering.
  • Het begint met een stuurautomaat. Dan volgt een Webasto, een boiler, een extra computer of beeldscherm en uiteindelijk wordt het een ondoorgrpondelijke wirwar van draden.

Het idee om alles te voeden vanuit één paneel is dus wel degelijk een goed uitgangspunt.

Het is prima mogelijk om één dikke kabel vanuit het schakelpaneel door te trekken naar de bakskist. Neem dan meteen een meeraderige kabel zodat er extra aansluitingen zijn voor toekomstige plannen. Bijvoorbeeld 12x 1,5 mm2. Indien toestellen meer stroom trekken, dan kan er gewerkt worden met relais. Die kunnen via deze aders worden geschakeld (doorover later meer).

In de bakskist zien we dat er doorvoeren zijn voor ondermeer de toilet aanvoer en afvoer en eventueel de heteluchttoevoer van een webasto kachel. Die komen allemaal uit in de natte cel, onder in het kastje (daar waar de afsluiters gemonteerd zijn). Met een trekveer is de kabel tot hier door te voeren.

Rechts van onder de kaartentafel is er een doorvoergat te boren naar het paneel compartiment. Er wordt hiervoor één gat geboord. De nieuwe kabel loopt dan door het onderste kastje (bovenzijde). Tevens moet er een gat geboord worden vanuit dit kastje naar de natte cel.

Ik realiseer me dat het moeilijk is dit te beschrijven zonder foto’s. Die zal ik maken en later aan dit bericht toevoegen.

Het standaard bedieningspaneel bevat gecombineerde schakelaars/automatenzekeringen. Zorg ervoor dat de automaat van de vrije aansluiting passend is (groter is) dan de stroom die de stuurautomaat maximaal zal trekken.

Een stuurautomaat trekt redelijk wat stroom. Houdt de aderdoorlaat van de handleiding dus aan. Ik denk aan 1 a 2 mm2.

Wordt vervolgt.

Hoi,

Ik heb de voeding van mijn stuurautomaat afgetakt van de voeding van het bedieningspaneel van de moter. Even doormeten en je weet wat de plus is. Schakel je binnen met de hoofdschakelaar de moter uit, is het geheel spanningsloos. Het stopcontact van de stuurautomaat (en de afstandbediening voor droog onder de buiskap zitten) heb ik net boven het paneeltje van de moter gemaakt, onder de rand van de bakskist deksel. Even friemelen achter de gasbun, maar goed te doen.

Peter

Maarre, dan gebruikt je stuurautomaat wel de stroom uit de startaccu… of zie ik dat verkeerd’?
Ik doe dat nu tijdelijk ook, een goed voornemen is om dat deze winter toch om te leggen. Punt waarmee ik een beetje zit is dat als ik vanaf het schakelpaneel moet de verliezen ook aardig oplopen. Op dit moment denk ik daar toch aan omdat me dat de zekerheid geeft dat ik achter de centrale hoofdschakelaar zit, en ik het spul dus met één schakelaar stroomloos kan zetten.
Jan Willem

Jan Willem,
De stroom komt inderdaad uit de startaccu, maar die is bij mij 100 Ah en wordt nergens anders voor gebruikt. Was wel zo makkelijk bij het aansluiten. Even friemelen achter de gasbun, maar goed te doen.
Peter

Dank voor de reacties op mijn vraag.

Eigenlijk ben ik het eens met Mariposa dat de stroom voor de stuurautomaat vanuit het schakelpaneel en dus vanuit de service-accu moet komen. De rechtstreekse koppeling op de accu is weliswaar eenvoudig te realiseren maar een duidelijke stap naar een onoverzichtelijk geheel. Iets minder moeite heb ik met koppeling op het motorpaneel (wat bij mij overigens Yanmar is maar dat maakt hiervoor niets uit).

De beschrijving van Mariposa is mij echter niet geheel duidelijk. Hij schrijft : " Rechts van onder de kaartentafel is er een doorvoergat te boren naar het paneel compartiment. Er wordt hiervoor één gat geboord. De nieuwe kabel loopt dan door het onderste kastje (bovenzijde). Tevens moet er een gat geboord worden vanuit dit kastje naar de natte cel."

Loopt de draad langs de bovenzijde van het onderste kastje (van de drie) bereikbaar vanuit dit kastje ? Klopt het dat het te boren gat vanuit dit kastje door drie lagen moet ? (binnenschaal kastje, houten schot en polyester wand van kastje onder wastafel).

Ik hoop dat de foto’s die Mariposa meldt te zullen maken hierop een antwoord geven.

Dutcou

Bedankt voor jullie geduld. Een defecte camera (vervangen) en een lang weekend naar SAIL zijn debit aan de vertraging.

Vanavond heb ik de diverse foto’s genomen:

Van links naar rechts:
In het schakelpaneel. De standaard doorvoer midden onder (met rode pijl aangegeven) is groot genoeg om er enkele kabels door te voeren.

Onder de kaartentafel. Rechterzijde. Er is een gleuf ontstaan door het profiel van het polyester. Daarin passen prachtig enkele kabels.

Onderste kastje bovenzijde. Ook hier loopt de gleuf waarin mooi twee kabels weggemoffeld kunnen worden.

Onderste kastje, rechterzijde. Hier heb ik een flink gat geboord. Via dat gat kom je uit onder in het kastje van de natte cel.

Kastje in de natte cel (onder de wastafel). Linker zijde. Hier komen de kabels binnen.

Kastje natte cel (onder de wastafel) rechterzijde. Maak gebruik van de bestaande doorvoer tot in de bakskist.

Bakskist. Duidelijk is te zien waar de kabels binnen komen. Vanaf hier is het kinderspel.
06-bakskist-links.jpg
05-kastje-natte-cel-rechts.jpg
04-kastje-natte-cel-links.jpg


02-onderste-kastje.jpg

00-achter-schakelpaneel.jpg

Dutcou,
leuk te horen, wij hebben in 2004 met een 30 Classic met de naam Aphrodite in Griekenland gevaren.
Die had een voorhut, een rolgrootzeil en een overloop aan de kajuitingang.
Daarom dat we nu met een 30 Classic rondvaren…
Wij hebben ook een stuurautomaat ST2000 geïnstalleerd en aangesloten op het zekeringpaneel. Er was nog een touwtje aanwezig in de geleidebuis, en dus was het makkelijk om een draad bij te trekken. Ondertussen is het moeilijker geworden omdat die geleidebuizen vol geraken, en door de rib-structuur van de buis het moeilijk is om met een draadtrekker een nieuwe doorgang te vinden. Oplossing is soms om een bestaande draad uit te trekken met 2 nieuwe draden in de plaats (je moet soms een risico nemen).

Johan

Gelukkig bestaan er relais.
Het voordeel hiervan is dat je grote stromen kunt schakelen zonder dat die stroom via de schakelaar van het schakelpaneel loopt. Dunnen draden volstaan.
Je kunt bijvoorbeeld de plus van de service accu, via een zekering, naar het schakelkontakt van het relais, naar de plus van de stuurautomaat laten lopen. De min van de stuurautomaat is aangesloten op de min van de service-accu. Dit voer je dus wel uit in dik draad en de afstanden houd je zo kort mogelijk. Plaats de zekering en het relais ergens, op een hadig te bereiken en droge locatie, in de buurt van de service-accu.
Het enige wat je nu hoeft te doen is via twee dunne draadjes de spoel van het realais te schakelen. Je kunt dus vanuit je schakelpaneel twee 0,5 mm2 draadjes laten lopen naar het relais. Eeen aan de nul en één aan de betreffende schakelaar.
Ik heb er nu zelfs een 11-aderige 0,5 mm2 kabel naar toe lopen. Ik kan allerlei zwaardere toestellen met relais aansturen. Deze relais koop je voor weinig geld bij Conrad.
stuurautomaatschakeling.jpg
schakelrelais stuurautomaat.jpg